30 procent tomme sæder hos SAS

SAS-Economy-Class-CabinMANDAGSKLUMME: Det gik den forkerte vej, når det drejede sig om at fylde flyene i april, men til gengæld betalte passagererne mere for at være med. Det optimale skulle gerne være fremgang på begge områder, hvis prognoserne skal holde. – Og så truer en pilotstrejke oven i købet.

Af Ejvind Olesen

Det er meget vigtigt for et flyselskab at få sin kapacitet udnyttet fuldt ud. Det ved man naturligvis udmærket i SAS. Om ikke andet kan man skele til belægningen i den svindende chartertrafik, sammenlignet med den langt større rutetrafik.

Et charterfly skal normalt være fyldt op i retning af 95 procent. Hos SAS var den 91,6 procent, men da det drejer sig om eksterne turoperatører, er det ikke i sig selv afgørende. Nok så væsentligt er det, at den trafik er faldet med 51 procent siden sidste år i april, hvor det også var påske.

SAS har i år helt bevidst flyttet fly fra charter til rute for at sikre en bedre indtjening. Det kunne alt andet lige være ganske fornuftigt, men så er det april viser en næsten alarmerende udvikling.

Gennemsnitsbelægningen på flyene i april blev på 69,5 procent, en halv snes procentpoint tilbage fra sidste år – og altså med godt 30 procent ledige stole på flyene.

Har man da gabt over for meget? Startet for mange nye ruter? Næh, kapaciteten blev kun udvidet med 2,7 procent. Men antallet af passagerer faldt med 9,6 procent – hvor konkurrenterne rundt om i Europa steg med to-tre procent. I alt fløj 2,2 mio. passagerer med SAS i april. Det er fortsat et højt tal, men de fyldte ikke flyene – og det var ni procent færre end året før.

Der var dog overraskende lyspunkter. SAS fik mere for billetterne, og flere fløj på SAS Plus (klassen mellem business og turistklasse navngivet sådan, fordi det glider lettere ned hos firmaernes bogholdere end business class ). Gennemsnitsindtægten viser stigning i marts og formentlig også i april på ca. 15 procent, beregnet pr. solgt sæde.

Den interkontinentale trafik, som SAS igen og igen har fremhævet, faldt med ca. 11 procent, og den vigtigste del af trafikken, nemlig på Europa og skandinaviske ruter, gik ligeledes ned med 11 procent.

Er priserne kommet for højt op? Er konkurrencen blevet hårdere? Er SAS blevet mindre dygtige til at sælge? Svarene blæser i vinden.

Herude i blæsten truer nu er pilotstrejke i Sverige, hvor piloterne tilsyneladende ikke er nær så moderne indstillet på at finpudse ældgamle, utidssvarende aftaler som deres danske kolleger. Og noget sådan betyder fra dag et, når risikoen for strejke nævnes (fra 28.maj) et dyk i bookingerne

Det kribler nok ikke lige af forår i SAS-ledelsen netop nu.