Den udskældte bagage

bagageTIRSDAGSKLUMME: Det er et varmt emne at skrive om den medbragte bagage i kabinen, og det medførte naturligvis reaktioner med klummen i går om IATA og bagagen. Det er et hadeobjekt for personalet, men flyselskabet har selv været ude om det.

Af Ejvind Olesen

Ikke siden H. C. Andersens ”Den flyvende kuffert” har en flypassager været sikker på at få sin medsendte bagage frem samtidig med en selv.

Det sker dog heldigvis i langt de fleste tilfælde, men der er alvorlige svipsere ind imellem. Og hvad gør passageren så? Tager selvfølgelig så meget som muligt med op i kabinen, så har man da i det mindste kontrol med det.

Det har jeg fuld respekt for. Det har jeg derimod ikke for de passagerer, som slæber alskens bagage med op for at spare en hundredkroneseddel ved ikke at sende tasken eller kufferten som indskrevet. I reglen er det fordi de rejser på billigste billet. Så må de bare acceptere, at det koster lidt ekstra at få rullekuffert med. Eller blive hjemme.

Det kan ikke være meningen, at kabinepersonalet skal ødelægge ryggen for at stable sammen i bagagehylderne, eller at de stoppes så hårdt og tungt, at det kan blive en fare for selve flysikkerheden.

Men selvfølgelig skal flyselskaberne da selv bestemme, hvordan de griber det an, og hvor meget de tillader. I modsætning må bagagen afvises og sendes ned i lastrummet.

Det har jeg set ske i St. Louis i USA via en slidske ned til flyets lastrum. Problemet var bare, at kufferten aldrig kom frem på bagagebåndet ved ankomsten til Orlando. Hverken før eller siden. Sådan noget skaber mistro.

Så var det bedre med de små fly, hvor man stillede det meste af håndbagagen nede ved flyet og fik det udleveret igen samme sted ved ankomsten.

Et flyselskab må lave sine helt egne regler og følge dem. Og så tage besværet med passagererne undervejs. Det er jo blandt andet derfor, der stadig er levende mennesker om bord nu da de fleste er fjernet ved automatisk check in.