Dansk luftfart skal have ny strategi

CPH Go Københavns Lufthavn fly passagererTURISME: Kan danske flyselskaber åbne nye ruter, giver det flere danske arbejdspladser. For at muliggøre dette skal bl.a. udgifterne ned, ikke mindst i Københavns Lufthavn, siger SAS.

Transportminister Hans Christian Schmidt lancerede i går optakt til ny strategi, der skal styrke danske lufthavne og flyselskaber samt sikre gode flyforbindelser både inden- og udenrigs. Den nye strategiplan skal være klar i 2017.

”Konkurrencedygtige lufthavne og et bredt rutenet er med til at tiltrække arbejdspladser og investeringer fra udlandet,” hed det bl.a. i oplægget, der tilføjede: ”Strategien skal styrke danske lufthavnes konkurrenceevne og sikre de bedste konkurrencebetingelser for danske flyselskaber på det internationale marked.”
”Vi danskere er blevet vant til gode flyforbindelser til omverdenen. Men vi må aldrig lulle os selv i søvn i den tro, at det er noget, der kommer af sig selv. Det er noget, vi hele tiden skal kæmpe for,” siger transportministeren.

Der er i Danmark knap 30.000 arbejdspladser i luftfartssektoren. Heraf er over 15.000 i lufthavnene og omkring 8.000 i flyselskaberne.

Direktør i SAS for public affairs og infrastruktur, Lars Wigelstorp Andersen, siger i kommentar til standby.dk: ”Ministerens optakt slår et par temaer an og peger på områder, der skal undersøges nærmere. Hvordan står dansk luftfart i forhold til omverden, har vi de rigtige konkurrencemuligheder, de rigtige uddannelser osv?”

Om SAS’ ønsker til forbedringer for luftfarten i Danmark, siger Lars Andersen: ”Det skal blive billigere at operere. SAS skal fortsætte med at nedbringe sine interne omkostninger, men det skal også blive billigere i Københavns Lufthavn, der er næsten dobbelt så dyr som de offentligt ejede lufthavne i Oslo og Stockholm. Vi kan jo se, hvad vi betaler i Oslo og Stockholm – og her er København ca. dobbelt så dyr.”

”SAS ønsker at være konkurrencedygtig. Derfor er det en rigtig god ide med en ny strategi for dansk luftfart, hvor der skal findes frem til øget tilgængelighed. Leveres denne tilgængelighed af danske flyselskaber, skaber det danske arbejdspladser. Alene når SAS’ åbner én ny langrute fra Københavns Lufthavn giver det 100 arbejdspladser i cockpit og kabine – hertil kommer jobs til flymekanikere, handlingselskab, catering osv.,” siger Lars Andersen.

SAS-direktøren deler ikke Københavns Lufthavns glæde over at have tiltrukket lavprisselskaber som Easyjet og senest Ryanair.

”De får jo rabat med ca. 25 kr. pr. passager når de bruger Københavns Lufthavns såkaldte lavprisfacilitet CPH Go. Det er forskelsbehandling og en torn i øjet på mange flyselskaber i Københavns Lufthavn. Vi er jo på samme marked og konkurrerer om de samme kunder. SAS kan i princippet bruge CPH Go, men den har altså kun seks standpladser og SAS har brug for mange flere. Et af mange krav til CPH Go er bl.a., at passagererne skal checke ind i Terminal 2, SAS er jo i Terminal 3. Så CPH Go er et ”no go” for SAS,” siger Lars Andersen.

Københavns Lufthavn, der årligt lander et milliardoverskud til sine primært udenlandske ejere, har mange gange afvist at være dyrere end f.eks. lufthavnene i Oslo og Stockholm.

Senest i sidste måned sagde Københavns Lufthavns adm. direktør, Thomas Woldbye, til standby.dk: ”Vi driver en effektiv lufthavn og fortsætter med at investere ca. en milliard kr. om året. Konkurrence på prisen er bestemt ikke en betingelse for at skabe vækst og arbejdspladser. I øvrigt er de store lufthavne nede i Europa vores primære konkurrenter, ikke de skandinaviske.”