Førstehjælp til dansk indenrigstrafik

3

DAT BornholmerflyetMANDAGSKLUMME: Udflytningen af statens virksomheder koster stribevis af officielle flyverejser, men hvad med de private?

Af Ejvind Olesen

Det går rigtigt pænt for dansk indenrigstrafik i luften i øjeblikket, men det kommer til at gå endnu bedre. Ikke bare fordi bornholmerne ved at flyve undgår at komme i konflikt med svenskerne, men også fordi staten bliver en langt bedre kunde end tidligere.

De 3.900 ansatte, som skal flytte fra København, skyr ingen anstrengelser for at få beslutningen omstødt. Nu er beregningerne for, hvad det vil koste sekretariatet for Den Sociale Ankestyrelse at rykke fra København til Rønne, sivet til Berlingske.

De seks medarbejdere vil i følge et notat blive nødt til at flyve 280 gange om året til møder i København til en pris på 283.500 kr. årligt.

Samtidig har Børnerådet beregnet 600.000 kr. til ekstra rejseaktivitet, fordi man skal flytte fra København til Billund.

Banedanmark ville sikkert også gerne have beregnet et beløb for ekstra flyverejser fra Odense til København. Men dels er der ingen fast rutetrafik, dels er det trods alt en banestyrelse, som man må forvente kører med tog.

Noget helt andet er, at en stor del af udflytterne formentlig vælger at pendle, måske på ugebasis, mellem hjem og arbejdsplads. Man tør slet tænke på, hvad det kan betyde af ekstra flyverejser.

Indtil videre er DAT ene om at bemærke, hvad der venter og har bebudet ekstra afgange fra Rønne og Karup.

Regeringens beslutning om udflytning af de 3.900 arbejdspladser har indtil nu ikke fået mange roser. Men flyselskaberne kunne da godt sende en buket.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

3 Comments on "Førstehjælp til dansk indenrigstrafik"

Notify of
avatar
Kenneth
Kenneth
Nu lyder der jammer fra hovedstaden, fordi nogle “få” ( set på antalpladser ) skal flyttes ud fra byen. Ingen medlidenhed fra provinsen. For hvor mange arbejdspladser er gennem de sidste ca 10-15 år blevet nedlagt i provinsen, fordi alt skal/skulle centraliseres? Vel mere end det 10 dobbelte! Var der overhovedet nogen i hovedstaden der har bemærket det? Var der nogen medlidenhed fra den side? Gik vel nærmest ubemærket hen med en lille notits på bagsiden af avisen ved siden af den daglige kryds og tværs, dvs ikke mange har læst/set det. Forsøger blot at sige, at vi skal stoppe… Read more »
Jørn Henrik Jørgensen
Jørn Henrik Jørgensen

BaneDanmark flytter som bekendt knap 300 arbejdspladser til Ringsted. Nu venter jeg så på, at Ringsted “lufthavn” bliver opgraderet. BaneDanmarks medarbejdere er jo helt afhængige af stabile og præcise trafikforhold, så man kan vel forvente, at de vælger luftfart. Hvad med en fast helikopterrute mellem København/Kastrup/Roskilde og Ringsted?

Frederik
Frederik
Åh gud altså – da jeg læste artiklen tænkte jeg nok der ville komme sure maveopstød fra Jylland over dette. Faktum er at det er en politiks beslutning for at please DF. Der er ingen fornuft i beslutningen og det er de færreste ansatte i København der vil flytte med. Altså går en masse viden tabt. Hvis man endelig vil skabe arbejdspladser i provinsen kunne det gøres langt bedre end ved at bruge de mange penge der smides efter dette projekt. Det viser erfaringer fra bla. Norge og England hvor man har forsøgt noget tilsvarende. Men skribenten har da ret… Read more »
wpDiscuz