DFDS bliver stærkere på Den engelske Kanal

Berlioz.

Berlioz.

REDERIER: Med hjælp fra Frankrigs transportminister lykkedes det i går efter langt tilløb danske DFDS at overtage det konkursramte franske rederi SCOP-SeaFrance fra Eurotunnel, der står for togdriften gennem tunnelen mellem Storbritannien og Frankrig.

En aftale mellem medarbejderrepræsentanter for SCOP-SeaFrance, Eurotunnel og DFDS om frigivelsen af færgerne Rodin og Berlioz blev i går indgået med hjælp af Frankrigs transportminister, oplyser DFDS.

Aftalen forpligtiger bl.a. DFDS til at ansætte 202 tidligere ansatte i SCOP-Seafrance’s franske organisation.

Afhængig af tidspunktet for leveringen fra Eurotunnel, forventes færgerne indsat på Dover-Calais i årets 4. kvartal sammen med Calais Seaways. Ruten vil således blive drevet med tre færger mod to i dag. Færgen Malo Seaways vil blive anvendt på anden DFDS’ rute.

DFDS vil herefter have seks færger ud af Dover til de franske havnebyer Calais og Dunkerque – med tre færger på hver rute, oplyser DFDS.

DFDS har budt på del af det franske medarbejderejede driftsselskab SCOP (Société Coopérative et Participative), Seafrance, der i dag driver MyFerryLink med færgerne, Rodin og Berlioz. Den tredje færge, Nord Pas-de-Calais, skal kun sejle med farligt gods.

DFDS vil beskæftige 1.000 medarbejdere i Frankrig og samlet have ni skibe på fire ruter.

For nylig afgjorde de engelske konkurrencemyndigheder, at Eurotunnel, der har leaset de tre MyFerryLink-færger til SCOP, ikke længere kan sejle mellem Dover og Calais.