Tyskere usikre på valg af feriemål

grækenland, rhodos, ferieTURISME: Over en mio. tyskere har endnu ikke fundet rejsemålet for sommerferien. Stor nedgang i bookinger til Tunesien, Egypten og Tyrkiet. Til gengæld får andre rejsemål vækst på 50 pct., viser ny undersøgelse.

Af Jørn Henrik Jørgensen

I dag åbner den gigantiske fag- og feriemesse ITB i Berlin. Op til åbningen offentliggør Tysklands største avis, Die Zeit, en undersøgelse, der viser noget om tyskernes foretrukne feriedestinationer i forhold til samme periode sidste år.

Det er en undersøgelse baseret på reelle salgstal indsamlet af det officielle organ Gesellschaft für Konsumforschung blandt 1.200 rejsebureauer og 30 online-rejseportaler.

Undersøgelsens hovedtal viser, at over en million tyskere i forhold til sidste år endnu ikke har booket ferieophold. Som årsag anføres uroen i Mellemøsten, den aktuelle flygtningesituation og de seneste terroranslag.

Størst tilbagegang oplever Tunesien og Egypten, hvortil antallet af bookninger er mere end halveret. Men også Tyrkiet og krydstogter til den østlige del af Middelhavet er hårdt ramt med en tilbagegang på mellem 20 og 49 procent fulgt af Emiraterne, Thailand, Frankrig og USA samt krydstogter i Caribien med en tilbagegang på mellem 10 og 19 procent, mens Grækenland tilsyneladende holder skansen med et stort set uændret antal bookinger.

I stedet vælger tyskerne i stort tal rejser til Cuba og Namibia, som melder om en fremgang på over 50 procent i forhold til sidste år fulgt af Sydafrika og Portugal med en vækst på 20 til 49 procent.

Et stort antal tyskere vender tilsyneladende blikket mod de hjemlige strande. Her er der tale om fremgang på mellem 10 og 19 procent, hvilket indebærer, at de populære kyststrækninger ved Nordsøen og Østersøen allerede nu stort set melder udsolgt i sæsonen.

Italien og Spanien ser beskeden vækst med den tilføjelse, at det med hensyn til Spanien allerede nu kan være vanskeligt at finde ledige sengepladser i de mest populære områder.

Tysklands største rejsearrangør, TUI, oplyser i forbindelse med undersøgelsen, at man har forventning om, at salgstallene for Tyrkiet vil rette sig noget med baggrund i, at mange destinationer har valgt at gå i markedet med store prisreduktioner. Denne udvikling dog under den forudsætning, at der er ro på terrorfronten i landet.

I det hele taget oplever TUI situationen sådan, at mange tyskere har valgt at se tiden lidt an, inden man beslutter sig endeligt.

Set i et dansk perspektiv bekræfter undersøgelsen den tendens, mange sommerhusudlejere især i Syd- og Vestjylland allerede har oplevet, at tyskerne tilsyneladende er meget tidligt ude med hensyn til bookning af sommerhus. Flere områder melder allerede nu, at det kan være svært at finde et ledigt sommerhus i højsæsonen i de mest populære områder.