Charterbranchen i modvind

Jan Vendelbo.

Jan Vendelbo.

FERIEFLY: Antallet af chartergæster tegner til at blive det laveste i flere år. Men derfor kan indtjeningen godt blive bedre, fordi der er lagt mere fornuftigt op.

Charterbranchen skal nok klare sig. Selv i svære tider. Den samme forklaring har vi hørt i mere end 40 år, og selv om der er faldet nogle stykker af i svinget har danskernes charterferie altid være i stand til at balancere omkring stregen med èn mio. passagerer.

Således også i år selv om brancheeksperter som adm. direktør i Spies Jan Vendelbo en artikelserie i Jyllands-Posten mener, at der i år vil være 75.000 chartergæster færre end i fjor.

Fra Bravo Tours mener Stig Elling, at der er ca. 100.000 rejser for meget på markedet i forhold til efterspørgslen. Fra Star Tour siger landechef Gorm Pedersen, at 20.000 rejser er skåret væk i forhold til i fjor, der gav Star Tour i Danmark et minus på 38 mio. kr.

Direktør Niels Grosen fra Apollo Rejser siger til bladet, at charterrejsen er under forvandling og en del flytter til lavprisflyene. En udvikling der har været på vej længe.

Et godt bevis er Bravo Tours og Albatros, som booker en stor del af Norwegians fly med ugentlige afgange til Puerto Rico og St. Croix til vinter.

Taberne kan blive flyselskaber, som leverer fly til charterrejsen. De havde det ikke for godt i fjor.

I JP`s statistik er fordelingen i procenter blandt de største i år som følger: 1. Star Tour 29 pct., Spies 26, Bravo Tours 12, Apollo 12, Falk Lauritsen 5, Detur 4 og Århus Charter 3.