Boeing overvejer at droppe B747

??????????????????????????????????????????????

LUFTFART: Efter at have leveret over 1.500 af sin ikoniske jumbo jet, indstiller Boeing måske produktionen pga. mangel på nye bestillinger. De to næste Air Force One bliver dog den nye B747-8 version.

Det kan snart være fortid med et af verdens mest berømte og genkendelige passagerfly, Boeing B747. Det første kom i trafik i 1970 og har siden været leveret i mange versioner.

Men stadig flere flyselskaber stopper med at bruge B747. Seneste til at bruge typen, en B747-400 som passagerfly i Københavns Lufthavn, var Thai Airways på denne vintersæsons rute til Phuket.

Den seneste version af B747, B747-400, blev afløst af den nuværende Boeing B747-8 Intercontinental.

Mens der i dag samles en Boeing B747-8 om måneden på den enorme samlefabrik i Everett nord for Seattle, der også skruer B777 og B787 sammen, bliver tallet fra september i år reduceret til blot en halv B747 om måneden, oplyser Boeing og tilføjer: ”Hvis vi ikke får nok nye bestillinger, kunne vi beslutte at stoppe fremstillingen.”

Den seneste version af B747-8 som passagerfly bruges i dag af under ti flyselskaber, bl.a. Air China, Cathay Pacific og Lufthansa.

I 2014 leverede Boeing en B747-8 som B747 nr. 1.500. Det var med Lufthansa som modtager. Selskabet var i 2012 søsætningskunde for typen, som man har bestilt 19 af.

Samlet har Boeing i øjeblikket bestillinger på 22 B747-8, bl.a. de to kommende Air Force One. De forventes først klar i 2024 – det første af de nuværende to eksemplarer af USA’s præsidentfly, B747-200, blev leveret i 1990. Flyet kaldes kun Air Force One når USAs præsident er ombord.