USA beholder oversøisk førertrøje

0
Panelet hos Danske Rejsejournalister om USA, fra venstre Anne-Vibeke Isaksen, Dorte Kuula, Karin Gert Nielsen, Jesper Ewald og Annelise Dam Larsen.
Panelet hos Danske Rejsejournalister om USA, fra venstre Anne-Vibeke Isaksen, Dorte Kuula, Karin Gert Nielsen, Jesper Ewald og Annelise Dam Larsen.

TURISME: Med over 350.000 danske ankomster sidste år fastholdt USA sin position som største oversøiske rejseland for danskerne. Rejser til USA var sidste uge til debat på møde hos Danske Rejsejournalister.

Af Aage Krogsdam

Når det gælder danskernes lyst til at rejse udenlands på langruter står USA øverst – sådan har det været i mange år. Alene sidste år steg antallet af danskere, som rejste til USA, ca. 13 procent. Over 350.000 danskere besøgte USA i 2015.

Den tendens vil forsætte de kommende år – uanset hvem der residerer i Det hvide Hus. Det fremgik af paneldebatten på et møde sidste uge om USA som rejseland, arrangeret af Danske Rejsejournalister i TUI (Star Tour) Bygningen i Valby ved København.

I panelet var Danske Rejsejournalisters formand, Anne-Vibeke Isaksen, adm. direktør i Risskov Travel Partner, Annelise Dam Larsen, Dorte Kuula, varemærkedirektør i My Plantet, direktør for den danske Discover America-komite, Karin Gert Nielsen, samt Jesper Ewald, salgs- og indkøbschef i FDM travel, Danmarks største rejsebureau når det gælder USA.

Panelet mente, at den danske USA-succes skyldes flere flysæder og nye ruter fra Danmark til USA, den lavere dollarkurs, samt at USA er en destination med muligheder for alle former for aktiviteter.

Undersøgelser har vist, blev det sagt på mødet, at de tre topprioriteringer for danske besøgende i USA er shopping, sightseeing og nationalparker.

Paneldeltagerne var også enige om, at online booking bliver mere uoverskuelig – og at en af fremtidens udfordringer for USA-rejsebureauer bliver rådgivning om det enkelte rejsemål. Og den rådgivning sker via telefonen, informationsmøder, rejseforedrag og på rejsemesser. Alle steder, hvor kunderne møder sælgerne i øjenhøjde.

Løser rejsebureauerne den opgave, så kunderne føler, at de får værdi for pengene, og at de via rådgivning kan få opfyldt deres forventninger, er de mange USA-specialister blandt rejsebureauerne her også om fem år, lød meldingen.

Men der vil i fremtiden ske udskilning, hvor de, der ikke formår denne udfordring, vil falde fra, lød meldingen på mødet.

Kunderne stiller større krav, og mange af dem kan de ikke få opfyldt via booking online. Derfor er fremtiden en kombination af onlineinformation og medarbejdere, der kan give den enkelte kunde value for money.

Nye flyruter direkte fra Danmark til USA de kommende år vil yderligere skærpe interessen for at rejse til USA.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY