Dansk kaptajn på første A380 til København

2
Lars Schoyen.
Lars Schoyen.

LUFTFART: Da Emirates i 2011 åbnede daglig rute fra Dubai til København var Lars Schoyen kaptajn – det var han også i går, da selskabet indsatte verdens største passagerfly på ruten.

Der var i går gensyn med den tidligere SAS-kaptajn Lars Schoyen, da han landede Emirates første Airbus A380 i Københavns Lufthavn. Han var også kaptajn da Emirates 1. august 2011 åbnede på København – dengang med en Airbus A330-200 med 236 passagersæder; Emirates ”københavner-version” af A380 har plads til 615 rejsende.

51-årige Lars Schoyen har fløjet A380 hos Emirates siden 2012, han har allerede 1.000 flyvetimer på selve flyet. Men da han også er instruktørkaptajn, hvor han træner piloter i simulator, har han det dobbelte antal A380 ”flyvetimer” i simulator.

”Jeg synes det er mindst lige så spændende at være instruktør i simulatoren som at flyve,” sagde han i går til standby.dk

Lars Schoyen begyndte hos Emirates i 2002 – han kom fra SAS, hvor han blev ansat i 1990. I SAS var flyene mere beskedne, han fløj propelflyene Q 400 og Fokker 50.

De er foreløbig over 40 danske piloter i Emirates, heraf flyver de 10 A380. På flyvningen i går fra Dubai til København var der de obligatoriske to piloter. På Emirates rigtig-langruter er de fire, f.eks. de 16 timer til Los Angeles.

Lars Schoyens favoritdestinationer er ud over København sydtyske München, ”fordi byen minder om København, London som bare altid er dejlig at besøge samt Los Angeles pga. det skønne klima,” sagde han.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

2 Comments on "Dansk kaptajn på første A380 til København"

Notify of
avatar
adam
adam

Flot Emirates – Endelig får Legoland en lidt større bid af den store fly kage. Emirates tilbyder et fantastsik produkt til deres flypassager.

jørgen christensen
jørgen christensen

nemlig og med en dansk kaptajn ombord – så kan de gæster der fløj med den første afgang ikke være mere stolte – hold da op hvor ville jeg godt have været med – men da de også skal have andet end passagerer med – ja så måtte mine kollegaer arbejde i fragt afdelingen – men vi ( hvis man må skrive sådan – fik hele fragten med om end – det kun var en brøkdel af hvad triple 7 ( Boeing 777 ) kunne have- men flot fly er det i hvert tilfælde

wpDiscuz