Femern-forbindelse kommer nærmere

TURISME: Tyskland forventer næste år at give myndighedsgodkendelse af Femern Bælt-forbindelsen. Tunnelen mellem Danmark og Tyskland vil tidligst være klar i 2028.

På et møde i går med den danske transportminister, Ole Birk Olesen, og forligskredsen bag Femern Bælt-projektet, havde Slesvig-Holstens minister for bl.a. transport, Reinhard Meyer, godt nyt. Dog næppe for Scandlines…

Der forventes ikke yderligere forsinkelser i den tyske myndighedsgodkendelse af sænketunnelen under Femern Bælt, og at godkendelsen ifølge den seneste tyske tidsplan forventes indenfor et års tid, oplyste Reinhard Meyer.

Men, skriver Transportministeriet i pressemeddelelse: ”Ved eventuelt efterfølgende retssager ved den tyske Forbundsforvaltningsdomstol forventes anlægsarbejdet med Femern Bælt-projektet at kunne igangsættes i 2020.”

Hovedparten af Folketingets partier står bag Femern Bælt-forbindelsen. Danmark har ansvar for planlægning, finansiering, anlæg og drift. Danmark bliver eneejer og -operatør af den faste forbindelse, oplyser Trafikministeriet.

Tyskland skal opgradere sine landanlæg på vej og bane til den faste forbindelse, der bliver brugerbetalt.

Femern Bælt-forbindelsen bliver en sænketunnel med en firesporet motorvej og en dobbeltsporet elektrificeret jernbane.

Jernbanen mellem Ringsted og Rødbyhavn vil i henhold til den dansk-tyske traktat blive udbygget. Det indebærer, at jernbanestrækningen mellem Vordingborg og Rødbyhavn udbygges fra enkeltspor til dobbeltspor, at hele strækningen mellem Ringsted og Rødbyhavn elektrificeres og hastighedsopgraderes til 200 km/t.

Femern Bælt-forbindelsen vil lukke hul i infrastrukturen mellem Skandinavien og det europæiske kontinent og vil medføre større fleksibilitet og væsentlige tidsbesparelser, oplyser ministeriet.

Projektet indebærer ikke kun etableringen af en fast forbindelse under Femern Bælt, men også udbygning af de tilhørende landanlæg i Danmark og Tyskland.

For tog, der i dag kører over Fyn og Jylland, vil turen fra København til Hamborg blive afkortet med ca. 160 km. Rejsetiden med tog mellem København og Hamborg bliver næsten halveret reduceres fra 4½ time i dag til godt 2½ time, mens vejtrafik, der i dag bruger Scandlines færgeforbindelse mellem Rødby og Puttgarden, vil der kunne spares omkring en times rejsetid.