Derfor sælger SAS Cimber

4
Ejvind Olesen.
Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Noget tyder på, at det er mangel på piloter med tilstrækkelig baggrund, der fik SAS til at miste tilliden til sit eget datterselskab, omend det var selvforskyldt. 45 piloter med kaptajnsrang skal tilbage til SAS inden april næste år.

Af Ejvind Olesen

Rygter om SAS salg af Cimber til irsk City Jet ser ud til at holde. Respekt for vore kolleger i check-in for den nyhed. Parterne har forhandlet i tre måneder og er tæt på en afslutning. Da SAS er et børsnoteret selskab, får man af gode grunde ikke nogen ansvarlig til at kommentere den nyhed.

Alligevel er det skuffende, at SAS ikke kunne holde fast på sin egen gode idé med et regionalt selskab i eget regi som datterselskab. Noget, der var tilløb til flere gange for at få omkostningerne ned. Ligesom hos flere af de andre store europæiske netværksselskaber. Og som det var med Snowflake under Jørgen Lindegaard.

Nu blander man blod med irske City Jet, og hvad kan de mon, som Cimber ikke kan, bortset fra at billiggøre driften endnu mere? Til gengæld ser det udelukkende ud til at være CRJ900, altså jetfly og ikke ATR, hvor bl.a. Jet Time har en omfattende aftale med SAS.

SAS har i forvejen et godt samarbejde med City Jet, som også købte Blue 1 af SAS i Finland og med succes overførte opgaverne til CRJ-flåden. Som det ser ud lige nu, opererer 12 CRJ fly i Cimber og otte for City Jet i SAS.

Siden SAS for godt to år siden købte Cimbers fallitbo blot med rettigheder og navn tilbage for bare 20 mio. kr. har det haltet. SAS røg ind i en fuldstændig vanvittig faglig konflikt med CAU kabinepersonalet om overflytning i en virksomhedsovertagelse. Strejken var overenskomststridig, og i dag er al kabinepersonale tilbage i SAS, mens CAU hænger på et stort erstatningsbeløb.

Det har hele tiden været en smule underligt, at SAS valgte at udlicitere til City Jet, når man har eget datterselskab, som sagtens kunne vokse. Her kommer problemet. SAS ret til at kræve piloter tilbage til moderselskabet. Det gik uventet hurtigt og holdt Cimber i en pilotmangel, som gjorde det nødvendigt med en række aflysninger. Det spil kan man i hvert fald ikke opføre med irerne.

Netop nu er der 45 kaptajner i Cimber, som skal tilbage til SAS og flyve Airbus senest næste år til april. Hvor City Jet vil finde erstatning for dem, har de forhåbentligt sikret sig, inden de skriver under. Ellers får vi en ny stribe aflysninger.

God weekend

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

4 Comments on "Derfor sælger SAS Cimber"

Notify of
avatar
Jørn
Jørn
Kære Ejvind Det kan godt være, at du syntes at strejken sidste år var vanvittig, men de 150 kabineansatte der blev tvunget over i Cimber er kommet tilbage, det var ikke ordlyden i deres kontrakt. Der stod at, hvis SAS havde behov kunne de komme tilbage. Nu kunne de så være endt i et Irsk selskab, hvor vi i forvejen ved, at de luftfartselskaber der etablerer sig der ikke har de bedste ansættelsesforhold. Det der er mere interessant er, at ingen interesserer sig for hvem der står bag City jet. Måske det ikke bliver så langt fra sas alligevel, men… Read more »
Rolf Sømand
Rolf Sømand

Hvis SAS skulle have noget ud af Cimber, så skulle de have haft muligheden for at starte forfra uden deres SAS overenskomst med over til Cimber. Nu bruger de City Jet, der opererer med en lavere omkostning. Det er logik..

ban
ban

Det kunne være interessant at kende den præcise årsag til at SAS skiller sig af med Cimber…!!!

Franck Dondo
Franck Dondo

Cimber er vel købt billigt, og med tanke på CRJ’ernes værdi qua den påståede rabat ved købet i forbindelse med Q400’nes udfasning, kan der potentielt ligge en god portion penge i salget. Yderligere kommer besparelsen vel i en fremtidig lavere enhedsomkostning for SAS ved køb af ydelse gennem City Jet. Det må forventes, at personaleomkostningerne i Cimber bliver matchet med City Jets nuværende på CRJ flåden i ARN.
Sidst men ikke mindst frigører det vel en god portion ressourcer i SAS i de forskellige afdelinger eksempelvis schedule og flightplanning.

wpDiscuz