Fynsk togstrid er løst

Langeskov Station byggepladsskilt uden blur_0TOGTRAFIK: Den nyanlagte Langeskov Station på Fyn mellem Nyborg og Odense får fra december hurtige og direkte forbindelser til København to gange om morgenen og tre gange om eftermiddagen.

”Jeg har haft DSB til møde, og der er fundet en løsning, som sikrer, at Langeskov beholder regionaltog med timedrift, som DSB tidligere har lovet, men desuden får hurtige tog til pendlerne i myldretiden”, siger transportminister Hans Christian Schmidt.

Aftalen sætter punktum i sagen, som begyndte, da Hans Christian Schmidt som minister i 2010 lovede, at IC3-togene ville stoppe i Langeskov. Da Folketinget senere vedtog en trafikaftale, var det uklart, hvilke tog der skulle standse i den fynske by. Det skabte vrede og massiv debat, skriver bt.dk.

Staten har investeret omkring 70 millioner kroner i anlægget af den nye station, mens Kerteminde kommune, hvor Langeskov ligger, har investeret millioner i anlæg af tilkørselsveje og forplads til stationen.

Derfor skabte det røre, da tidligere transportminister Magnus Heunicke i maj i år afviste, at IC-tog ville stoppe i Langeskov. Sagen fik landsdækkende opmærksomhed, da Magnus Heunicke og hans særlige rådgiver verbalt overfaldt en TV2 Fyn-journalist, der stillede spørgsmål om stationen. Episoden blev siden undskyldt af Magnus Heunicke.

Transportminister Hans Christian Schmidt: ”Det, Langeskov får, er ikke bare et IC-stop. Det vil være stop med et pendlerlyntog. Og dermed kan man komme til København på en time og 18 minutter. Det vil understøtte udviklingen på Østfyn, og en del pendlere vil kunne slippe for at skulle i myldretidstrafik ind mod Odense”.

Ud over afgangene med pendlerlyntoget beholder Langeskov den allerede planlagte regionaltogsbetjening i køreplanen.