Aarhus Kommune dropper også Ryanair

13

Aarhus lufthavnFLYSELSKABER: Som første kommune uden for hovedstadsområdet forbyder landets næststørste by nu sine kommunalt ansatte at bruge Ryanair på tjenesterejser. Ryanair har kun én rute fra Aarhus Lufthavn.

Aarhus Kommune følger nu en række hovedstadskommuner, herunder Københavns Kommune, der boykotter Ryanair, fordi det irske selskab ikke vil indgå overenskomst med den danske fagbevægelse i forbindelse med åbning af sin nye base i København. Arbejdsretten træffer muligvis 15. juni afgørelse om, hvorvidt det er lovmedholdeligt, hvis danske fagforeninger starter faglige aktioner mod Ryanair i Københavns Lufthavn.

”Ordentlige løn- og ansættelsesforhold er vigtige for Aarhus Kommune, der opererer med arbejdsklausuler i forhold til de opgaver, vi udliciterer. Derfor finder jeg det naturligt, at vi i Aarhus Kommune også gør, hvad vi kan for at dæmme op for social dumping, når vores ansatte skal flyve. Social dumping er lig med dårlige arbejdsvilkår og unfair konkurrence,” siger borgmester Jacob Bundsgaard til Stiften.dk

Rent praktisk består den århusianske boykot i en tilslutning til Staten og Kommunernes Indkøbsservices indkøbsaftale på flyrejser. SKI-aftalen indeholder en arbejdsklausul, som betyder, at flyselskaberne skal have løn- og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomster eller på overenskomstlignende vilkår, skriver Stiften.

Ryanair har i år kun én rute fra Aarhus Lufthavn, nemlig til Stansted nord for London. Ryanair har klaget til EU- kommissionen over, at en række danske kommuner ikke vil flyve med dem.

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

13 Comments on "Aarhus Kommune dropper også Ryanair"

Notify of
avatar
Simon

Mig bekendt har Aarhus ikke vanvittig meget trafik i forvejen, og slet ikke udenrigs – så at de vælger at boykotte Ryan Air kan meget vel sende det forkerte signal og i sidste ende have betydning for trafiktallene og måske dødstødet til Aarhus Lufthavn?

Torben Vinther
Torben Vinther

Simon: Ja det må man sige… men nu benytter Aarhus kommune vel selv AAR i et forsøg på at holde trafiktallene bare lidt oppe. Nu har Ryanair kun en rute med en daglig afgang til STN så det giver nok ikke de store ændringer, men underlig holdning når man selv er medejer af AAR (58 %) og pumper mio af skattekroner hvert år i en lufthavn som står på kanten af graven…

Peter G
Peter G

Oh how mister Oh Lirri godter sig over al den gratis reklame. Hvorfor skal kommunalt ansatte iøvrigt rejse så meget når der nok at gøre i den hjemlige andedam.
Hvad bliver næste bovskud?
Liddl, McDonald, Karims Shawarma eller Storegades Døgnkiosk????

Nomen Nescio
Nomen Nescio

Lidl og McDonald’s har overenskomst og det er jo lige præcis det som er humlen i dette. Utroligt nogle menensker har svært ved at gennemskue noget så simpelt.

Torben Vinther
Torben Vinther

Nu er overenskomst ikke den nye Messias… ved godt at fagbevægelsen siger overenskomst eller ingen job, men de har altså også medlemmer som er gledet helt ud af dagpengesystemet og Ryanair genererer altså også job på dansk overenskomst (handling osv) om man kan lide det eller ej. Fagbevægelsen burde være “lidt” mere fleksible istedet for kun sort / hvidt som nogle medlemmer er noget trætte af ! hvorfor har LO familien ellers tabt mellem 25% og 30% af deres medlemmer over de sidste ca 10 år.

Nomen Nescio
Nomen Nescio

Der er noget selvmodsigende, for bagefter kommer en ny handlingsagent, måske fra Irland, og faldbyder priserne og ansætter folk uden overenskomst. Det bliver så fulgt op, med et krav til underleverandører om, billigere ydelser… og så ruller lavinen.

Torben Vinther
Torben Vinther
Nomen Nescio: Det er jo ikke rigtig… Ryanair har f.eks benyttet BLL siden 2006 og benytter Lufthavnens handling selskab. De udgør ca 25% af trafikken fra BLL og det giver altså danske job på dansk overenskomst når de årligt står for ca 730.000 passagere. Det samme er gældende for AAR som de har benyttet siden 1999. I Cph benytter de Copenhagen Flight Service og det giver jo også danske job på dansk overenskomst. Hertil kommer brændstof, omsætning fra deres passagerer i div. butikker, taxfree, restauranter osv alt sammen danske job med dansk overenskomst. Så Irsk handling i DK, aaarrh den… Read more »
Nomen Nescio
Nomen Nescio
Hvad er grunden til, at Ryanair ikke skal have overenskomst, ligesom alle andre? Hvad er grunden til, at de nu kræver, at deres i forvejen lavtlønnet spanske personale, skal gå 30 % ned i løn og det så har affødt en strejke hos dem? Hvorfor skal en flybillet koste 69 kr. og en taxatur til København fra Kastrup 200 kr.? Passagerer fra Ryanair lægger et ubetydeligt lille beløb i deres gennemgang fra indcheck til gate. Desuden skaber de ikke mertrafik, men stjæler fra de andre, ergo skaber de ikke jobs i Kastrup. De har deres virke i Danmark og skal… Read more »
Torben Vinther
Torben Vinther
Nomen Nescio: For det første er der ingen lov der kræver en overenskomst… det betyder jo ikke at en overenskomst er “dårlig” men jeg mener grænsen er nået ! Har selv betalt til faglig organisation i mere end 30 år og medgiver meget gerne at uden de faglige organisationer havde vi ikke haft det arbejdsmarked som vi har i dag og med de goder / forhold der er forhandlet sig til, men der må være en grænse. Vi kræver nedsat arbejdstid, mere ferie frihed, bedre barsel osv men det har vi jo ! jeg kender ikke nogle med bedre forhold… Read more »
Nomen Nescio
Nomen Nescio
Hvad er det for en grænse der er nået? Det er jo ikke en kamp for flere rettigheder og goder til snotforkælede danske arbejdere. Det er en kamp for at bibeholde og sikre et anstændigt arbejdsmarked, og som er et samfund som det danske værdigt. Du nævner selskaber der flyver til CPH og som ikke har danske overenskomster, men de har heller ikke valgt at have deres base der. Det har Ryanair med deres base i CPH og de fordele der følger med det. Ud fra et konkurrencemæssigt synspunkt, er det da også unfair overfor alle de andre operatører der… Read more »
Torben Vinther
Torben Vinther
Nomen Nescio: Den grænse jeg mere der er nået er at vi skal ikke lave gabet større mellem os selv og dem som vi er i konkurrence med for ikke at øge presset yderligere på vores egen velfærd… der er jo pres nok som det er nu ! Nej det er netop pointen at hvis en dom går Ryanair i mod så lukker de basen, kommer med deres fly fra andre baser i europa og Ryanair vil stadig være at finde i CPH. Nu er der MANGE andre omkostninger end lønninger, så hvis du tror at lige løn giver lige… Read more »
Nomen Nescio
Nomen Nescio
@Torben Jeg nævner ikke med et ord lønnen og det er bevidst. Derimod dækker ‘anstændige vilkår’ over, hvad vi i Danmark opfatter som basale rettigheder for ansatte. Lønnen er selvfølgelig en vigtig ting, men tryghed på jobbet er en omend endnu vigtigere faktor og at der i vidt omfang kan tages hensyn til mennesket, dog uden vi bevæger over til svenske tilstande, er da et velfærdssamfund værdigt. De lave personaleomkostningerne hos Ryanair, er jo ikke et udtryk for en mængderabat som de har opnået hos Boeing, men et udtryk for firnurlige ansættelseskontrakater -og forhold. At Ryanair vil flyve til og… Read more »
Torben Vinther
Torben Vinther
Nomen Nescio: Rigtig du nævner ikke løn, men det indgår trods alt som en ikke uvæsentlig del af “anstændige vilkår”. Selvfølgelig har personaleomkostninger ikke noget at gøre med prisen på fly, men billetpriserne – som du tidligere har henvist til – fastsættes jo ud fra samtlige omkostninger (variable og kapacitetsomkostninger) og så er det jo ikke ganske uvæsentlig at man får en rabat på ca 75 mio pr fly når man køber 135 (kilde: Forbes Magazine). Ligeledes har Ryanair kun en administration i Ireland og ikke som f.eks SAS der har i N, S og DK selv om at de… Read more »
wpDiscuz