Fordøm ikke flyselskaberne, de ved godt, hvad de gør

13
Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Man skulle tro, at hele flybranchen i USA er på fallittens rand efter udsmidningen af en passager fra et United fly. Det var bare så dumt, men så var det heller ikke værre. ”Det er en horribel måde at straffe sine kunder på”, hedder det i en dansk kommentar.

Af Ejvind Olesen 

Jeg har selv set det. Hvordan man tackler en auktion på et overbooket amerikansk fly med tre unge krejlere, der sad på spring efterhånden som kabinepersonalet annoncerede beløbet for at stå frivilligt af. De unge passagerer holdt i hinanden i skak i bedste auktionsstil, indtil den ene sprang op og meldte sig frivilligt, da han fornemmede, at nu blev det udloddede beløb altså ikke højere.

Jeg har i påsken haft en god oplevelse. Ikke om bord på et fly, men hjemme i TV-stolen, hvor jeg genså et par afsnit af Nordisk Films reportage fra Københavns Lufthavn med SAS Gate Managers anført af Lise og kolleger i hovedrollerne. Hvis alle flyselskaber havde en pige som hende, kunne de godt skrotte skemaer med oplysninger om erstatningsbeløb.

Hendes smittende humør klarede overbookinger og forsinkelser samt omplacering, erstatningsfly og et par opgraderinger uden, det kostede SAS andet end billetændringer. På vej ud fra flyet til Washington i stedet for Chicago, fik hun lige ordineret et par glas champagne til familien, og en upgrading til business class. Jeg kender nogle få andre af Lises kolleger på fly og på landjorden af samme type. De er guld værd for et flyselskab.

Netop nu er især amerikanske medier fyldt med dramatiske beretninger om det, der skete med lægen, som med vold førtes ud af United-flyet. Noget af det dummeste, man overhovedet kan tænke sig. Og United blusser af dårlig samvittighed, som blandt meget andet har ført til forslag om, at selveste præsident Oscar Mundoz skulle gå af.

Så er det altså heller ikke værre, og det hele har medført en regulering af erstatningsbeløb i USA for at blive afvist højst kan udgøre 400 procent af flybillettens pris. Delta er også gået amok og har betalt 11.000 dollars (ifølge CNN) til en enkelt familie.

Herhjemme har debattør Amalie Lyhne i B.T fastslået: ”Overbookede fly skal koste dyrt. Det er en fuldstændig horribel måde at behandle sine kunder på”. Hendes forslag: ”Flyselskaberne må forpligte sig til at gøre det frivilligt, om man vil afgive sin plads. Og så må de betale det, det koster – som kompensation, om det så skal ganges med fire. Flyselskaberne siger jo altid, at det er utrolig sjældent, der opstår problemer i forbindelse med overbooking. Det er sikkert rigtigt. Så kan det heller ikke være noget problem at droppe nærigheden, når det sker”.

EU’s tariffer for erstatning ved overbooking går fra 250 euro på en kort tur under 1.500 km.til 4.500 kr på en langfart over 3.500 km. Sat sammen med forsinkelser efter paragraf 261 i EU’s forordning kan det blive til mange penge.

Jeg kender undskyldningen med, at man har været nødt til at sætte et mindre fly ind og derfor står med passagerer, der ikke er plads til. Der er også som før i tiden (men ikke nær så mange med det nuværende billetsystem), som bestilte flere billetter til forskellige fly. De fleste har prøvet at have en fleksibel billet med flere reservationer hjem fra Stockholm fredag eftermiddag. Så kan puslespillet gå i gang.

Men der er faktisk ingen undskyldning for ikke at kunne tage en passager med, som har booket og betalt sin billet til en bestemt flyvning. Og der er no excuse for at smide dem af med magt.

Jeg tror, de fleste europæiske netværksselskaber forstår at klare det pænt. Men sæt nogle som Lise ind, hvis I fortsat har dem i medarbejderstaben. Og de kan være af begge køn med servicegenet i deres DNA.  Det giver flere passagerer, og det sparer penge.

I mellemtiden må amerikanerne så finde ud af, hvordan de vil løse problemet. Nordisk Film kunne eventuelt sende et bånd til Uniteds hovedkvarter med venlig hilsen fra København for at vise, hvordan Lise og SAS gør det.

God weekend

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

13 Comments on "Fordøm ikke flyselskaberne, de ved godt, hvad de gør"

Notify of
avatar
Torben Vinther
Torben Vinther
I går torsdag eftermiddag var der en udsendelse på tv2 fra netop CPH. Her skulle man på et fly til New York have “omplaceret” 26 passagerer til andre afgange eller med andre selskaber og nogle videre via bl.a London osv. For mig lyder 26 som et helt vanvittig tal og jeg fatter simpelthen ikke at man som forbruger acceptere at det sker i det omfang det er mig ganske enkelt en gåde !!! Hvorfor gør selskaberne det ?? De 26 passager blev tilbudt 600 euro pr pers ved ombooking hvilket jo giver ca 116.000 dkr… der ud over skal de… Read more »
Jakob
Jakob
Nu så jeg ikke pågældende udsendelse, og 26 passagerer lyder umiddelbart også af meget. Der kan være mange årsager til, at man skal “omplacere” passagerer. Specielt på langruterne er SAS sårbare da de ikke umiddelbart har reservekapacitet at sætte ind i tilfælde af tekniske problemer etc. Derudover er flyselskaberne vel også lidt i et dilemma, idet de tilbyder fleksible (og dyre) billetter samt garanterede pladser på flyene til medlemmer af frequent flyer programmer med høj status. Jeg tror flyselskaberne har et meget godt overblik over, hvor mange pladser på afgangene der i gennemsnit ikke bliver besat selvom de er booket.… Read more »
Ole
Ole
Hej Torben, Jeg syntes ag du skal læse det Ejvind skriver. – et flyselskab overbooker ikke et fly for sjov, men der findes et behov hos visse kunder til at købe et produkt hvor der er en vis form for fleksibilitet. Disse kunder betaler gerne mange penge for denne fleksebilitet og derfor kan det betale sig for flyselskabet at sikre at der altid er plads til disse kunder. Jeg er af den opfattelse at United var i deres gode ret til at smide lægen af flyet. Det var lægen der ikke fulgte de anvisninger som personalet gav ham og derfor… Read more »
Jørgen
Jørgen
Det var nu ret simpelt! Det oprindelige fly havde tekniske problemer, så for at undgå en aflysning blev det eneste tilgængelige fly af samme type indsat. Desværre var sædekonfigurationen anderledes/mindre, hvilket medførte at 26 passagerer måtte sendes andre veje. Det var vel den bedste løsning i situationen. Iøvrigt kan overbookning ske i mange situationener og da der er EU lovgivning på området og det står i rejsebetingelserne, er det vist heller ikke værre! Som regel løses det jo mindeligt. Eksempler på situationer på overbookning: * Normal overbookning, profit og sædeoptimering * Teknikiske problemer og flybyt til mindre fly * Teknisk… Read more »
Lennart P
Lennart P

Den med at reducere antallet passagerer fra feks 68 (eller for den sags skyld 99) til 50 holder ikke da det er det er det antal pax som flyet er certificeret med som bestemmer dette.
Ellers et godt indlæg.

Jørgen
Jørgen

Det var i forhold til antal cabin crew som der lovpligtigt og sikkerhedsmæssigt skal være ombord pr. “Et vist antal” passagerer. Et eksempel kunne som sagt være at der skal 1 cabin crew pr. 50 passagerer, så ved 68 skal der jo så være 2. Ved sygdom kan en flyvning jo så godt gennemføres kun med 1 cabin crew, blot antallet af passagerer reduceres til 50.

Ole
Ole

@Jørgen
Reglerne er at der skal være en Cabin crew pr 50 sæder. Altså ikke pr 50 passagerer. Så uanset om du flyver med 10 eller 100 passagerer så skal der være 2 cabin crew hvis der er 100 sæder i flyet.

Jørgen
Jørgen

Ok fair nok, så er begreberne mixet op eller dårligt forklaret fra min side…..det ændre bare ikke på at jeg har oplevet situationer hvor f. eks. JetTime der fløj ATR for SAS ikke kunne levere fuld cabin besætning og derfor måtte antallet af passagerer reduceres.

Lars
Lars

@Ole – du har principielt helt ret mht. antallet af cabin crew. Det er dog tilladt under særlige omstændigheder at tage afsted med reduceret crew – som Jørgen også skriver. Det vil typisk være fra en udestation (hvor der ikke er erstatnings crew tilgængeligt), og hvor der er opstået akut sygdom i besætningen. På den måde kan man få fly, besætning og de fleste passagerer med hjem igen.

Jørgen
Jørgen
Ejvind skriver iøvrigt: “Men der er faktisk ingen undskyldning for ikke at kunne tage en passager med, som har booket og betalt sin billet til en bestemt flyvning. Og der er no excuse for at smide dem af med magt.” Jeg er helt uenig!! Enig i at lufthavnspolitiet i United sagen er gået langt over stregen, men der er altså også tale om en passager som nægter at følge personalets anvisninger. Der er som skitseret andetsteds mange mange mulige grunde for “overbookning”. I Uniteds tilfælde har de vel vurderet at de hellere ville generer 4 passagerer end det fly og… Read more »
Torben Vinther
Torben Vinther
Til alle: Ja om ikke andet så giver det da debat 🙂 Jeg er fuldt ud klar over at det står i betingelserne, men det betyder ikke nødvendig vis at jeg er enig med dem og det er jeg absolut lang fra, men Ole du kan være ganske rolig jeg skal nok forlade maskinen hvis jeg får besked på det !! Hvis jeg booker en billet f.eks 2 mdr før afgang så trækkes beløbet også på mit kort den pågældende dag, det kan man godt finde ud af og dermed er man jo direkte med til at finansiere den daglige… Read more »
SE210
SE210
Torben Winther. Som Ole skriver, så giver nogle billetter garanti for at, man kan ombooke og være sikker på at få plads. Hvis man på en sådan billet skulle reservere sæder på mange forskellige flyafgange, vil det resultere i, at mange pladser står tomme. Derfor har selskaberne selvsagt ikke råd til det – i en tid med historisk lave billetpriser. Problemet bliver som Eivind skriver håndteret af dygtigt personale – som Lise. En gang imellem svigter det, men så er man jo velkommen til at købe en dyr billet med pladsgaranti i stedet for en billet til 100 kr –… Read more »
Rolf
Rolf

Alle har lavet fejl. UA kunne med en smidigere politik have afvist de/den rette inden boarding og få det rette antal crew med. I øvrigt nu indført. Security for at have kunnet håndteret dette på en mere human måde og sidst men ikke mindst ofret, der modstrider sig securitys henstilling.

Alt den anden snak om overbooking er jo ligemeget, npr det er tilladt, og så længe det er sådan, så man acceptere det.

Ligesom de fleste synes, at kompensationen under EU lov 261/2004 giver for høj kompensation ift billetprisen, men vi stadigvæk gerne indkasserer den:)

wpDiscuz