Aller vogter låget i Pandoras æske i rejsebranchen

Ved præsentationen af Allers indtog i rejsebranchen i 2013 ses bestyrelsesformand Jesper Ulsø, til venstre, med Rikki Sølling, daværende direktør for Aller Leisure.

TORSDAGSKLUMME: Vi har slet ikke fået de egentlige årsager til, at Aller Koncernens chefer vælter på stribe med baggrund i ønsket om at være både mediekoncern og rejsebureau. Vi får det næppe heller, for er der noget, man i Aller vogter for tiden, så er det egne handlinger. – Der er voldsom gang i svingdøren.

Af Ejvind Olesen

Så svært er det altså heller ikke at drive et rejsebureau og koordinere det med udgivelse af en række magasiner. Det har andre prøvet før og er sluppet godt fra det. Men det vil altid tirre den ene part, når nogen vover sig ind på det marked, som de troede var deres.

Lad gå med, at dynekonge Lars Larsen med de vaflede karklude også ville arrangere rejser. Det var en konkurrent til charterbranchen, men ville han frivilligt sætte millionbeløb til, skulle han da værs’go. Han lod også til at ville tage chancer, som andre i branchen ikke have lyst til. Og havde vi i sin tid ikke Børge Olsen og Irma Rejser?

På Berlingske havde vi en overgang en direktion, som gerne ville lege varehus og stiftede Vareringen med udstillingsvinduer og egne shops i det gamle bladhus. Det varede lige til to af de københavnske stormagasiner meddelte, at hvis ikke det stoppede, vil de uden varsel stoppe deres betydelige annoncering i husets blade. Så var det bal forbi.

Nu kom så Aller for fire år siden med det mål at blive andet og mere end et medieselskab. Ikke just noget man behøvede at have højere handelseksamen for at sætte i værk.

Valget faldt på Rikki Sølling med en imponerende ungdomsrekord, hvor han i halvandet år var adm. direktør i Spies Rejser som 27-årig, indtil han røg ud, da det blev til My Travel. Nogle syntes her var et oplagt talent, andre gjorde det ikke og kaldte ham dansemus, fordi han ejede en danseskole sammen med sin søster.

Hos Aller blev han chef, CEO for Aller Leisure, og startede med at købe et velorganiseret bureau som Nyhavn Rejser, hvis indehavere sagde farvel i to omgange. Senere fulgte en fyringsrunde og indvielsen af nye flotte lokaler ved Østerport Station.

Ved indvielsen var jeg sammen med både Rikki og Pål Thore Krosby. Der var godt humør over hele linjen. På spørgsmålet om de ville stoppe opkøb i rejsebranchen lød svaret fra dem begge: ”Nej, vi stopper ikke her, men vi ser os godt for.”

Da havde man lige købt både Kulturrejser og senere Nilles Busrejser. Igen bureauer med en sund økonomi, men Nyhavn Rejser er fortsat i dag Flagskibet. Igen med ny leder. Nu er det Lars Sander Matjeka, der har hele ansvaret.

Efter indvielsen med Nyhavn Rejser er begge direktører fortid. Først røg Rikki med bemærkning om, at han valgte at gå, fordi han trængte til nye udfordringer. Hvem der sagde farvel til hvem og hvorfor ligger under låget i Pandoras æske.

Pål Thore Krosby afviser over for Mediawatch, at hans fratræden har noget gøre med udskillelse af rejsedivisionen. Men hvorfor så? Han virkede så engageret og tog straks over efter Rikki.

Beslutningen om at skille Aller Leisure ud som et selvstændigt selskab under moderselskaber Aller Holding er ifølge flere medier overdirektør Bettina Allers. For nylig har direktør Jesper Ulsø også valgt at forlade sin stilling, som han ikke kan se sig selv i med en ny organisation.

Der må være noget, vi ikke ved, siden et så stort og veletableret firma ikke kan finde ud af en organisation til at drive opkøb af få rejsebureauer og en årlig omsætning på godt 600 mio. kr. Siden en lang række tilsyneladende kompetente chefer ryger ud af svingdørene både i koncernens hovedkvarter og i Nyhavn Rejser.

Den inspiration og nytænkning, som gerne skal presse rejsebranchen med visionære ledere, har vi tilsyneladende ikke fået.

Ikke at kunne styre en forretning med magasiner, rejser, læserrejser, reklame og marketing, invitationsrejser, flybilletter og krydstogter, busrejser og meget andet, er skuffende.

Nok er Aller presset af en langt større sag, men igen, så svært er det altså heller ikke at få succes i rejsebranchen, hvis man kommer med den rigtige medgift.