3F-formand tilfreds med Ryanairs stop

7

ryanairFLYSELSKABER: Ryanairs beslutning om at lukke sin base i Københavns Lufthavn overrasker ikke formand for fagforeningen 3F i Kastrup. Anerkendt luftfartsekspert siger til standby.dk, at hans udtalelser om konsekvens af Ryanairs lukning i Billund Lufthavn fik ”ret markant stramning.”

Arbejdsretten sagde sidste uge, at det var lovmedholdeligt, hvis danske fagforeninger iværksatte konflikt mod Ryanair i Københavns Lufthavn, fordi Ryanair ikke vil indgå overenskomster med personale, stationeret i København. Ryanair indgår ikke overenskomster med fagforeninger, kun med de enkelte ansatte.

Som konsekvens af kendelsen fra de tre højesteretsdommere i Arbejdsretten, besluttede Ryanair at lukke sin base i Københavns Lufthavn, hvor man havde en Boeing B737-800. Samtidig truede Ryanairs koncernchef, Michael O’Leary, med at lukke basen i Billund, hvis man fik problemer i København.

”Nu rykker Ryanair fra midten af denne måned sit base-fly i Københavns Lufthavn til Kaunas i Litauen og vil flyve til København fra andre lufthavne. Det er spillereglerne, hvis man ikke har base i en lufthavn som København,” siger formand for fagforeningen 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, til standby.dk og tilføjer, at han ikke vil spå om konsekvenserne for Ryanairs base i Københavns Lufthavn. Ifølge Henrik Bay-Clausen har Ryanair tre ruter til København, endnu ikke de bebudede 12.

Ryanair oplyser, at selskabet fastholder sine bebudede 12 ruter til Københavns Lufthavn – og vil åbne yderligere tre ruter, fra Kaunas dagligt fra 15. juli, (i stedet for ruten mellem København og Warszawa) og to fra hhv. italienske Bologna og skotske Edinburgh til København med start fra november med tre fly om ugen.

Ryanair forventer med de to ekstra ruter at komme op på 2,5 mio. passagerer om året til Københavns Lufthavn.

I kommentar siger Ryanairs koncernchef, Michael O’Leary: ”Ryanair har bedt sine advokater kigge på den bizarre kendelse fra Arbejdsretten ved EU-domstolen.”

I weekenden blev Sydbanks ekspert på bl.a. luftfart, Jacob Pedersen, citeret for, at hvis Ryanair lukker på Billund Lufthavn, er der risiko for lukning af Danmarks næststørste lufthavn.

Men det var overdrevet. I går sagde Jacob Pedersen til standby.dk, at der var tale om en ”markant stramning af hans udtalelse, men det ville ændre de økonomiske forudsætninger for Billund Lufthavn dramatisk, hvis Ryanair trækker sig ud.”

DEL ARTIKLEN
  •  
  •  
  •  

Skriv en kommentar

7 Comments on "3F-formand tilfreds med Ryanairs stop"

Notify of
avatar
Mikael
Mikael

Dertil er vi nået – og ikke kun her – hvor fagforeningerne hellere vil have arbejdsløse medlemmer med en god overenskomst, end medlemmer i arbejde. Som salig Thomas Nielsen sagde: “Vi har sejret ad helvede til”. Tillykke til 3F og de andre fagforeninger, der øger beskæftigelsen i østblokken.

Nomen Nescio
Nomen Nescio

Du vil hellere have et samfund med lavtlønnede daglejere der ingen rettigheder har?

Mikael
Mikael

Jeg vil gerne have et frit samfund, hvor voksne mennesker kan indgå de aftaler med hinanden, som de har lyst til.

Hvorfor hetzer ingen lærlinge- og elevordningerne? Eller de endnu værre “internships” hvor folk arbejder helt gratis?

peter g
peter g
Mister O, Learys og andet Ryanair removes aircraft from Copenhagen over dispute with unions Ryanair is to move its one Copenhagen-based aircraft to Kaunas Airport in Lithuania from July 14 in a row with Danish trade unions. The decision comes after a ruling by a Danish Labour Court allowing unions to take industrial action against the Irish airline at the airport. Ryanair has upset the country’s Confederation of Trade Unions by refusing to enter into collective agreements with local trade unions. The court has now ruled that union members can refuse to service Ryanair flights out of Copenhagen airport. Ryanair… Read more »
Insider
Insider

@ Michael – de jobs som Ryanair “skaber” er netop øst-arbejdere… der er i princippet ingen skandinaver som vælger det job med mulig undtagelse af helt nye piloter som køber deres eget job. Ryanairs narrativ er meget gennemskueligt, hvis man kender til branchen.

Mikael
Mikael

Nu har jeg en tocifret anciennitet i luftfart, så jeg er ikke helt Thorning på området, men lad mig perspektivere den langsigtede problemstilling, som de røde fagforeninger ikke forstår:

Engang havde Danmark en bilindustri. Engang havde vi en skibsværtsindustri. Engang var vi en søfartsnation med titusindevis af søfolk. Disse erhverv er væk og gæt engang hvorfor.

Ryanair flyver – med eller uden danske overenskomster og med eller uden danske ansatte. Og naturligvis kommer der afledt, dansk beskæftigelse: Ground handling – dem har du måske hørt om?

Nomen Nescio
Nomen Nescio

Hvis de stadigvæk flyver, så påvirker det jo heller ikke ground handling, eller hvad siger din logik?

wpDiscuz