Det er bare fantastisk

5
Ejvind Olesen
Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Næppe noget ord er så nedslidt som adjektivet fantastisk, som egentlig henviser til en overdreven fantasi, som imidlertid endnu engang fløj gennem luften i Københavns Lufthavn forleden. – På memory lane med fantastisk.

Af Ejvind Olesen

Jeg har som journalist siden i 70’erne været med til at tage imod den første DC10’er i Københavns Lufthavn efter at have fløjet med bl.a. DC3, DC9, Caravellen og på afstand beundret den store Boeing 747 – jumbojetten. Dens premiere havde min forgænger i jobbet, Povl Westphall, æren af at være med til.

Vel var vi da imponerede og udbrød: ”Fantastisk”, da kæmpen med kun tre motorer rullede til gate i 1974, som det første SAS fly af DC10-typen. Hvad kunne blive det næste?

Den lange flotte DC8’er havde fundet sine afløsere. Skulle vi overhovedet senere i livet opleve noget, der var mere fantastisk?

Ja, det skulle vi, nemlig med Concorden. Jeg var med hos Air France på verdenspremiere Paris over Azorerne og tilbage igen til et juleudsmykket Paris som eneste danske journalist.

Det ærgrede mig – bare lidt – at min kollega John Njor fra Politiken havde været med hos British Airways et par uger forinden.

Senere fik jeg selv chancen hos BA på en flyvning med overlydsflyet fra London til Bahrain. Var det fantastisk?

Jo, det var det. I sær da vi efter Italien gik op i Mach 2 hastighed og fulgte alle de andre fly langt, langt nede under os.

Men selv flyet mindede trods sin elegance med næbbet om en luksus Caravelle med 1. klasses service. Vi sad to og to med fornem benplads, fik champagne og kaviar. En oplevelse for livet.

Alligevel mindede det lidt om, da Tjæreborg en overgang i en ombygget Caravelle fra Sterling Airways bød på 1. klasse, og vi prøvefløj til Senegal. Da flød champagnen også livligt om end det gik noget langsommere med flyets fart. Det var på en måde også fantastisk, men holdt desværre ikke så længe.

Senere er der sket en masse tekniske fremskridt i retning af mindre støj og mere økonomisk drift. Forbedret fra år til år fra de to store flyfabrikanter Airbus og Boeing, samtidig med at selve flykroppen er blevet større og større.

Men det fantastiske fremskridt synes jeg faktisk ikke vi har set.

Er komforten i kabinen blevet bedre? Ja, for de bedst betalende passagerer. Fantastisk meget bedre, men for alle andre – og det er de fleste – nej, det synes jeg faktisk ikke.

På den ny Airbus fra Emirates er det flot at gå rundt i et spritnyt tomt fly, men næppe helt så idyllisk, når sæderne er fyldt ud med 600 passagerer. Og de sidder tæt 3-4-3. Der er faktisk ikke mere plads end da vi sad to og to på Caravellen.

Jeg tror også Finnairs nye A350 er et fantastisk fly, men jeg ved ikke om det er fantastisk at skulle sidde 3-3-3 i kabinen. Som Jan Carlzon sagde i sin tid: ”Hvem har nogensinde bedt om at få et midtersæde?”

Men luftfartens liv er da i sig selv fantastisk. Hvilke oplevelser har det ikke givet os Og til hvilke priser?!

God weekend.

 

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

5 Comments on "Det er bare fantastisk"

Notify of
avatar
Ole
Ole

Og en investering fra CPH på 1,4 milliard for at kunne øge passagertallet med 250 om dagen… For slet ikke at tale om den gene disse ombygninger har givet lufthavnens trofaste og langt størrer kunder… Jeg ser ikke det fantastiske på nogen måde over dette fly i CPH…
Flyet er bygget til store lufthavne, hvor slot tider er umulige at få, ikke lufthavne som CPH. Er der passager grundlag til Dubais hub, så indsæt i stedet 2 dagligt afgange, på den måde så kan man nå endnu flere flyforbindelser uden alt for mange timers venten i Dubai…

Jørn Henrik Jørgensen
Jørn Henrik Jørgensen

Tak, Ejvind, fordi du med dit engagement og fantastiske hukommelse stadig kan minde vi unge på et par og halvfjerds om luftfartens fantastiske udvikling. Har selv været med et stykke af vejen. Selvfølgelig var Concorden fantastisk, men intet slår nu en “TanteJU” (Junckers J52) fra før verden gik af lave. Havde den oplevelse selv at sidde med ansvaret i cockpittet på en flyvning fra Junckers hjemby Dessau til Berlin Tempelhof i starten af ’90erne. 3 brølende stjernemotorer som skulle synkroniseres manuelt. Ingen computerhjælp her. Men en godt 80-årig veteran med næsten 20.000 timer på modellen som kompetent instruktør i co-pilotsædet.

CK
CK

Ananas i egen juice 😀 Ejvind – en mand, som elsker at høre sig selv, slår til igen med mavebitter stemning at gå på weekend til. Hvor er det bare fantastisk, at man altid kan regne med et surt opstød fra den mand.

Blot til info – så har det aldrig været billigere at flyve. Og med RyanAirs priser er det tilmed muligt at have råd til en stor fadøl og en fodboldkamp i London.

Kaj Spangenberg
Kaj Spangenberg

Og oven på al den udtalte begejstring over større og større fly (og flere og flere): Hvilken negativ indvirkning har flyvning på klimaet, på udledningen af CO2 og drivhusgasser til skade for f.eks. ozonlaget?
For tiden diskuterer verdens ledere i Paris sådanne spørgsmål.
Burde luftfarten og turistindustrien ikke tage højde for den slags? Bør man ikke se skriften på væggen?
Det gør man givetvis også – men først når det er for sent.

Klaus A.
Klaus A.

Hmmm – jeg mener nu vi sad 3-2 i Sterlings Caraveller (og de fleste andre Caraveller, for den sags skyld) …

wpDiscuz