Bookingmaskiner sidder tungt på hoteller

hotel værelseTURISME: Ca. hver fjerde booking af hotelværelser kommer fra OTAer som Booking.com, Hotels.com og HRS.com – Ny europæisk undersøgelse viser, at de tre dominerer onlinebooking med en samlet markedsandel på 92 pct.

Undersøgelsen er gennemført af den europæiske hotel- og restaurantorganisation, HOTREC. De største spillere er Priceline Group (Booking.com) med en markedsandel på over 60 pct. Priceline har sammen med Expedia Group (Hotels.com) en markedsandel på over 80 pct., mens den tredje store aktør, HRS (Hotel Reservation Service), har mistet fodfæste de seneste år og kun har lidt over 10 pct. af markedet.

Kommunikationschef i den danske arbejdsgiverforening for hoteller og restauranter, Horesta, Henrik Messmer, siger til standby.dk, at ca. 25 pct. af hotellernes bookinger kommer via OTAer (Online Travel Agency), der typisk tager provision på 15-25 pct. af værelsesprisen.

Horesta er ikke tilfredse med OTAerne, der sidste år indgik aftaler med konkurrencemyndighederne i flere europæiske lande. Målet med aftalen var at imødegå krav fra landenes konkurrencemyndigheder om at droppe prisklausuler, der kræver, at hotellerne ikke udbyder deres værelser billigere på egen hjemmeside eller på konkurrerende OTAer.

Med aftalerne fra i fjor droppede OTAerne kravet om ens priser på konkurrerende portaler, men fastholdt krav om, at hotellerne ikke må udbyde til lavere priser på egne kanaler.

Ifølge undersøgelsen fra HOTREC er der ikke tegn på, at aftalerne har haft nogen betydning. Hotellerne har ikke set øget konkurrence mellem OTAerne – herunder et fald i kommissionerne.

”Undersøgelsen bekræfter blot, hvad vi hele tiden har sagt. De frivillige aftaler, OTAerne har indgået, er uden praktisk betydning for den frie konkurrence. Vi forstår ikke, at de danske myndigheder fortsat kan acceptere, at OTAerne gennemtvinger aftaler med hotellerne om, hvad de som minimum skal tage for deres værelser. Det har intet med fri konkurrence at gøre,” siger Katia K. Østergaard, adm. direktør i Horesta.

Direktør Ole Andersen fra Danmarks største sammenslutning af vandrerhjem, Danhostels, opfordrer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at kontakte sine europæiske kolleger for at finde en international løsning.

”Som HOTRECs analyse viser, så har meget få OTAer vokset sig meget betydningsfulde. Det har stor indflydelse på magtforholdet, når OTAerne vokser dramatisk på bekostning af overnatningsstedernes egne bookingsystemer,” siger han.

Horesta samarbejder med HOTREC om at finde europæisk løsning på problemet og har indledt en dialog med EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.