DRF enig i Højesteretsdom mod Primera Air

3

primera airLUFTFART: ”Tekniske fejl på et fly er som udgangspunkt ingen undskyldning for ikke at udbetale kompensation,” siger Danmarks Rejsebureau Forening, der er enig med Højesteret, som forleden stadfæstede domme fra byret og landsret.

Primera Air havde fået mulighed for at få afprøvet to sager om nægtet kompensation til passagerer efter forsinkelser ved Højesteret. Men Højesteret medgav i denne uge, at den er enig i kendelserne fra byretten og landsretten. Primera Air skal betale kompensation for sine to flyforsinkelser.

Det betyder, noterer Danmarks Rejsebureau Forening i en kommentar, at flyselskabet skal udbetale kompensation til passagererne i henhold til bestemmelsen herom i EU Forordning 261/2004 om flypassagerers rettigheder ved nægtet ombordstigning.

Af tidligere domme fra EU domstolen fremgår det, at flyselskaber ikke er forpligtede til at udbetale passagererne kompensation i tilfælde af forsinkede og aflyste fly, hvis forsinkelsen ikke er længere end tre timer, eller såfremt der er tale om usædvanlige omstændigheder, lyder det fra DRF.

Højesteret skulle således afgøre, hvorvidt tekniske fejl på fly udgjorde sådanne usædvanlige omstændigheder.

EU domstolen har tidligere været meget klar i sine afgørelser om, at teknik på fly som udgangspunkt ikke kan betragtes som usædvanlige omstændigheder.

I sin kommentar, siger DRF videre: ”I dommen kom Højesteret da også frem til, at der i de to konkrete sager om tekniske fejl ikke var tale om usædvanlige omstændigheder, hvorfor flyselskabet ikke var undtaget fra at udbetale passagererne kompensation. Kun i tilfælde, hvor de tekniske fejl anses som værende fabrikationsfejl, eller forårsaget af terrorhandling, vil flyselskabet kunne påberåbe sig undtagelsen om usædvanlige omstændigheder, der følger af forordningen, lyder det fra DRF.

Danmarks Rejsebureau Forening understreger, at rejsebureauer ikke er undtaget fra at udbetale kompensation efter pakkerejseloven, hvis kunden kommer for sent frem til rejsemålet som følge af et forsinket eller aflyst fly – heller ikke selv om kunden kan være berettiget til kompensation efter EU-forordningen.

Rejsebureauer kan som udgangspunkt ikke søge kompensation efter forordningen på vegne af en kunde, medmindre kunden har underskrevet en fuldmagt.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

3 Comments on "DRF enig i Højesteretsdom mod Primera Air"

Notify of
avatar
Mikael
Mikael
Denne dom er et skoleeksempel på hvad der sker, når man blander dårligt afgrænsede love sammen med et domstolssystem med storhedsvanvid. Jeg troede faktisk, at det kun var EU-domstolen, der var ramt af denne uhelbredelige tilstand, så det er meget nedslående, at den nu også har ramt den danske Højesteret. EU Forordning 261 handler om nægtet ombordstigning og INTET ANDET. Det har aldrig været hensigten, at hensynet til flysikkerhed skulle medføre erstatningsansvar i form af kompensation for luftfarten. Al mekanik kan gå i stykker og ikke kun pga slid. Enhver, der ved blot lidt om luftfarten, ved, at flyene undergår… Read more »
James Thomsen
Luftfartsselskaberne kender betingelserne når de ønsker at drive luftfart og i betragtning af at transporten af passagerer er fastlagt ved et kontraktforhold som er bindende for begge parter må det være et krav at luftfartsselskabet som pkt. 1 stiller op med et flyvedygtigt luftfartøj og besætning. En brugtbils forhandler kan heller ikke sælge en bil der ikke kan køre, hvorfor skal flyselskaberne så kunne det ? I øvrigt er kompensation for nægtet ombordstigning luftfartselskabernes egne hovedorganisations ide og stammer tilbage fra 1989. EU har simpelthen sagt at der er ikke forskel i skaden der opstår ved nægtet boarding og flyaflysninger… Read more »
James Thomsen
Rejsearrangørerne burde i stedet for at alt det jammer over flyselskaberne se på sig selv. Inden Rejseankenævnet i 2008 blev nedlagt fordi luftfartsselskaberne ikke ville deltage mere og Pakkerejseankenævnet blev oprettet kunne rejsearrangørernes kunder far charterflyvinger klage om manglende kompensation både for flyvningen samt rejsen direkte til rejsearrangøren. Efter 2008 ville rejsearrangørerne ikke kendes ved flyforsinkelse kompensationer kun deres egen pakkerejselov og overlader deres kunder til selv at klage til rejsearrangørens underleverandør flyselskabet som de har chartret til at udføre flyvningen for dem på rejsearrangørens charterflyvnings tilladelse. I de fleste andre EU regioner er det muligt at klage for den… Read more »
wpDiscuz