Florida ikke hårdt påvirket af terrorangreb

usa florida orlando politiTURISME: Verden har vænnet sig til terrorangreb. Derfor har påvirkningen efter forrige uges terrorangreb på en natklub i Orlando nærmest ikke været mærkbar, siger VisitFloridas direktør for internationalt salg.

(New Orleans, standby.dk) Orlando, en af USA’s største turistdestinationer, oplevede på kort tid to dramatiske hændelser.

Først landets hidtil største massemord, da en 29-årig muslimsk sikkerhedsvagt dræbte 49 gæster på en natklub natten til søndag i forrige uge. Og få dage efter en anden tragisk hændelse, da en 2-årig dreng legede i vandkanten ved en sø ved et ressort ved Disneyworld og for øjnene af sine forældre blev trukket ud i vandet af en alligator. Hans lig blev fundet et par dage senere.

Ofrene fra massemordet blev i mandags mindet ved åbningen af USAs største fagmesse for rejsebranchen, International Pow Wow, IPW, der sluttede i går her i New Orleans.

Hvilken betydning de to hændelser vil få for turisttilstrømningen til Orlando og dermed Florida, blev der talt meget om under IPW. Der var generel enighed om, at verden har vænnet sig til, at terrorhandlinger kan ske hvor som helst – og at et ramt marked hurtigt kommer sig.

Den teori støtter Alfredo Gonzales, direktør for internationalt salg og markedsudvikling i turistorganisationen VisitFlorida. Han sagde i går under IPW’s sidste dag til standby.dk: ”Vi er selvfølgelig alle dybt berørte at massedrabet og den omkomne dreng. Men vi må erkende, at markante hændelser som disse kun i kortere tid påvirker markedet og de rejsende. Jeg talte sidste uge med en række af vores partnere i VisitFlorida, der samstemmende sagde, at der ikke havde været nogen nedgang i bookinger fra bl.a. Storbritannien, vores største oversøiske marked. Jeg har desværre ingen tal fra Skandinavien.”

Sidste år havde Florida 105 mio. turister, hvoraf tæt på 90 mio. kom fra selve USA, fire mio. fra Canada og 11,2 mio. fra andre lande.

Alfredo Gonzales glæder sig til SAS til efteråret åbner sin nye daglige rute fra Oslo/København til Miami. Han sagde, at VisitFlorida vil bruge megen energi på at positionere sig stærkere i Skandinavien og bl.a. deltage i feriemesser.