Air France KLM overvejer afgift på GDS-billetter

KLM-og-AIR-FRANCE5FLYSELSKABER: I sidste uge skabte Lufthansa furore blandt mange rejsebureauer og reservationssystemer, GDS’er, med beslutning om 16 euro i afgift på billetter booket via GDS’erne. Nu overvejer Air France og KLM at følge trop. SAS siger: ”branchen udvikler sig i den retning – vi vurderer, hvilken vej vi skal gå.”

Rejsebureauerne kan undgå afgiften på 16 euro ved booking via GDS’er (Global Distribution Systems) som Amadeus og Sabre ved i stedet at booke via Lufthansas hjemmeside. Lufthansa betaler årligt over 100 mio. euro til GDS’erne – og det er det beløb, Lufthansa gerne vil have beskåret.

Lufthansas 16 euro-regel gælder også datterselskaberne, f.eks. Austrian, Swiss og Brussels Airlines, som Lufthansa ejer 45 pct. af.

Ved at få bookingtrafikken over til egen hjemmeside undgår Lufthansa prissammenligninger, der kan være på GDS’erne og andre søgemaskiner som Momondo.

Også Air France KLM vil gerne spare på sine udgifter til f.eks. GDS’erne, siger flyselskabernes koncernchef, Alexandre de Juniac, ifølge nyhedsbureauet Reuters: ”Det er absolut et meget vigtigt område for os. Vi kigger på muligheden, da hovedparten af bookinger hos Air France KLM netop kommer fra GDS-området.”

Ifølge Lufthansa kommer to ud af tre bookinger til Lufthansa-gruppen via GDS’erne.

Air France KLM’s koncernchef understreger dog, at flyselskaberne stadig har to år tilbage af sin eksisterende kontrakt med en af de største GDS’er, Amadeus.

Koncernchef for IAG, moderselskab for British Airways og spanske Iberia, Willie Walsh, har sagt, at det er et modigt skridt, luha har taget – men at IAG endnu ikke har besluttet, om man vil følge efter.

Til standby.dk sagde pressechef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, i går: ”Vi har selvfølgelig konstateret, at Lufthansa har taget dette skridt; det er interessant i forhold til de udviklinger, der er sket i rejsebranchens salgskanaler de seneste år. De digitale universer giver nogle nye muligheder. SAS kigger selvfølgelig også på sine salgskanaler og holder øje med udviklingen på området.”