Tid til eftertanke

LO’s næstformand, Lizette Risgaard.

LO’s næstformand, Lizette Risgaard.

ONSDAGSKLUMME: Skal man le eller græde, når en fagforening fjerner en stor del af kundegrundlaget i en dansk lufthavn, som på imponerende vis har kæmpet sig op til en international placering? – LO’s næstformand mener hun ved mere om luftfart end lufthavnsdirektøren.

Af Ejvind Olesen

Lizette Risgaard, næstformand i LO, havde fødselsdag i går. Hun så også ud, som om hun havde fået en dejlig fødselsdagsave, da det lykkedes fagforeningerne at jage Ryanair ud af både København og Billund. Det sidste værre end det første.

Det er også slemt nok, når hun med overbevisning på TV2 News forsøger at fortælle Billund Lufthavns direktør Kjeld Zacho Jørgensen, at han bare skal tage det roligt, at han skal sige farvel til op mod 300.000 passagerer om året.

”De ruter, som Ryanair lukker, skal nok blive fløjet af et andet lavprisselskab. Det er jeg sikker på. Det er sket andre steder i Europa,” svarede hun. Man må håbe hun har forstand på fagforeningspolitik, for hendes kendskab til luftfart er for ringe til bare en kæk kommentar.

Hvis der er nogen, der beklager Ryanairs farvel (med baser i Danmark), er det først op fremmest dem, der nu mister deres arbejde på grund af fagforeningernes straffeekspedition. Det gælder Billund Lufthavns omsætning, handlingen, forretningerne, bustransport, hoteller og mange andre.

Det hele er forløbet helt uden dramatik i tre år, men nu skulle der pludseligt kæmpes på grund af København. Som så i øvrigt ikke mister arbejdspladser af betydning, idet den fulde trafik – og formentlig mere – bare vendes om.

Den næste gruppe tabere er danskere (jyderne), som snart mister ruterne til Kreta og Kos og på længere sigt en udbygning af flere lavprisruter.

Til gengæld tror jeg nok, at både charterselskaber og mange ruteselskaber græder tørre tårer. De har afleveret mange passagerer til Ryanair på grund af prispolitikken.

Man kan også spørge sig om, hvorfor Ryanair absolut skal provokere og ikke kan opføre sig som easyJet, Vueling og Norwegian, der er i det samme marked.

Derfor er status en lidt ambivalent opfattelse af situationen og en smule undren over, at alle øvrige EU-lande kan have fuldstændigt andre regler for arbejdsmarkedets fri bevægelighed end i Danmark. Når der nu er så meget andet, vi skal være fælles om.