Turismeskræk: Bare det ikke er farligt

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Spørg i Tunesien og i Egypten om, hvad der kan få turismen til at stagnere og falde drastisk. – En eventuel dårlig omtale af Danmark i en kortere periode spiller ingen rolle.

Af Ejvind Olesen

Lektor ved CBS, Mads Mordhorst, fremfører med stor overbevisning på diverse TV-kanaler, at en dårlig omtale med satiriske tegninger af Danmarks statsminister og dårlig omtale – primært i britiske og enkelte amerikanske aviser – vil få negativ betydning for dansk turisme – plus for så meget andet i dansk erhvervsliv.

Den nykårede formand for VisitDenmark, direktør Allan Agerholm, der står i spidsen for tre af vore førende hoteller, Marriott, Bella Sky og Crowne Plaza, forventer ikke nogen negativ effekt af betydning.

Det ved han betydeligt mere om end en teoretiker fra CBS. Fordi han har følt udviklingen på egen krop gennem utallige kundekontakter i udlandet.

Baseret på erfaringer efter al presse- og TV-omtale fra Muhamed-krisen og den megen tale om grænsebom kontrol i sin tid, kom det ikke til at præge dansk turisme.

Jeg var i USA og på St. Thomas kort efter Muhamed-krisen og talte med mange amerikanere, også på krydstogtskibet. Når de hørte jeg var fra Danmark, fik jeg straks den om Wonderful Copenhagen og The little Mermaids herligheder.

På St. Thomas havde en enkelt restauratør droppet at hænge Dannebrog ud ad vinduet (der var jo noget med, at det blev brændt nogle steder i den muslimske verden.) Det fortrød han hurtigt, da han opdagede, hvor meget det gik ud over besøget – og hvor meget et dansk flag betød for turistbesøget på øen.

Da politiske kredse forsøgte at gøre det til et kæmpeproblem, at regeringen var ved at acceptere en form for grænsekontrol og grænsebomme til Tyskland, hørte vi igen sangen om det dårlige omdømme, som ville ramme sommerhusudlejerne ved vestkysten stærkt.

Det benægtede de alle nogle dage efter.

Allan Agerholm lod det stå åbent, om der kommer en reaktion senere. Det tror jeg ikke, han behøver at være bange for. Vi har for eksempel aldrig haft så mange engelske turister, som vi har i øjeblikket. Og hvorfor det?

Fordi vi aldrig har haft så mange lavpriser på grund af luftbroer mellem danske og britiske lufthavne. Anført af Ryanair og Easyjet, men godt fulgt op af både Norwegian og SAS.

I Egypten og Tunesien ved de, hvad omtale af farlig turisme med terror betyder. Deres besøgstal rasler ned. Det gør det ikke til lille fredelige Danmark – med eller uden ’smykkelov’. I hvert fald ikke når vi taler om turister.

Det kan være hårdt for mange at skulle høre det, men et image om Wonderful Copenhagen og Den lille Havfrue samt stribevis af lavprisbilletter har langt større positiv betydning for dansk turisme end nogle satiriske tegninger.

God weekend