Fra Scandic til nyt koncept

Klaus Johansen.

Klaus Johansen.

HOTELLER: Efter et år hos Star Tour opsagde kendt dansk rejsebrancheprofil i foråret sin stilling for at blive vicepræsident i stor nordisk hotelkæde. Nu skifter han igen job.

”Jeg kom til charterrejsebureauet TUI for 1½ år siden. Men ved en større organisationsændring fik jeg ikke samme kommercielle niveau,” siger 42-årige Klaus Johansen til standby.dk

Han blev i foråret hentet til sit nye job hos hotelkæden Scandic – med titel af nyoprettet stilling som Vice President Group & International Sales.

Klaus Johansen stoppede i 2011 efter tre år som direktør for et af Danmarks største erhvervsrejsebureauer, American Express Business Travel, for at blive Commercial Director i TUI.

Den 1. marts i år fik han sin nye stilling hos Scandic – som han nu forlader: ”Det var ikke meningen at jeg skulle skifte allerede. Jeg var glad i Scandic. Men en chance som denne – at være med i en start-up virksomhed i rejsebranchen var for spændende at sige nej til,” siger Klaus Johansen til standby.dk

Han bliver nu kommerciel direktør i nye danske Goodwings. Dets forretningsmodel betyder, at når kunderne (private/corporates) booker hotel hos Goodwings, booker de hotellet til samme pris som hos konkurrenterne, f.eks. Booking.com, men i stedet for at beholde standardprovisionen, deler Goodwings denne med kunden, som så kan donere til en af Gooodwings 13 NGO-partnere.

”Hvordan har vi råd til det? Primært fordi vi ikke betaler for den digitale markedsføring, konkurrenterne bruger store summer på. I stedet skal vi markedsføre os anderledes og bl.a. gennem vore NGO partnere,” siger Klaus Johansen.