Tusinder skal have erstatning fra Norwegian

6

Norwegian, Boeing fly nummer 1000 B737 Sky InteriorLUFTFART: Norges forbrugerråd giver mindst 5.000 Norwegian-passagerer ret til kompensation efter selskabet i sommer aflyste mange fly. Norwegian lukker rute fra København til USA – og åbner ny.

Det norske forbrugerråd siger, at mindst 5.000 Norwegian-kunder kan kræve deres betaling for flybilletter med selskabet tilbage som følge af de mange aflyste flyvninger denne sommer.

Forsinkelserne hos Norwegian kom sidste måned som følge af logistik-problemer hos flyselskabet kombineret med flyvelederstrejker i Frankrig.

Passagerer, der blev ramt af aflysningerne sidste måned, har krav på op til 600 euro i kompensation – afhængig af længden på de aflyste flyvninger, siger det statslige norske forbrugerråd.

Fra Norwegian siger kommunikationschef Lasse Sandaker-Nielsen ifølge hjemmesiden E24.no: ”Det er naturligvis sådan, at de som har krav på kompensation fra os som følge af denne sommers aflysninger og støre forsinkelser, skal have den.”

I øvrigt vil Norwegian lukke sine Boston-ruter fra Oslo og København i vinterhalvåret – og i stedet åbne mellem Oslo og Las Vegas.

Ifølge Norwegian var Boston-ruterne kun sæsonruter, selv om det af Københavns Lufthavns hjemmeside angiveligt fremgik, at København-Boston skulle flyves hele året. SAS har indtil videre helårsrute mellem København og Boston.

I stedet begynder Norwegian 1. november at flyve mellem Oslo og Las Vegas, oplyser kommunikationschefen.

6 KOMMENTARER

    • Nei, det er de ikke, til stor sorg for danske SAS ansatte. Norwegian er nordens stærste flyselskap, og SAS vil aldri klara å ta dem igjen. Deilig rappprtering.

      • Du har nok ret, hvis norwegian får lov til at fortsætte med kreative forretningsmodeller, udenlandsk baserede fly og besætninger, eksport-støtte til køb af fly de måske ikke engang skal bruge, uetisk behandling af kunder og personale… skal vi udvide listen? Hvorfor er det i øvrigt til “stor sorg” for de danske SAS ansatte? Alle i anstændige selskaber i Europa bør da være bekymret over at etik og regler kan brydes og bøjes frit?

        • Ja, du kan utvide listen: SAS bruker Thai Airways på SAS flighter. De bruker kreative modeller ved å male fly fra andre selskaper i SAS’s farger for å få lavere lønninger: Social dumping…Hvor er etikken?

          • Jeg er enig i, og utilfreds som kunde med at “risikere” at flyve med DAT, Cimber, JetTime og CityJet når jeg køber en SAS billet. Den helt store forskel er at de har skandinaviske overenskomster og fastansættelser. Thai er et irrelevent sammenligningsgrundlag, det hedder vist code-share og kunne lige så godt omhandle Singapore Airlines og Lufthansa. Det er vist et dødt løb mellem Ryanair og Norwegian når det kommer til social dumping, men deres uetiske adfærd tvinger anstændige selskaber til at imødegå deres “kreativitet”.

  1. Det rigtig interessante er måske, at de kun kan konkurrere på ulige vilkår, regel-shopping, social dumping og “kreative” forretnings-modeller… var det på lige vilkår og anstændig adfærd kunne jeg da godt flyve med dem.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn