Vort helt eget folkemøde

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Man kan godt få sin tvivl om, hvad politikerne kan eller vil bruge den opfordring til at skabe vækst i dansk turisme, som de i går fik fra en række kompetente personer i dansk erhvervsliv, primært fra luftfart og turisme. Og som de vil diskutere videre på Bornholm

Af Ejvind Olesen

Man skal vælge sine kampe med omhu. Mens der er et globalt turistboom, går det den helt forkerte vej i Danmark med vækst i den udenlandske turisme. En kommende regering skal have mod til at udarbejde en national strategi for dansk turisme. Hvad det så end er for en størrelse? (min bemærkning)

Det skriver en række erhvervsledere i en kronik i Berlingske. Blandt forfatterne er Cristian Woller fra Legoland, Jens Mathiesen, Scandic, Dorthe Krak fra Arp-Hansen Gruppen, Lars Andersen, SAS, Morten Balk fra Lufthansa og Lars Liebst fra Tivoli.

De ved uden tvivl, hvad de taler om. Men alligevel giver de politiske partier et forholdsvist let spil ved at opremse alle de ønsker, der er så indlysende, og som de godt ved, de ikke får. Hvad enten det bliver en blå eller en rød regering.

Er jeg lyseslukker? Nej, Politiker? Nej, Realist? Ja, det vil jeg mene.

Både forfatterne og politikerne ved godt (det fremgår også af kronikken): -at Danmarks konkurrenceevne på pris er nr. 135 blandt 141 lande i World Economi. Med andre ord vi er for dyre at besøge. -at turismeerhvervet er placeret som nr. 109 sammenlignet med landenes politiske prioritering. -at kun Norge og Schweiz overgår Danmark i dyre priser (spørg om en taxa). -at den danske moms på hoteller er højere end i noget andet land i Europa. -at den danske moms på restauranter er den næsthøjeste i Europa. – at Danmark i den seneste halve snes år er suverænt nederst, når det gælder investeringer i hoteller og restauranter sammenlignet med Norge, Sverige og Tyskland.

Der er altså nok at tage fat på. Selv foreslår kronikholdet ”en national strategi for dansk turisme. Eller en politisk forankring” Det lyder endnu bedre.

Og hvad indeholder de fine ord?

Jeg prøver lige at fortolke det helt enkelt: ”Ned med de alt for dyre priser i Danmark. Ned med momsen, helst en differentieret moms på restauranter, som kendes fra vore nabolande. Lavere lønninger, så priserne på varer i forretninger, transport, turisme, event (Tivoli, Legoland entre?) og taxa for, at vi kan blive konkurrencedygtige som turistland.

Ned med energiafgifter og en mere liberal planlov. Det sidste kan måske opfyldes. Det kunne også være, at der kunne opnås et større statstilskud til at markedsføre dansk turisme i udlandet (VisitDenmark). For at skabe lidt ro på bagsmækken.

Alle de andre ønsker er – desværre – utopi. Ingen dansk politiker nu eller efter 18. juni tør røre ved momssatserne med en ildtang. Prisniveauet kan de heller ikke gøre noget ved. Med mindre turister med udenlandsk pas, skal fritages for moms på dansk søvn i en hotelseng, som det bl.a. kendes fra Israel.

Forfatternes bemærkning om at en moderne turismepolitik skal sikre flyforbindelser til Danmark, er som at sparke en åben dør ind. Aldrig tidligere har vi haft så mange fly fra udlandet ind til danske lufthavne. Aldrig har vi i den grad haft turisme, som kommer ind på lavprisbilletter. Aldrig har vi haft flyselskaber som easyJet, Ryanair og Norwegian, som bogstaveligt talt fodrer os med turister. Næsten 400 krydstogtskibe pumper velbeslåede passagerer ind til danske havne i sommer, primært København.

Min sjæl hvad vil du mere? Pak det ikke ind i fine ord. Brug kræfterne, hvor der er en gnist af chancer for at få ønskerne gennemført. Man skal vælge sine kampe med omhu. Også selv om man er en respekteret dansk erhvervsleder

God weekend – også på Bornholm.