De store skibe er en gevinst og udfordring for København

Arnt Møller Pedersen.

Arnt Møller Pedersen.

BAGGRUND: Flere store krydstogtskibe med et passagertal omkring 4.000 er en klar gevinst for København, ikke mindst fordi de også leverer ekstra mange overnattende turister til byen.

Der var glæde i krydstogthovedkvarteret i Københavns Havn, da direktør Arnt Møller Pedersen kunne meddele, at en god kunde som amerikanske Norwegian Cruise Line næste år har besluttet sig til at udvide med et nyt skib og endnu et anløb i København. Forventeligt (krydstogtskibe er stort set altid fyldt op) 38.000 flere passagerer end i år.

Da et så stort skib som Norwegian Getaway med 4.000 passagerer og 1.600 besætningsmedlemmer skifter passagerer ude ved terminalerne Oceankajen, er det en ekstra gevinst. Der er nemlig tale om, at krydstogtet både slutter og begynder i København. Det er sød musik for turismen i byen med mange ekstra overnatninger.

”Ud over de 18 anløb med 4.000 passagerer har vi også 13 med Princess Cruise med 3.800 passagerer, og flere andre med op til 3.500 passagerer. De store skibe vinder frem, og vi regner med at komme op på omkring 710.000 passagerer allerede i år – og måske endnu flere i 2017, ” siger direktør Arnt Møller Pedersen fra Københavns Havn til standby.dk.

”Det er også noget af en logistisk opgave,” fortsætter han.

”Norwegian Gateaway har ca. 12.000 stk. bagage med. 15 store lastbiler kommer med proviant fra depoter i Europa. 40 turistbusser skal være klar til transfer og udflugter. Og et anløb af den størrelse betyder ca. 1.500 taxature.”

Verdens pt. to største krydstogtskibe Oasis of the Seas og Allure of the Seas kommer ikke til København. De stikker for dybt til at kunne gå ind i havnen. Oasis har indtil videre verdensrekorden med 6.200 passagerer om bord på en enkelt tur i Caribien.