Finnair kigger også på Aalborg

Når Finnair til april åbner sin nye rute fra Helsinki til Billund bliver den trafikeret med en brasiliansk Embraer 190 med plads til 100 passagerer.

Når Finnair til april åbner sin nye rute fra Helsinki til Billund bliver den trafikeret med en brasiliansk Embraer 190 med plads til 100 passagerer.

LUFTFART: Finnair indsætter inden ruten åbner 4. april større fly mellem Helsinki og Billund. Oneworld-medlemmet har kig på Aalborg, men ingen konkrete planer. Finnair øger også på Københavns Lufthavn.

”Vi har fået megen positiv respons fra bl.a. firmakunder og rejsebureauer om den kommende nye rute mellem Helsinki og Billund. Dette har vi fortalt vores hovedkvarter i Helsinki, der lige som vi i Danmark tror på potentialet på ruten. Derfor har Finnair opgraderet flyet på ruten mellem Helsinki og Billund.” Det siger Finnairs chef for Danmark, Robert Öhrnberg, til standby.dk

Ændringen betyder, at Finnair fra starten af den nye daglige rute mellem Helsinki og Billund Lufthavn vil indsætte større fly end planlagt. Det bliver en Embraer 190 i stedet for den oprindeligt planlagte Embraer 170. Embraer 170 har plads til 76 passagerer, mens der er 100 sæder på Embraer 190.

Fra Helsinkis lufthavn har Finnair foreløbig 15 ruter til Asien, nogle hele året, andre er sæsonbetjente. Helsinki regnes for 5. største lufthavn i Europa når det gælder antallet flyvninger til Asien.

Finnair får i år endnu to rejsemål i Asien, nemlig sin fjerde destination i Japan, Fukuoka, ligesom selskabet vender tilbage til Guangzhou i nærheden af Hong Kong – Finnair betjente den kinesiske millionby mellem 2005-08.

Robert Öhrnberg udelukker ikke, at Finnair ude i fremtiden også vil trafikere Aalborg Lufthavn: ”Aalborg er interessant, vi har selvfølgelig lufthavnen i kikkerten, men der er ingen beslutning om at åbne. Nu begynder vi med Billund, og jeg kan forestille mig, at vi først skal have to daglige flyvninger til Billund, før Aalborg kommer i spil,” siger Robert Öhrnberg og roser det nye samarbejde mellem Finnair og Danish Air Transport på DAT’s ruter fra hhv. Bornholm og Karup til Københavns Lufthavn. I forvejen har Finnair samarbejde med Sun-Air på flere af det danske flyselskabs ruter.

”Men der kommer også i år store ændringer mellem Helsinki og København. Omkring halvdelen af de rejsende fra København til Helsinki skal videre med Finnair til Asien. Vi ser stigende passagertal mellem Helsinki og København – derfor indsætter vi større fly,” siger Robert Öhrnberg.

Igen i år får Finnair ekstra betjening i sommersæsonen af København. Der øges med to afgange fra Helsinki til København på mandage og fredage fra 20. juni til 12. august. Samlet øger Finnair antallet af sæder på København med 6.000 i sommersæsonen i forhold til sidste år.

”Mens vi i dag flyver med et miks af Airbus A319, A320 og A321 vil vi i stigende grad kun brug A321 på København. Navnlig på ekstra afgange og på de afgange fra København, der føder passagerer ind til vores store Asien-afgange. På mandage og fredage i sommerperioden kommer Finnair op på seks afgange til og fra København,” siger Robert Öhrnberg.

Mens Finnair fra København til Helsinki bl.a. har mange danskere og sydsvenskere, har selskabet den anden vej ud over mange finner også en del asiater med til København.

”Ruten til og fra København sælger godt. Mange asiater flyver f.eks. med Finnair til Helsinki og så derfra videre til f.eks. København. Danmark og Skandinavien ser øget popularitet fra navnlig japanere, kineser og koreanere. Mange af dem har været i de store europæiske byer som Paris, Rom og London og vil gerne prøve et anderledes, men også spændende produkt som f.eks. de skandinaviske lande, siger Robert Öhrnberg.

Tallene for 2015 er endnu ikke klar, men i 2014 var Finnair 10. største flyselskab i Københavns Lufthavn med over 329.000 passagerer – en stigning på 10,4 pct.