Venligst betal med kontanter

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Frisk eksempel fra københavnsk restaurant i aftes med fuldt hus. ”Vi har meget travlt tag venligst kontanter med. Det går meget hurtigere”. Aner ikke om det var et Horesta-medlem, men organisationen skal nok være lidt varsom med at undervurdere kontanterne.

Af Ejvind Olesen

Nej, vi er ikke i Grækenland. Vi er i København. Forud for en aften med tusindvis af gæster til et stort gæstespil og fyldte restauranter. Det lykkedes for mine bekendte at få de sidste pladser. Reserveret via mail. De modtog i aftes en bekræftelse på mail. Med følgende ordlyd: ”I kan være rigtigt behjælpelige ved at hæve kontanter til afregning, da vi får en del at se til denne event. Vi oplever for tit individuelle afregninger, hvor ventetid kan opstå for andre kunder. Vi vil så gerne have tid til alle. Ser frem til en travl og festlig aften.”

Når dette skrives er aftenen endnu ikke oprunden. Derfor aner jeg ikke, om gæsterne bare får en håndskreven regning – som jeg ofte oplever – eller det bliver slået på kasseapparatet. Jeg ved heller ikke om den pågældende restaurant er medlem af Horesta. Og jeg opgiver hverken adresse eller viser min mail. Det er ikke formålet med denne klumme.

Derimod er det oplagt at tage fat på en udtalelse fra adm. direktør i Horesta, Katia K. Østergaard i går her på hjemmesiden under overskriften: ”Horesta glad for kontantfri betaling.”

”Kontantreglen er en administrativ og økonomisk byrde, og kravet er forældet. Langt de fleste betaler i dag med kreditkort, og derfor må det helt naturligt være op til den enkelte forretningsdrivende, om man vil tage mod kontanter eller ej.”

Hun fortsætter ”Det er glædeligt, at regeringen har lyttet til vore synspunkter. Nu får hoteller og restauranter frihed til at vælge.”

Der er altså ikke noget ulovligt i at bede folk om at tage kontanter med hjemmefra. Det har Horesta heller ikke noget imod, men der er da ingen tvivl om, hvor direktørens hjerte er i denne sag. Hurra for det pengeløse samfund! Det er også så besværligt med alle de penge!

For en ordens skyld: Jeg har både kontanter og fire forskellige kreditkort. Jeg betaler normalt også drikkepenge, selv om de nye mobile automater, hvor man selv skal skrive ja eller nej til ekstra drikkepenge, mens tjeneren diskret vender siden til, irriterer mig.

Dermed forsvinder det impulsive og lysten til at give ekstra for en god betjening. Alt det undgår man i hvert fald ved at betale kontant.

Når jeg nævner Grækenland er det fordi – som vi skrev i sidste uge – at den græske regering måske vil kræve, at alle betalinger i forretningslivet skal ske med kreditkort. Nu skal der være styr på moms og afgifter. Det tror jeg vil glæde de fleste turister. Jeg vil nødigt igen skulle have en kontant beholdning af euro med (eller skulle jeg skrive drachmer?), når jeg næste gang skal til Rhodos.

På vinduet i en nystartet frisørforretning her i min hjemby er der med store bogstaver skrevet: ”Vi tager kun mod kontanter”. Hvorfor mon?

God weekend.