Utilfreds med forslag til revision af Rejsegarantifonden

2019/08/defaultmain.jpgREJSEBRANCHEN: Erhvervsministeren svigter både forbrugerne og rejsebranchen, siger DRF’s direktør efter ministeren har præsenteret udspil til ny lov om Rejsegarantifonden. Rejsebranchen vil prøve at påvirke folketingspolitikerne i kommende udvalgsarbejde.

Loven om Rejsegarantifonden skal revideres, men Danmarks Rejsebureau Forening er ikke imponeret over tankerne fra erhvervs- og vækstminister Annette Wilhelmsen, for hun vil ikke ændre noget som helst i loven, selv om den ikke fungerer.

”Rapporten fra Forbruger- og vækstministeriet om rejsegarantifondsloven kommer nu til behandling i folketingets erhvervsudvalg, men der er ikke udsigt til ændringer, for ministeren meddelte i forbindelse med et forslag fra Enhedslisten til ændring af loven, at hun ikke mener noget skal ændres,” sagde adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, i går til standby.dk

”Vi skal selvfølgelig tale med udvalget, det samme skal andre fra rejsebranchen formodentlig også. F.eks. må danske ruteflyselskaber som SAS, DAT og Sun-Air være irriteret over den nuværende lov, hvor de som danskregistrerede flyselskaber skal tilbyde konkursforsikring, mens udenlandske flyselskaber ikke skal det,” sagde Lars Thykier

Tirsdag kom Enhedslisten med beslutningsforslag om en ændring af rejsegarantifondsloven. Det indeholdt bl.a. forslag til bedre konkursdækning for ferierejsende, hvis deres flyselskab krakker – som det f.eks. skete sidste år for bl.a. Cimber Sterling, Malev og Spanair.

”Vi ser gerne konkursforsikring for alle rejsende. De, der betaler billetterne for de forretningsrejsende, må også være interesseret i at få pengene igen, hvis et flyselskab krakker,” siger Lars Thykier og tilføjer, at et andet ønske til revisionen om loven om Rejsegarantifonden er, at fondens overvågning af rejsebureauerne reduceres.

”Som det er i dag er alle parter i rejsebranchen utilfredse med den nuværende lov for Rejsegarantifonden. Det gælder rejsebureauer, flyselskaber, biludlejere osv.,” siger Lars Thykier.

DRF har maset meget på for at få indført en obligatorisk afgift på fem kroner på flybilletter med afrejse fra Danmark. Pengene skal i en fond, som kan dække ved ny flykonkurs.

”De sidste par år er flere større europæiske flyselskaber gået konkurs, og tusindvis af danskere har mistet både rejse og penge, fordi de ikke have konkursdækning. Men det agter erhvervs- og vækstministeren åbenbart ikke at gøre noget ved,” siger Lars Thykier efter loven om Rejsegarantifonden med over et halvt års forsinkelse er blevet evalueret af Erhvervs- og Vækstministeriet med input fra såvel forbrugerne som rejsebranchen.

”Efter Folketinget i går behandlede Enhedslistens forslag til en revision af Rejsegarantifondsloven, tegner der sig skræmmende billede af, at ingen politikere vil tage ansvar for den lov, et stort set enigt folketing vedtog i 2009. Det til trods for at ministeren – bakket op af de fleste andre ordførere – konkluderede, at loven både er mangelfuld og utidssvarende,” siger Lars Thykier.

DRF oplyser, at ud af 14 mio. danske flyrejser hvert år har kun omkring 125.000 købt beskyttelse mod konkurs i flyselskabet – det svarer til 0,9 pct. af de rejsende.

DRF påpeger, at den nuværende lov også skaber ulig konkurrence, fordi den alene pålægger danske udbydere af flybilletter at leve op til Rejsegarantifondens krav.