Finnair har dansk vokseværk

Finnairs Skandinavienchef, Robert Lönnblad, flankeret af selskabets to medarbejdere i Danmark, Jacob Schiller Nielsen og Lina Blom.

LUFTFART: Oneworld-medlemmet skruer op fra Helsinki til København og får i højsæsonen større fly til Billund. I år har Finnair rekordmange oversøiske ruter.

”Finnair får fra maj på hverdage ekstra fly fra København, dermed kan forretningsfolk komme tidligere til Helsinki. Generelt ser vi fin vækst på vores ruter til København og Billund,” siger Robert Lönnblad, skandinavisk chef for Finnair til standby.dk

Han peger også på, at København er populær blandt selskabets kinesiske passagerer. ”København er destinationen, flest kineserne skal til, når de flyver videre fra Helsinki.”

Billund-ruten, der åbnede for et år siden, har det godt, den får en større Airbus mellem juni og august i år. Men der er ingen planer om to daglige fly til Billund – eller at åbne på Aalborg.

Finnair udvider i år sit antal udbudte flysæder på langruterne med 10 pct. Finnair har bestilt 19 Airbus A350 til langruterne. De første syv er landet, i år kommer endnu fire.

Finnair har også øget på USA – og Robert Lönnblad siger, at det giver god geografisk mening at flyve via Helsinki til USAs vestkyst, f.eks. San Francisco.

Robert Lönnblad besøger typisk Finnairs kontor i København en gang om ugen. Det er bemandet af salgschef Lina Blom og senior client manager, Jacob Schiller Nielsen.

Fra midten af maj øger Finnair sin kapacitet mellem Helsinki og København over 20 pct. med en ny daglig forbindelse hele året på hverdage.

Finnair øger også kapaciteten på sin helårsrute mellem Helsinki og Billund mellem juni og august i år. Det sker ved fire gange om ugen at indsætte en større Airbus A319, i stedet for den nuværende, mindre Embraer 190 med 100 sæder. Det øger kapaciteten med 11 pct. mellem Helsinki og Billund.

Fra Helsinki har Finnair over 15 ruter til Asien, nogle hele året, andre er sæsonbetjente.

I 2016 var Finnair 10. største flyselskab i Københavns Lufthavn med næsten 388.000 passagerer.

I år sætter Finnair ny rekord med 26 interkontinentale ruter fra Helsinki til Asien, Nord- og Centralamerika. Asien dominerer med 18 destinationer: Bangkok, Beijing, Chongqing (Kina), Delhi, Fukuoka (Japan), Goa, Guangzhou, Ho Chi Minh City, Hong Kong, Krabi, Nagoya, Osaka, Phuket, Seoul, Shanghai, Singapore, Tokyo og Xian. Herefter følger Miami, New York, Chicago, San Francisco, Puerto Plata (Den Dominikanske Republik), Puerto Vallarta (Mexico), Havana (Cuba) og Dubai.

Finnair flyver nonstop fra Helsinki til Puerto Vallarta i Mexico mellem 19. november i år og 18. marts næste år og flyver til Havana mellem 1. december i år og til 23. marts næste år, Goa i Indien mellem 29. november i år og 21. marts 2018 og Puerto Plata mellem 30. november i år og 22. marts næste år.

Finnairs langruteflåde består af otte A330-300. I år får selskabet yderligere fire nye Airbus A350-900XWB, som selskabet var første selskab med i Europa, og har dermed 11. Nogle af de endnu ikke leverede A350 er bestilt med ca. 30 flere sæder end typen i dag har hos Finnair. Selskabet har i alt bestilt 19 eksemplarer af A350, de sidste leveres i 2023.

Mangler fly og flypersonale

Finnair kommer gennem sommersæsonen til at mangle flyvende personale og fly. Derfor suspenderer selskabet fra maj til september betjeningen af Miami, der vender tilbage i oktober med tre ugentlige fly. Også to af de ugentlige fly til Chicago udgår i maj af programmet.