WoCo får ny turismestrategi

TURISME: Wonderful Copenhagen præsenterer næste uge ny turismestrategi. Med 10 mio. overnatninger blev sidste år syvende vækstår i træk for hovedstaden. Med fremgang fra sydeuropæiske lande styrker hovedstaden sit fremtidige vækstgrundlag med flere markeder i spil.

Når antallet af overnatninger på hovedstadens hoteller mm. for 2016 bliver gjort op, vil de vise, at der for første gang var 10 mio. overnatninger i hovedstadsregionen på ét år.

Det betyder, at turismen i København og resten af hovedstadsregionen – målt på overnatninger – har haft vækst på næsten 4 pct. i 2016, som dermed markerer det syvende år i træk med fremgang.

Indtil videre er 2016 gjort op til og med november, og her er tendensen klar. Både København, hovedstadsregionen og hele Greater Copenhagen havde vækst i 2016.

Der var sidste år nedgang på nærmarkederne Norge og Sverige, men det mere end opvejes af vækst på andre markeder. Der er fortsat fremgang i overnattende besøgende fra Storbritannien og USA, som begge har vækst på ca. 10 pct., og også Tyskland er i vækst med 11 pct.

Hovedstaden har samtidig markant vækst i overnattende besøgende fra de sydeuropæiske lande. Her går Spanien frem med 26 pct., Italien med over 23 pct. og Frankrig med 14,5 pct. Med på listen over de ti største internationale markeder er også Kina, der har en vækst på ca. 7 pct.

”Med den flotte fremgang på de sydeuropæiske markeder får vi et bredere fremtidigt vækstgrundlag, hvor der er flere markeder i spil, og som derfor er mindre sårbart i forhold til udviklingen på ét enkelt marked,” siger Mikkel Aarø-Hansen, adm. direktør i Wonderful Copenhagen, og fortsætter: ”10 mio. overnatninger er et stærkt resultat for hovedstaden, og den positive udvikling vil vi arbejde for at fastholde. Når vi kigger ud i verden – og når vi kigger flere år frem – er der dog en række potentielle udfordringer, vi er nødt til at orientere os imod nu.”

Antallet af udrejsende turister stiger globalt, og samtidig oplever lokalbefolkningen i mange storbyer nu et mæthedspunkt i forhold til turister. Så samspillet mellem de besøgende og borgerne bliver helt afgørende fremover. Det er derfor en vigtig del af vores nye, kommende strategi, så vi kan gøre den globale udvikling til vores fordel og fastholde vækst i turismen,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

De endelige overnatningstal for 2016 kommer næste måned.