Den rene elendighed – de er trætte alle sammen

54

Kommentar Af Ejvind Olesen

Det er den rene jammerdal med danske ansatte i flyselskaberne. I hvert fald hvis man læste Politiken i går. De er bare så trætte alle sammen. Piloterne er så trætte, at de falder i søvn i cockpittet. De er så trætte, at når de kommer til hotellet, kan de ikke falde i søvn.

Også på landjorden er den helt gal. I følge HK Luftfarts formand Nicolas Fischer, er de ansatte på jorden lige så trætte som dem i luften. De er udmattede og trætte af at laste fly, de er trætte ved skrankerne, og selv dem, der skal lave piloternes vagtplaner, er trætte.

Vi mangler bare kabinepersonalet. De må snart komme med en melding. De er vel lige så trætte som piloterne. I reglen har de hårdere vagtplaner.

Det hele starter – og har været fremme i udenlandske presse ved flere lejligheder- som en fagforenings strid med EU reglerne. De danske og europæiske luftfartsmyndigheder, der har det overordnede ansvar for flyenes sikkerhed, har ingen bekymringer. Det bør villige politikere heller ikke have. I så fald ville de selvfølgelig bremse EU-direktiverne.

Dansk Pilotforenings formand, Mogens Holgaard risikerer at skræmme passagerer væk og gøre folk unødvendigt bange for at flyve. Hvis der er en risiko, har piloterne vel deres eget liv så kært, at de bliver på jorden.

Det mest ynkelige er den stribe af anonyme piloter, som giver deres besyv med i Politiken og i radio og på TV. Sagen er åbenbart ikke så vigtig for dem, at de tør stå offentlig frem med deres kritik. Men med forvrænget stemme, vil de gerne være med.

Mogens Holgaard og Nicolas Fischer gør deres bestillingsarbejde, som det ventes af deres medlemmer.

Men de mange anonyme piloter er det svært at have medlidenhed med. Hvad med at vælge et andet arbejde? Der er masse af unge, veluddannede ledige piloter, som er parate til at tage over.

Hvad mener du?

 

Skrevet af

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

54 Comments on "Den rene elendighed – de er trætte alle sammen"

Notify of
avatar
Mathias
Mathias
Uanset om du er ung eller gammel, så kan du sgu ikke holde til en 67 timers arbejdsuge, som er det piloterne nu til dags bliver udsat for. Det må sgu under alle omstændigheder ikke være rart, at flyve med nogle piloter, der har været på vagt i 15 timer i et døgn – det er hvad selskaberne kan presse deres piloter til, hvis ikke mere, pga. EU-regler på dette område. Nu er de kære EU-politikere så ved at snakke om at forlænge den tid, som piloterne må arbejde i et døgn, vist nok 17 timer… En eller anden dag,… Read more »
John Harpsøe
John Harpsøe

Det er vigtig at bemærke, at den offentliggjorte undersøgelse af udarbejdet af fagforeningen: Dansk Pilotforening = Partsindlæg. Piloter i SAS må højst flyve 700 timer OM ÅRET! Hvor andre – også på skiftehold – arbejder ca. 1800 – 2000 timer! Hvis de er så trætte – kan det mon så hænge sammen med, at en meget, meget stor del af piloterne har 2 job. Hvad med en undersøgelse af dette forhold?

den _røde_tråd
den _røde_tråd
Det virker som om at Eivind olesens artikel er rendyrket bestillingsarbejde fra brancheorganisationen, på et punkt rammer han dog hovedet på sømmet; Der er en masse unge veluddannede ledige piloter. Det er rigtigt og de kommer ikke kun fra scandinavien men fra alle mulige andre lande hvor arbejdskraften er billig og villig til at gå på kompromis med alt for at få arbejde, selv på et soleklart område som flightsafety. Det er samtidigt nemt for flybranchen og trafikstyrelsen at vaske hænder ved at sige det er piloternes ansvar at sige fra, at de har pligt til at gøre det ved… Read more »
BAC
BAC
Its not often I agree with Ejvind, however this time you are completely right. Its easy to remain a hidden pilot making all the noise, come forward and be seen. As pilots they have a responsibility to call in ” unfit for duty” if they feel tired or sick in any way, if they do not do this, then they have failed in their duty. Instead of making noise to the press, go directly to your respective airline and tell them your tired. The pilots will of course say they risk being fired if they do so, as a person… Read more »
michael hardinger
michael hardinger

Hele den historie stinker af en skjult agende (som er let at gætte sig til). Vi skal tro på at alle piloter frivilligt smider sig ud på selvmordsmissioner hver dag, og skruppel-løst vil tage 100-vis med sig i døden når de går på arbejde? Hold da helt fest…

Lars
Lars
Min fransk lære fortalte mig altid, at man ikke skulle skilte med sin uvidenhed. Den fransk lære har Ejvind Olesen aldrig haft. Er piloter ynkelige, fordi de er anonyme? Næ de er bare bange for at blive fyret. De har jo også regninger der skal betales. Denne uddannelse er jo ikke betalt af staten, som mange andres er. Jeg gad nok se, en vongmand begynde at køre efter sub part Q 15 timer på dagen og 60 om ugen. Jeg skal nok love for Politiet og TRAFIKSYRELSEN ville begynde at te sig. Ser i, det er ynkeligt. Det kan godt… Read more »
Daniel
Daniel

Helt enig, hvis piloterne er åh så trætte så er de ikke istand til at varetage deres arbejde og bør afskediges. Der er rigeligt med planlagt tid til søvn, hvil, etc, spørgsmålet er hvordan man forvalter det.
Og Nicolas Ficher?- tjaeh han er en af grundene til at SAS kører som det gør, et tidslevn fra 1980ernes Carlzon tider hvor der ikke blev sparet på noget og som stadig ikke har haft at det ikke er sådan mere.

Hvilke briller læser historien
Hvilke briller læser historien
Jeg tror, at man skal tænke lidt over hvordan problemstillingen skal ses. Der har været så meget debat om de stakkel små slagtesvin som helst ikke skal blive stressede at transporten inden deres død. Men hvis man havde set det ud fra den polske lastbilchauffør som transporterer dem, så var den hurtigt blæst ned igen. Man kunne selvfølgelig blive foraget hvis han kørte dødtræt rundt på de danske landeveje, for tænkt hvis han ramte den unge mor med tvillingerne på bagsædet. Husk lige, at her er det altså også hr. og fru Jørgensen, og bedstefar og tvillingerne som sidder bag… Read more »
den _røde_tråd
den _røde_tråd

Kære John!
Du ved desværre ikke helt hvad du taler om. En pilot må arbejde op til 2000 timer om året, af disse må de 900 være bloktimer.

Lars
Lars

John du har ikke forstået hvad det handler om. Piloters arbejdstid er ikke den samme som deres flyve tid. Max arbejdstid i henhold til sub part Q er 2000 timer om året. De 700 du næver er kun når flyet er i luften. Og at være pilot handler om lidt mere end det. Der ud over er arbejdstiden ikke fordelt jævnt ud over året, men mest om sommeren.

@ John Hapsøe
@ John Hapsøe

ja 700 flyvetimer!
Nu holder flyet altså ikke ude på P-pladsen.
Man møder ind, planlægger flyvningen, skal transporteres ud til flyet og så skal passagererne ombord. Der begynder selve flyvetiden. Så er der turnaround på udestation etc. etc. Så en 11 timers arbejdsdag giver måske kun 6 flyvetimer!

Lars
Lars

Michael, så fortæl mig hvorfor det er farligt at køre lastbil mere en 9 timer dagligt

Lasse
Lasse
Hej Lars en chauffør må køre op til 9 timer om dagen derudover må det to gange om ugen sættes op til 10. Rådighedstiden som kan betragtes som arbejdstid, der inkluderer på- og aflæsning vask af bil diverse samt pauser må være op til 15 timer om dagen. Ved ni timers kørsel på en 15 timers vagt er der kun et krav om 45 minutters pause. Derudover kan sagtens have en arbejdsuge på 60 timer. Over 2 uger må du maks have 90 køretimer og du er underlagt EU lovgivningen der ikke tillader en arbejdsuge på over 48 timer regnet… Read more »
Horntail
Horntail

Det er ikke korrekt, at man maks. må flyve 700 timer. Flyvetidsbegrænsningen er 900 timer om året, mens den totale arbejdstid ikke må overstige 2000 timer på årsbasis. Uge-maks er 60 timer, mens man på løbende 28 dage maks må arbejde 190 timer. Det er de tal, som er vigtige og skal sammenlignes med en alm. lønmodtagers.

Daniel
Daniel

Så bør piloterne vel bare bede om at skrue ned for antallet af timer hvis det er så hårdt? – selvfølgelig mod en tilsvarende reduktion af lønnen.

Lars
Lars

Du har ret Daniel, der er rigeligt tid til søvn og hvile, man skal bare lade være med at bruge tid på familien, aftens/morgen mad motion osv.
Op til 15 timers arbejdsdag 8 timers søvn
Så er der jo en hel time tilbage.
Nå nej de 15 timer slutter når man sætter bremsen efter sidste flyvning dvs der er en halv time tilbage, hov så er der jo transport til og fra arbejde.
Så nej Daniel jeg tror ikke du ved hvad du taler om.

den _røde_tråd
den _røde_tråd
Kære Daniel! Det er der faktisk også rigtigt mange der gør, men flybrancen er ikke interesserede i at have en masse deltidsansatte, da det er dyrere en fuldtidsansatte!, spørg bare flybranchen om deres holdning til det ! En anden problemstilling ved dette er at måden hvorpå du er deltidsansat. du vil eksempelvis få 2 fridage mere på en måned, men det er stadig subpart q der gælder, så det eneste du som deltidsansat får ud af det, er endnu længere arbejdsdage for virksomhederne har stadig mulighed for at udnytte dig 100 % jævnfør subpart q, selvom du f.eks kun er… Read more »
Lars
Lars

Hold nu op med at tage fejl hele tiden Daniel. Sådan virker det ikke i luftfart. Gennen lang tid er piloter gået op i arbejdstid og ned i løn. Nu SKAL vi ned i tid. Og i følge din logik op i løn

Skandale
Skandale
Nu er du jo nok ansat til at provokere, men pyt….. Hvis dine venner og bekendte arbejder til 60 timer om ugen har du ret – så er vi forkælede til trods for at vi ikke har mulighed for en pause, en gåtur, frokost i kantinen og lever med kommunikations støj i mange timer dagligt. Skal vi sige fra ved træthed er du mere end naiv, da du ikke kan udelukke at det kræver en del at sige fra – med risiko for at 180 passagerer skal på hotel i en tid med mangel på jobs. Vi møder tidligt og… Read more »
Glenn
Glenn
Jeg synes det er en interessant problemstilling Ejvind tager op. Hvor meget arbejde er for meget? En almindelig dansker arbejder i gennemsnit 2000 timer per år hvilket flere her har nævnt at piloterne også har. Der er selvfølgelig flyvninger hvor den totale arbejdstid overstiger en såkaldt normal dansk arbejdsdag på 7½ time. Det der undrer mig er at de fleste her tager en offer tilgang for piloterne? “De mister deres job hvis de klager”. Det kan da godt være, men hvad sker der hvis de ikke råber vagt i gevær? Så sker der netop ullykker og så kan vi jo… Read more »
Hyklerisk hykleri fra hyklere
Hyklerisk hykleri fra hyklere
Den røde tråd – du peger fingre af piloter fra andre lande. Du siger de er villige til at gå på kompromis med alt, for at få arbejde, selv på et område som flightsafety. Prøv lige at lytte til det igen. TÆNK, TAST, TAL! Det lærte du på Nationalt VHF kursus. Hvis der er nogle som er villige til at gå på kompromis med flysikkerheden så er det da de piloter som i dag råber op om utilstedeligt hårde og lange arbejdsdage. Hyklerisk hykleri fra hyklere! I har en forbandet pligt til at sige fra. Det står I jeres retningslinjer… Read more »
Hovedet på sømmet...
Hovedet på sømmet...
Røde tråd – tænk dig om. Du siger til Daniel det ikke drejer sig om fagforeningspolitik men om flightsafety. Hvis det er sandt, bør enhver pilot der deltager i en flyvning hvor han/hun ikke er Fit for Flight groundes og straffes hårdt for overtrædelse af luftfartslovgivningen. Jeres arbejdssituation og disputs om samme undskylder ikke, at I er bange for at blive fyret, eller en anden kollega bare skal træde til i stedet. Du lyder ligesom narkomanen der retfærdiggør sit daglige bræk, fordi han skal have penge til et sidste fix! Ingen tager jer alvorligt før I selv gør en indsats… Read more »
den _røde_tråd
den _røde_tråd
Jeg synes, at dit svar supplementerer min argumentation. Hvis du var min arbejdsgiver så er jeg da helt sikker på hvad der ville ske hvis jeg sagde fra, blot et par gange. Men jeg peger ikke fingre af andre piloter, hverken skandinaviske eller udenlandske, jeg beskriver bare en kompleks situation, hvor der er rigtigt mange om buddet. Men jeg er uenig med dig vedr. lovgivningen, jeg mener lige netop det er den der er gal. Hvis tjenestetidsreglerne var lavet ud fra en videnskabelig fundering og samtidigt som det er lagt op til, at være fælles europæiske, så ville det ikke… Read more »
den _røde_tråd
den _røde_tråd

Jamen med din kommetar beskriver du jo meget godt hvorfor piloter ikke melder fra og derfor indrapporterer.
Ingen pilot ønsker at give sin arbejdsplads yderligere økonomiske belatninger, i en forvejen lang krisetid med hård konkurrence, og
ingen pilot ønsker at miste sit arbejde fordi de er presset på deres arbejdstid, endsige blive straffet jævnfør lovgivningen.

Kim
Kim
Ejvind Olesen maa vist vaere ude paa at bevidst fremprovokere reaktioner. Det kan naeppe vaere hans reelle holdning, der vises frem. Til andre vil jeg sige; Saa vidt jeg ved, aendrer et menneskes fysiologi sig ikke med stoerrelsen af loenningsposen. Hvad man som pilot tjener, eller ikke tjener, har derfor absolut ingen relevans i forhold til det aktuelle emne. Hvad der har absolut relevans, er menneskers soevnbehov, og hvordan menneskers kognitive evner paavirkes af soevnunderskud. Det ved man faktisk en del om, men den viden vaelger man at ignorere. EU bestilte en analyse, af de nuvaerene europaeiske regler, fra uafhaengige… Read more »
Michael Juster
Michael Juster
Sjovt, at folk som “den røde tråd” bruger piloternes valgte anonymitet, som grund til latterliggørelse, og at deres udsagn dermed ikke skal tillægges vægt! Er ‘den røde tråd’ dit rigtige navn? Dan Banje, Gen sek for erhvervsflyvningens sammenslutning, det er smukt 🙂 når du siger at ‘hvis ikke vi kan leve op til reglerne, så må vi finde et andet arbejde’ Tak Dan! De fremmeste søvneksperter på Karolinska i Stockholm, samt vore egne herhjemme, gav deres besyv med ved subpart Q indførelse på 2-3 år siden. Men deres udtalelser blev FULDSTÆNDIGT ignoreret, og kun en trængt sammenslutning af flyselskabers enorme… Read more »
Dirch
Dirch
Kære Ejvind, Det er ikke så svært: Du formulerer heller ikke Phd materiale sidst på dagen efter 4 dage med 12 timer foran Pc’en. Husk at det i hele perioden skal være for varmt eller koldt og husk at vinduet absolut skal være åbent ud til en trafikeret gade, for at simulere et lignende støjniveau. (arbejdsmiljøloven gælder ikke i fly)…og så må du ikke rejse dig op mere end 3-4 gange for hver dag (og kun for at gå på toilettet). Det sidste er vigtigt, der kunne komme et kritisk indlæg som du øjeblikkelig skal svare rigtigt på. Og husk;… Read more »
sasflyer
sasflyer

Det er helt utroligt at se, hvor meget expertise der kan presses ned i spalterne på så kort tid. Men på den anden side – når det drejer sig om “forkælede” piloter, der tjener 3 gange så meget som een selv, må man jo virkelig sige fra!
På den anden side mener jeg oså det er positivt at det tydeligt ses, når mennesker udtaler sig om noget de ikke har et klap forstand på.
Jeg er ihvertfald glad for, at der findes mange unge veluddannede journalister der er villige til at overtage Hr. Olesen’s job – endda til en meget lavere løn.

Michael Juster
Michael Juster
ps. Ref. Sidste afsnit i dit indlæg Eivind Olesen…læs det venligst igen. Fortryder du ikke nu? Sjældent har jeg set mere ignorant udtalelse. Hvorfor ikke bare sætte max arbejdstid til 20 timer Eivind?? Er ‘sagen’ utroværdig, fordi piloterne vælger anonymiteten? 500 af hinanden uafhængige piloter?? Er journalisters (du er een af dem) brug af anonyme kilder nu også fuldstændigt utroværdig fremover. Eet spm..er du helt tryg Eivind, ved at 2 piloter der har været på skifteholdsarbejde, og nu inden sidste landing i møgvejr, med dine børnebørn ombord, på 15′ arbejdstime er friske i hovedet…så fortsæt du bare med at sige… Read more »
godsejer
godsejer
vil ikke kommentere direkte på noget af ovenstående, kan dog blot kun tilslutte mig, at piloterne selv skal tage aktion og gøre opmærksom på problemet, men ikke anonymt. For hvis de ikke handler nu, ja så skal der desværre lig på bordet, før reglerne bliver ændret. Og tro mig kære piloter, det ønsker I ikke. Har nu i 13 år været i busbranchen, hvor chauffører igen og igen har klaget over for lange og skæve arbejdstider, men ingen stod frem. Det førte for nogle år tilbage til en række alvorlige ulykker. Derefter skred myndighederne ind og ændrede reglerne. Er chaufførerne… Read more »
Lars
Lars

Godsejer det var da et mærkeligt navn. Eller er du også anonym. Husk, når man peger på folk, så er der 3 fingre der peger på dig selv. Det er muligt du ved meget om busbrangcen. Men din viden om luftfartsbranchen kan tydeligvis ligge på et meget lille sted

@røde tråd
@røde tråd
Røde tråd, giv mig én legal grund til til jeg skulle fyre dig blot fordi du meldte dig unfit for flight? Som piloter har I alle de regler til rådighed, som er nødvendige for at drive sikker luftfart. I kan bare sige fra – det er det der forventes af jer, og derfor I får den løn I får. Jeg fastholder at jeres grundlæggende problem er, at sammenholdet iblandt piloter ikke holder en centimeter, når det drejer sig om job/stillinger. Står der en shiny ny jet på forpladsen og en HR officer der vinker med en lousy kontrakt eller vanskelige… Read more »
@røde tråd
@røde tråd
Røde tråd, din argumentation er helt hen i vejret. Hvis du er pilot frygter jeg virkelig for sikkerheden i dit selskab. Jeg antager dog du ikke har været i branchen længe. Alle luftfartsselskaber nævner sikkerhed som første prioritet. Flight safety is paramount! Det du siger strider jo mod sund fornuft, at I som piloter ikke siger fra, på trods af at I sidder og falder i søvn, og dermed udsætter de betalene gæster for decideret livsfare. Helt ærligt – lyt lige til dig selv min ven! Igen udstiller du jeres branche som en samling navlepillende nørder, som vil gøre alt… Read more »
Michael Juster
Michael Juster

I mine indlaeg fik jeg forvekslet ´den roede traad´ med ´hovedet paa soemmet´ Mine indlaeg var moentet paa ´´hovedet paa soemmet´ ..beklager ´den roede traad´. Alletiders, vi maa hoere at vi er utrovaerdige fordi vi er anonyme. Sagt af folk der ikke toer bruge deres eget navn i en debat paa Takeoff 🙂

tina-hende
tina-hende

Enig med ejvind. Har selv vaeret gift med en dansk pilot, saa ja manden har ret. haha.
Relax, guyes.

Søren Fønss
Søren Fønss
Hej Eivind. Det er tydeligt, at du ikke har meget til overs for piloter. Det er ikke noget nyt….. Nu er det dog sådan, at selv folk, man ikke kan lide, har ret ind imellem. Når adskillige søvneksperter og undersøgelsesgrupper længe har råbt vagt i gevær, savner det enhver logik og fornuft, at man nu taler om maksimale arbejdsdage på 17 timer, og flyvning Europa – USA tur/retur uden stop (bevares 2 timers hvile hver vej; specielt når man i EU arbejder for lovgivning, hvor man maksimalt kan arbejde 48 timer, inklusiv overarbejde. Og ja, piloten kan selvfølgelig selv melde… Read more »
Jørgen Staffeldt
Jørgen Staffeldt

Mon ikke at det var på tide, at det halvårlige Profficiency Check (Simulator check) bør udføres i forlæneglse af en 12 timers arbejdsdag for at gøre forholdene realistiske!

Kenneth
Kenneth

også kaldet godsejer, står gerne frem med navns nævnelse, beklager, er ikke smart at være anonym og klage over andre er det.
Tror Jørgen Staffeldt har fat I noget af det rigtige der.
Og hvad med at lade piloterne reelt flyve maskinen noget af tiden manuelt, i stedet for blot at holde øje med instrumenterne, når autopiloten laver “alt” arbejdet.
Og til Lars, måske min viden indtil videre ligger på et lille sted, men tro mig, der er store sammenligninger, prøv busbranchen i et par år, og du vil give mig ret.

Brian
Brian
Interessant diskussion. Og tænk lige på, y de samme regler gælder for kabineansatte også, hvor lønnen altså er en del lavere…. For ikke at sige meget. Ofte scheduleres man med minimum hvile (12 timer), hvoraf jeg bruger 1 time hver vej på job(bor faktisk centralt i Kbh, men det er den tid det taget), så skal der handles ind, laves middagsmad + morgenmad og man skal op i bad og gøre sig klar osv osv. Det giver mig en effektiv sovetid på ca 7 timer max, hvor jeg er tvunget til at sove på kommando! Derefter venter endnu en 12… Read more »
Brian
Brian

Som der er én der har sagt så godt: “Ka vi ikke bare få et par grise ombord, for når man transporterer grise, må man max være på arbejde i 9 timer” ……(!!?) Synes det giver stof til eftertanke…..

Glenn
Glenn
Synes det er en fantastisk kommentar. Mange unge journalister der gerne ville have jobbet til meget lavere løn. 🙂 Er ikke selv af den holdning at diskusionen er omkring løn. Det er fuldstændig sagen uvedkommende men er selv af overbevisningen at man skal stå frem. Dansk mentalitet er desværre at vi oftest peger fingre af det vi ikke kan lide og beder andre om at lave regler for det. Hvorfor gør man ikke noget ved det? Hvis man virkelig brænder for en sag og mener det er korrekt at det skal laves om, så gå dog forrest og lav det… Read more »
Dennis Lynge Sørensen
Dennis Lynge Sørensen
Kære Ejvind Kan det tænkes, at nogle piloter i deres overenskomst, eller kontrakt er bundet af en loyalitetsklausul og ikke må deltage i specifikke diskusioner, der vedrører firmaet de er ansat ved? Hvordan kan du, som gammel journalist, fuldstændig se bort fra søvn og fatigue-eksperter? Hvis du følger med i pressen, så vil nok også konstatere, at dit udsagn: “De danske og europæiske luftfartsmyndigheder, der har det overordnede ansvar for flyenes sikkerhed, har ingen bekymringer. Det bør villige politikere heller ikke have. I så fald ville de selvfølgelig bremse EU-direktiverne.” er blevet overhalet godt og grundigt, af virkeligheden. Det er… Read more »
SAS-ANSAT!
SAS-ANSAT!
Det mest ynkelige er den stribe af anonyme piloter, som giver deres besyv med i Politiken og i radio og på TV. Sagen er åbenbart ikke så vigtig for dem, at de tør stå offentlig frem med deres kritik. Men med forvrænget stemme, vil de gerne være med. CITAT SLUT HVORHERRE BEVARES!!! Hvor bliver jeg dog GAL! Jeg er selv SAS ansat i Kabinen, og har set mine kære kollegaer i cockpit´s skemaer, i sær på CRJ! Det er der INGEN der kan holde til i længden! at EU ovenikøbet er så idiotiske og ignorante, at de ligefrem opfordrer til… Read more »
Bananer_og_pærer
Bananer_og_pærer
Som mange bemærker til John Harpsøes indlæg, så er opgørelsen af arbejdstimer vs. flyvetimer et væsentligt punkt i denne sammenhæng. Jeg mener desuden, at en sammenligning på antallet af arbejdstimer på tværs af brancher ikke er relevant overhovedet, for i mange fag er der en bedre betaling eller anden kompensation for arbejde i weekender, på helligdage og for aften/natarbejde. Denne kompensation får piloterne ikke i de fleste selskaber. Så sammenligningen på tværs af brancher i forhold til hvor mange arbejdstimer der er på et arbejdsår holder ikke. Vi accepterer alle, at Søværnets helikopterpiloter, vores redningsberedskab, er fuldt aflønnet selvom deres… Read more »
Erhvervspraktik
Erhvervspraktik
Brian, jeg tror ikke I som crew skal være så misundelige på arbejdsforholdene som chauffør. Dels har crew en løn som er mange gange større end chaufførens, dels har crew en pension som er mange gange større end chaufførens og dels har crew ikke fornøjelsen af at skulle overnatte i en køje i aft cargo på flyet i 11 timer inden en ny dag starter, uanset om det er dag eller nat – og i øvrigt gøre dette en uge i træk! Jeg tror mange ansatte i flyindustrien ville have gavn af et ophold i en helt anden branche, eks.… Read more »
Anders
Anders
Enig i at der bør gøres noget for at begrænse muligheden for udkørte piloter. Men når en SAS ansat skriver at Ryanair er amatører, så må du forklare mig hvorledes de er det? Er det fordi de har en enormt rentabel forretning? Er det fordi de aldrig har haft et havari? (lad nu vær med at sig de er en døgnflue). Derudover misunder jeg på ingen måde hverken crew i cockpittet eller i kabinen for deres arbejdsforhold, og har ligeldes altid kun haft gode oplevelser med SAS og alle andre carriers rundt omkring i verden. 18.000,- i løn? Er det… Read more »
Blogger
Blogger
Det man mener med amatører er formentlig at Ryanair jo sætter laveste fællesnævner for fly-selskaber. Har hørt at kabinepersonalet ikke en gang får lastet vand ombord til sig selv. Det er næppe safe flight at byde sine ansatte så usle kår. Endvidere skal de selv betale for uniform, uddannelse osv. Hvem gider dog være ansat et sted hvor sådanne forhold gør sig gældende? SAS og Dash ulykkerne syntes jeg ikke passer ind i denne sammenhæng. Man valgte at grounde hele flåden hurtigt, og kom ud af miseren med æren i behold fordi Bombardier tog faldet. Ryanair og Easyjet har simpelthen… Read more »
Kim
Kim

Jeg ser andetsteds, at Ejvind Olesen forsoeger at forklare hans nedladende og sarkastiske udfald mod piloter, og andre i branchen, med at det var brugen af anonyme kilder og udtalelser, der faldt ham for brystet. Man kan saa undre sig over, at det ikke blev naevnt med et ord.Lidt mere mea culpa og lidt mindre bortforklaring havde vaeret passende, Ejvind Olesen.

Torben
Torben
Kære Ejvind og andre! Jeg synes egentlig dit “angreb” er upassende og det grænser til det useriøse. Jeg har fuld forståelse for, at det er svært for dig og andre at forstå problematikken. I må simpelthen ikke have prøvet det på egen krop! Ganske kort vil jeg komme ind på “unfit” meldinger og problematikken omkring den. Reglerne bør først og fremmest være så stramme, at “unfit” bør være en sjælenhed og ikke hverdag. Desuden kan man sagtens møde “fit” på job, for 15 timer senere at være blevet meget træt. Muligheden for at holde ind til siden er der ikke… Read more »
Mir
Mir
Kære Torben, dine fine udregninger virker ikke overbevisende. Den menige mand kan sagtens gennemskue, at kun få, laver ligeså lidt “rigtigt arbejde”, som piloter gør. Det er muligt piloter i visse grene af luftfarten, er meget væk hjemmefra, granted, men det har piloter selv valgt. Piloter har fravalgt det almindelige 8-16 job med dertil hørende familieliv og weekend komsammen, til fordel for den skinnende jet på forpladsen! Fair nok – det er et individuelt valg. Det valg har chauffører, søens folk og andre der arbejder koncentreret i lange perioder væk fra hjemmet også været i gennem. Så den konto skal… Read more »
Inside curve
Inside curve

Det var dog skræmmende så naiv Hr Olesen er… men han flyver nok gerne selv ind i et tordenvejr en sen aften hvor piloterne har fløjet 13 timer med 5 landinger forinden… og der sker noget yderligere ubehageligt…

wpDiscuz