Frygter mere social dumping i dansk luftfart

Niels Sundberg, i midten ved åbning af Sun-Airs rute fra Billund til München i 2012; året efter rundede han de 65 år og måtte dermed ikke mere flyve som kommerciel pilot.

Niels Sundberg, i midten ved åbning af Sun-Airs rute fra Billund til München i 2012; året efter rundede han de 65 år og måtte dermed ikke mere flyve som kommerciel pilot.

LUFTFART: ”Der kommer mere social dumping i luftfart,” siger ejer af danske Sun-Air, Niels Sundberg. Han er også formand for Erhvervsflyvningens Sammenslutning, der i aften fejrer 70 års jubilæum med transportministeren som æresgæst.

Danske Erhvervsflyvningens Sammenslutning fejrer i aften sit 70 års jubilæum på Hotel Koldingfjord med transportminister Hans Christian Schmidt som æresgæst.

Foreningens formand de seneste seks år er Sun-Airs ejer og adm. direktør, Niels Sundberg, der medgiver, at Erhvervsflyvningens Sammenslutning er temmelig ukendt.

”Det vil jeg også sige i min tale i aften – Erhvervsflyvningens Sammenslutning er ikke særlig kendt. Men foreningen har aldrig vendt sig ud ad, men arbejdet ind ad i branchen for at opnå bedre resultater for vores små 20 medlemmer. Vi arbejder med bl.a. Trafikstyrelsen, vi er med i en masse råd og er f.eks. med til at kommentere forslag fra International Air Transport Association, IATA,” siger Niels Sundberg til standby.dk

Erhvervsflyvningens Sammenslutning tæller en række mindre, danske flyselskaber. Ud over Sun-Air bl.a. Air Alsie, færøske Atlantic Airways og Danish Air Transport samt en række danske flyværksteder, flyskoler osv.

”Vi har gennem årene fået mange sager igennem, f.eks. om uddannelse af flymekanikere. Her har vi fået systemer der passer bedre til mindre flyselskaber. Foreningen arbejder for, at medlemmerne skal have samme rettigheder som andre relaterede luftfartsvirksomheder i Europa. Men Danmark har det med at gøre dette arbejde mere omfangsrigt end andre lande i Europa – det giver ulig konkurrence,” siger Niels Sundberg.

Han forudser mere social dumping i dansk luftfart.

”Nu vil SAS sælge sit danske produktionsselskab Cimber til angiveligt irske City Jet, der vil lave nordisk hovedkontor i Baltikum, hvor der er helt andre lønforhold. På den konto er SAS ikke bedre end f.eks. Ryanair eller det ungarske discount-selskab Wizz Air, der nu åbner sin sjette rute til Billund, denne gang fra Polens hovedstad, Warszawa. Sun-Air har prøvet at flyve på Warszawa, men kunne ikke få økonomi i ruten,” siger Niels Sundberg og tilføjer: ”Sun-Air har da også kigget på at åbne firma i Baltikum, men droppede det – fordi vi er et dansk flyselskab.”

Sun-Air, der er på vej mod sit 40 års jubilæum, har i 20 år været franchise-partner for British Airways.

”Vi ser også danske flyselskaber bruge stadig flere flymekanikere fra f.eks. Baltikum – vi kunne også importere nogle fra Afrika – der er lønningerne endnu lavere. Social dumping er et skråplan for dansk luftfart,” siger Niels Sundberg.

Erhvervsflyvningens Sammenslutning har siden sin start oplevet sammenlægninger og fagpolitiske sejre, der har udvidet det faglige fællesskab og rustet foreningen til fremtidens udfordringer.

I snart syv årtier har foreningen organiseret danske erhvervsflyvere. Og meget er sket siden den oktoberdag i 1946, da kreds af danske erhvervsflyvere mødtes på Park Hotel i Odense for at drøfte samarbejde, siger formand Niels Sundberg:

“I dag omfatter foreningen, foruden flyselskaber også flyværksteder og flyveskoler. Vi har udvidet paletten. Men grundlaget er det samme, dengang som nu. Vi ønsker at hjælpe vores medlemmer – taxafly, rutefly, fragt og charterflyselskaber – bedst muligt.”

En af Erhvervsflyvningens Sammenslutnings større fejder startede, da en ny chartergruppe i foreningen i 1968 gik op imod SAS eneret til indenrigsflyvning i Danmark.

SAS havde længe haft et ”hemmeligholdt monopol” på indenrigsflyvning, og selv da dét kom frem i lyset, gik der næsten 17 år, før SAS fik frataget sin fortrinsret.

Generalsekretær i Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Dan Banja, siger, at det ikke altid har været let at være erhvervsflyver på det danske marked:

“Vi har stadig at gøre med et flymarked, der er præget af ulige konkurrencevilkår, hvor SAS i krisetider får sine underskud dækket. Havde det været et af vores medlemmer, måtte de dreje nøglen om. Så jeg håber, at man en dag stopper disse ulige konkurrencevilkår.”