Travel managers sure på Lufthansa

Lufthansa i Aalborg Lufthavn – Star Alliance-selskabet har alle ugens dage to flyvninger mellem Frankfurt og København, men der har været enkelte tilfælde hvor Lufthansa har haft tre fly om dagen i Frankfurt.FLYSELSKABER: Nordiske travel managers kæmper mod Lufthansa-gruppens beslutning om bookinggebyr på 16 euro i reservationssystemerne. Lufthansa-gruppen ønsker fra september bookinger på flyselskabernes hjemmesider. Ny undersøgelse viser, at mange travel managers derfor måske vil fravælge Lufthansa & Co.

”Mange firmaer vil styre rejsende væk fra Lufthansa Gruppen,” siger Danmarks største forening af travel managers, Danish Business Travel Association.

Den 1. september indfører Lufthansa Gruppen, LHG, – ud over Lufthansa også Austrian, Brussels Airlines og Swiss – efter planen et bookinggebyr DCC (Distribution Cost Charge) på 16 euro per reservation i reservationssystemerne, GDS’erne (Global Distribution System).

”Markedet blev ikke taget med på råd,” hed det forleden fra Danish Business Travel Association, sammenslutning for nærmest alle landets store rejseindkøbere, travel managers, der tilføjede: ”At bestille rejser via Lufthansa Gruppens egne kanaler er besværligt og gør, at man mister muligheden for at se de alternativer til rejsen, GDS’erne giver.”

Lufthansas beslutning om at forlade samarbejdet med GDS’erne, ”er total krig mod rejsebureauerne,” sagde direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, sidste uge til standby.dk og tilføjede: “Jeg tror ikke, Lufthansa-gruppen har tænkt over, at ca. 70 pct. af dens billetter sælges via rejsebureauerne. Lufthansa har det seneste år haft mindst 10 strejker – hvordan skal rejsebureauerne hjælpe Lufthansa med ombookinger via Lufthansas egen hjemmeside.”

111 travel managers i Danmark, Sverige, Norge og Finland svarede, da deres brancheforeninger, i Danmark DBTA, spurgte om deres syn på Lufthansas planer. I Danmark svarede 16 af de 40 travel managers i DBTA.

Ud af de 111 nordiske besvarelser oplyste 68, at de årligt bruger 690 mio. kr. på flybilletter med de fire medlemmer af Lufthansa-gruppen.

Et spørgsmål til medlemmerne lød: ”Hvis Lufthansa-gruppen gennemfører Distribution Cost Charge, vil dit firma så stadig bruge Lufthansa-gruppen?”

Hos DBTA’s travel mangers medlemmer i Danmark sagde tre, at de ville fortsætte med Lufthansa, syv at de vil overveje dette og seks at de ikke havde besluttet sig.

For medlemmerne i det finske modstykke til DBTA var svarene på samme spørgsmål: 9, 17 og 18, i norske NBTA: 6, 6 og 1 og i svenske SBTA: 4, 16 og 18.

”Vil dit firma have Lufthansa-gruppen i sit rejseprogram for 2016?” lød næste spørgsmål: Her svarede DBTA-medlemmerne, at to fortsat vil bruge Lufthansa-gruppen, seks at de vil overveje dette og otte, at de ikke har besluttet sig. Fra finske FBTA var svarene: 9, 17 og 18, norske NBTA: 1, 10 og 2 og svenske SBTA: 8, 12 og 18.

I en kommentar siger landechef for Lufthansa-gruppen i Danmark, Morten Balk, til standby.dk: ”Vores beslutning skaber røre i rejsebranchen. Men samtidig mener vi, at det er det rigtige tidspunkt at kanalisere de reelle omkostninger i de respektive distributionskanaler. Vi har længe betalt for meget ved distribution via GDS’er – uden der har været en reel produktudvikling fra deres side.

Det teknologiske lokomotiv kører med høj hastighed, vi ønsker at være en del af denne udvikling og har derfor brug for vores distributionsfrihed, så vi i fremtiden kan personalisere/skræddersy vores tilbud til kunderne.

Vi ønsker at arbejde med vores distributionspartnere, rejsebureauer og virksomheder – ikke imod dem. Lige nu er GDS’erne for dyre og kan ikke udstille vores produkter på en tidssvarende måde,” siger Morten Balk.