Vigtigt med tydeligt agentforbehold

Lars Thykier.

Lars Thykier.

REJSEBUREAUER: Rejsebureauer skal tydeligt forklare, at de kun formidler flybilletter. Det undlod dansk bureau – det kostede i går i landsretten. ”Vi tabte slaget, men vandt krigen,” siger rejsebureauforeningens direktør.

I 2012 købte en dansk kunde flybilletter til Nice hos svenskejede Goleif.dk – på udrejsen fløj SAS, hjemrejsen skulle være med Cimber Sterling, der dog inden hjemrejsen gik konkurs.

Goleif.dk nægtede at erstatte forbrugerens udgift til hjemtransport, fordi man kun var formidler, mens Cimber Sterling var forbrugerens direkte aftalepart.

I januar 2014 tabte forbrugeren erstatningssag ved Byretten i Roskilde.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at forbrugeren havde grund til at tro, at det var Goleif.dk, han indgik aftalen med – og ikke Cimber Sterling. Og at forbrugeren derfor kunne kræve erstatning for flybilletterne. Derfor appellerede Forbrugerombudsmanden til landsretten.

Sagen endte i Østre Landsret, hvis kendelse i går lød, at Goleif er forpligtiget til at betale kundens hjemrejse.

Goleif.dk er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening, og i går sagde DRF’s adm. direktør, Lars Thykier, til standby.dk:

”Vi tabte slaget, men vandt krigen. Dommen viser, at agentforbehold skal skrives tydeligt, det er ikke nok at skrive at et rejsebureau er formidler. Rejsebureauet skal også tydeligt beskrive, hvad en formidler er.”

Lars Thykier tilføjer, at sagens problematik i dag som sådan er ligegyldig, efter lovændring, så alle flybilletter med afrejse fra Danmark opkræves to kr. til fond, der skal dække, hvis et flyselskab krakker og kunden skal hjem med et andet flyselskab.

I sin pressemeddelelse om dommen, skrev DRF i går bl.a., at rejsebureauer ikke hæfter ved konkurser i flyselskaber. Men det forudsætter, at rejsebureauet tydeligt gør opmærksom på sin rolle som formidler.

”Afgørelsen er et skridt i den rigtige retning for danske rejsebureauer. De har nu rettens ord for, at de ikke fremover uden videre skal gøres ansvarlig for konkurs i flyselskaber,” siger Lars Thykier og tilføjer: ”Domstolen anerkender agentforbeholdet, så længe det enkelte rejsebureau kommunikerer dette tydeligt. I den forbindelse tager vi til efterretning, at forbeholdet i denne sag, ifølge domstolen, ikke var tydeligt nok.”

I en kommentar til dommen, siger den nye Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen: ”Vi har nu rettens ord for, at Goleif var forpligtiget til at erstatte forbrugerens udgifter til nye flybilletter. Det er en principiel sag, som kan få stor betydning for forbrugere, der køber flybilletter hos rejseportaler.”

”Det skal være tydeligt for forbrugerne, hvem de indgår en aftale med. Det var det ikke i denne sag. Vi vil nu gå i forhandling med Danmarks Rejsebureau Forening for at sikre, at oplysningerne bliver givet tydeligt. Generelt er det vigtigt, at forbrugerne ved, hvem de indgår aftale med. Det har betydning for, hvem de kan kræve erstatning fra, hvis noget går galt.”

Der er link til dommen på hjemmesiden: forbrugerombudsmanden.dk