Han savner kontakt med passagererne

4
Peter Chr. Jensen.
Peter Chr. Jensen.

VOR EGEN VERDEN: Peter Chr. Jensen er dobbeltjobber af de sjældne. Han er både adm. direktør på Ruths Hotel i Skagen og pilot hos JetTime. Til daglig har han god kontakt med hotellets gæster, men på flyet er han lukket inde i cockpittet af sikkerhedshensyn, som han ikke mener er nødvendige.

En sørgelig udvikling med katastrofale flykatastrofer har betydet, at myndighederne i mange lande har set sig nødsaget til at beordre cockpitdørene lukket og aflåst og altid med mindst to personer indenfor.

Det har bevirket, at den direkte kontakt mellem piloterne og deres passagerer er skubbet til side. Blandt dem, der er kede af den udvikling, er hoteldirektør og pilot Peter Chr. Jensen, som har den utraditionelle dobbeltbeskæftigelse, at han er både pilot og topchef for et af Danmarks få luksushoteller.

Han er månedens interview i den ny udgave af Standby/TTG. Til spørgsmålet om der er forskel på passagererne i charterflyet og på luksushotellet, siger han: ”Ja, det er der vel nok. Og dog. Hvis man skuffer forventningerne gælder det begge grupper, at de bliver utilfredse og vanskelige.

Jeg kommer tættere på gæsterne på hotellet end på flyet, især efter at døren til cockpittet skal være aflåst. Jeg nød meget, da vi havde passagererne på besøg hos os ude i cockpittet og søger fortsat kontakt. Jeg står altid ved udgangen og ønsker dem en god ferie.

Jeg mener det er unødvendigt, at der skal være en låst dør af hensyn til sikkerheden. Nu om dage sidder vi to piloter og taler sammen, for eksempel fem-ti timer frem og tilbage til Gran Canaria, mens computeren klarer det hele.

Så lærer man altså hinanden at kende rigtig godt og mærker og fornemmer, hvis kollegaen har problemer. Der er også langt mere lighed end tidligere. I dag betyder styrmandens mening også noget. Det er ikke mere kaptajnens del og hersk. Det har øget sikkerheden og gjort psykiske test af piloter mindre nødvendige.

Læs hele interviewet om spændende dobbeltfunktioner i artiklen. ”Hoteldirektør og pilot med Solen i ryggen.”

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

4 Comments on "Han savner kontakt med passagererne"

Notify of
avatar
Stefan G. Rasmussen
Stefan G. Rasmussen

Dejligt, at konstatere, at der stadig er nogle, der forstår det vigtige samspil mellem kunde og medarbejder…
Noget der måske i yderste konsekvens kan gøre en forskel…

Jens Jensen
Jens Jensen
Det er direkte rystende at en Kaptajn mener at det er unødvendigt med en låst dør, noget som går direkte imod alle eksperter og luftfartsmyndigheders anbefalinger og krav, for ikke at nævne de 1000 vis af mennesker som mistede livet 9/11 fordi nogen netop tiltvang sig adgang til flight-deck med forfærdelige konsekvenser. Ikke bare truslen fra passagerne er virkelig, der er aldrig blevet begået flere terrorhandlinger end idag som bare syntes at stige. Hvis man yderligere kigger på det menneskelige aspekt, nemlig piloten, har kravene aldrig været lavere, ingen optagelse-prøver, stort set ingen psykologisk evaluering før ansættelse (German-wings) osv osv.… Read more »
Peter Petersen
Peter Petersen
@Jens Jensen En låst dør til Cockpittet er ikke andet end et spil for galleriet, såfremt det gælder en mentalt ustabil person. Skulle en af piloterne være mentalt ustabil, kan denne gøre ubedrelig skade på en flyvning selv med en kollega ved siden. Nu har man valgt at erstatte en pilot med en kabineansat i stedet, såfremt man skal trædr af på naturens vegne, er der lavet en metaltest af denne kabineansatte ? en kabineansat kan også lave ubodelig skade under en flyvning selv med en pilot i cockpittet, det kræver et minimum af kendskab…. Næh, du bør være mere… Read more »
Jens Jensen
Jens Jensen
Så må jeg konstatere at du og Peter Jensen taler mod bedre vidende, de regulativer og anbefalinger som vedtages i international luftfart er alle foretaget af eksperter som bidrager med deres specifikke viden, herefter udarbejdes forslag som bliver behandlet og godkendt af b.la flyproducenterne, det er en kæmpe process. Netop denne lange process gør at man når frem til det bedste resultat. Som alt andet indenfor luftfarten så handler det som at minimere sikkerhedsrisikoen, alle uden (undtagelse) herunder Icao, Easa, FAA har entydigt vedtaget gennem lange studier og ekspert udsagn sagt, at en låst dør er den bedste løsning på… Read more »
wpDiscuz