Tredobler kinesiske charterfly til København

Københavns overborgmester, Frank Jensen, til venstre, direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, og Odenses borgmester Anker Boye.

Københavns overborgmester, Frank Jensen, til venstre, direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, og Odenses borgmester Anker Boye.

TURISME: Det har været succes med kinesiske charterfly dette efterår til Københavns Lufthavn – så meget at sæsonen næste år udvides så passagertallet stiger fra 3.000 i år til 11.000.

Beijing Capital Airlines vil næste år udvide chartersæsonen i Danmark fra to til syv måneder. De to ruter fra Beijing og Hangzhou havde premiere i september i år og blev fløjet en gang om ugen til udgangen af oktober.

Efter de to måneder i dette efterår med knap 3.000 kinesiske charterturister i Danmark, er Beijing Capital Airlines og rejsebureauet Caissa klar til at øge satsningen på Danmark næste år, oplyser Københavns Lufthavn.

Det planlægges at udvide sæsonen fra to til syv måneder på ruten, der er Beijing Capital Airlines’ første til Europa. Ruten vil næste år blive fløjet fra april til slutningen af oktober to gange ugentligt fra hhv. Beijing og Hangzhou. Det vil betyde over 11.000 kinesiske chartergæster næste år starter og slutter deres skandinaviske rundrejse i København.

”Vi har fundet en god niche ved at gå efter det voksende kinesiske chartermarked. Vi har succes i lufthavnen med målrettet service for vore kinesiske gæster – bl.a. kinesiske guides, app og hjemmeside,” siger lufthavnsdirektør, Thomas Woldbye.

Og mindst lige så vigtigt, så fremhæver de første knap 3.000 kinesiske chartergæster især god shopping og sightseeing i København samt besøg i H.C. Andersens barndomshjem i Odense som højdepunkter på turen.

I Odense er borgmester Anker Boye meget tilfreds med udvidelsen af aftalen, der skal bringe flere kinesere til Fyn: ”Vi har gennem flere år arbejdet med at tiltrække flere kinesiske turister, fordi der er en stor interesse for H.C. Andersen og Odense i Kina. Det arbejde har allerede givet flere turister i Odense. Men der er plads til mange flere.”

Ifølge Københavns Overborgmester Frank Jensen er det en win-win situation: ”Dette er et godt eksempel på, at når der er gang i forretningen i København, giver det vækst andre steder i landet,” siger han.

De gode anmeldelser fra de første kinesiske chartergæster er vigtige, fordi kineserne er flittige til at dele deres oplevelse på sociale medier som Sina Weibo og WeChat. Her er også danske turismeorganisationer meget aktive.

”Vi arbejder dagligt på at øge kinesernes kendskab til og interesse for København og Danmark som rejsedestination. Samtidig har vi – gennem ruteudviklingsprogrammet Copenhagen Connected – fokus på at styrke tilgængeligheden til København gennem direkte flyruter fra Kina, der er verdens største udrejsemarked,” siger Signe Jungersted, udviklingschef i Wonderful Copenhagen.

Hos VisitDanmark, der har en hjemmeside i Kina om Danmark og en særlig hjemmeside målrettet store kinesiske rejsearrangører, siger Kina-ansvarlig Flemming Bruhn: ”Nu handler det om at få kineserne, der typisk har 1-2 overnatninger i Danmark, til at blive lidt længere.”

Ifølge VisitDenmark var der sidste år 160.000 kinesiske overnatninger i Danmark. Kinesiske rejsende bruger typisk 2.000 kr. i døgnet. Samlet årlig kinesisk turismeomsætning i Danmark var sidste år: 300 mio. kr.