Følg ikke Lufthansas eksempel

1

Lufthansa-AustrianONSDAGSKLUMME: En helt igennem dårlig ide at vælte et gebyr på 120 kr. over på forbrugere, som benytter et rejsebureau, men Lufthansa vil ikke lave det om. – Derfor behøver andre flyselskaber jo ikke løbe i rumpen på det tyske selskab.

Af Ejvind Olesen

Erhvervsrejsebureauerne har det ikke altid let med deres flyselskaber som storleverandører. Det er snart længe siden, at provisionen bare lige faldt væk. Men siden er det dog lykkedes at få et nogenlunde manerligt samarbejde i gang, som også indebærer økonomisk gevinst for begge parter.

Men fra september bryder Lufthansa (og datterselskaberne Swiss, Austrian og Brussels Airlines) det gode forhold ved at opkræve et beløb på 120 kr. for reservering gennem GDS systemer som Amadeus og Galileo.

”Undgå det ved at booke direkte på vores hjemmeside,” lyder det opfordrende fra Lufthansa, som om man selv tror på, at bureauerne har tid til at gå den vej. Derfor ved flyselskabet godt, at beløbet ender med at blive væltet over på forbrugerne.

Herefter kan bureauet jo bare fravælge Lufthansa til fordel for andre selskaber, hvis ikke de vælger at følge efter, hvilket de jo nok gør før eller senere. Og dybest set gør 120 kr. på en flybillet til Kina jo ikke den store forskel i disse tider, hvor det ene tillæg efter det andet vælter ind over flypassagererne.

Det er bare en tynd forklaring, og prisen for at bruge en distributionskanal er vel rimelig – tænk bare på, hvad hotellerne må punge ud med til griske bookingbureauer.

Lufthansa sagde i går, at man er villig til at samarbejde med distributionskanalerne om alternative løsninger, men beslutningen om gebyret fra 1. september vil ikke blive ændret, og man tilføjede: ”Dette er første skridt i et nyt distributionslandskab”. Og hvad mon der så ligger i det?

Nu håber også de danske erhvervsbureauer, at Lufthansa kommer til at gå enegang. Men se bare om det sker.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

1 Comment on "Følg ikke Lufthansas eksempel"

Notify of
avatar
Christian Ernstved-Rasmussen
En ting er erhvervsbureauerne, men det gælder jo også for leisure-bureauerne. I min optik er det en utrolig kedelig udvikling for alle os, som arbejder og tjener til tilværelsen i et rejsebureau. Godt nok har vi en sund og naturlig konkurrence blandt os, men den største konkurrent er, uden for enhver tvivl, internettet. Lufthansas nye politik gør blot ondt værre, og det er tiltag som dette, som på den lange bane kan gøre det endeligt forbi for mange af de mindre rejsebureauer. Flybilletter er i dag et nødvendigt onde. Det koster noget at have et GDS system, det koster noget… Read more »
wpDiscuz