EU domstol i fugleperspektiv

united_b739_n37420_denver_120731_1TIRSDAGSKLUMME: Jægere og falkonerer forener Jer, og red flyselskaberne fra millionerstatninger. Det må blive læren af en sag ved EU-retten. Forbrugerbeskyttelsen går over gevind.

Af Ejvind Olesen

Skyd bare skyd. Dræb fuglene. Et godt råd til kaptajnen: ”Flyv dog uden om”.

Det må være opfattelsen blandt medlemmerne af EU Domstolen. Baseret på den seneste afgørelse omtalt på takeoff.dk i går. Der er efter deres mening ingen undskyldning for bird strike og forsinkelser, hvis fugle ryger ind i flymotorerne under takeoff og landing. Det første er værre end det sidste, når der tales erstatninger til passager. Jfr. EU forordning 261.

Når en sværm af små fugle, eller enkelte store som svaner eller gæs, havner i flymotorer kan det i værste fald betyde motorstop og nødlanding. Det var præcist, hvad der skete med USAirways og nødlandingen på Hudson floden i New York.

Heldigvis hører det til sjældenhederne, men et fly returnerer stort set altid efter en kollision med fuglene for at få motoren renset og flyet checket, inden det igen er klar til start. Det betyder forsinkelser og erstatningsansvar, hvis flyselskaber da ikke inden for tidsfristen sørger for anden transport til de forsinkede passagerer.

Lufthavnene gør hvad de kan. Ansætter jægere, klipper græs og nogle har falkonerer med i staben, men en total udryddelse af fuglelivet er umulig. Ofte er de også under kritik fra ornitologer og miljøaktivister. Men undgå bird strike kan man ikke. Naturen må der ikke laves om på.

Det mener EU Domstolen åbenbart. I en tjekkisk sag ved EU retten har generaladvokaten indstillet, at flyselskaber er forpligtet til at betale erstatning til passagererne. Dog ikke i form af due- eller gåsesteg, men i cool cash. Et britisk firma har regnet ud, at det kan løbe op i over 700 mio. kr. på årsbasis, alene for britiske selskaber.

Brexit redder måske briterne, men igen er det denne besynderlige betegnelse om ”ekstraordinære omstændigheder”. Hvis der er fugle hver dag i lufthavnen, er det ikke ekstraordinært i EUs optik. Hvordan flyselskaber skal undgå problemet, er der ingen løsning på.

Naturligvis kan et flyselskab ikke bebrejdes, at det overholder sikkerhedskrav og returnerer, hvis der er røget en svane i motoren. Det kan kun være i EU systemet, man mener det.

Forbrugerbeskyttelsen har det med at gå helt over gevind i denne tid.