Tid til eftertanke

13
LO’s næstformand, Lizette Risgaard.
LO’s næstformand, Lizette Risgaard.

ONSDAGSKLUMME: Skal man le eller græde, når en fagforening fjerner en stor del af kundegrundlaget i en dansk lufthavn, som på imponerende vis har kæmpet sig op til en international placering? – LO’s næstformand mener hun ved mere om luftfart end lufthavnsdirektøren.

Af Ejvind Olesen

Lizette Risgaard, næstformand i LO, havde fødselsdag i går. Hun så også ud, som om hun havde fået en dejlig fødselsdagsave, da det lykkedes fagforeningerne at jage Ryanair ud af både København og Billund. Det sidste værre end det første.

Det er også slemt nok, når hun med overbevisning på TV2 News forsøger at fortælle Billund Lufthavns direktør Kjeld Zacho Jørgensen, at han bare skal tage det roligt, at han skal sige farvel til op mod 300.000 passagerer om året.

”De ruter, som Ryanair lukker, skal nok blive fløjet af et andet lavprisselskab. Det er jeg sikker på. Det er sket andre steder i Europa,” svarede hun. Man må håbe hun har forstand på fagforeningspolitik, for hendes kendskab til luftfart er for ringe til bare en kæk kommentar.

Hvis der er nogen, der beklager Ryanairs farvel (med baser i Danmark), er det først op fremmest dem, der nu mister deres arbejde på grund af fagforeningernes straffeekspedition. Det gælder Billund Lufthavns omsætning, handlingen, forretningerne, bustransport, hoteller og mange andre.

Det hele er forløbet helt uden dramatik i tre år, men nu skulle der pludseligt kæmpes på grund af København. Som så i øvrigt ikke mister arbejdspladser af betydning, idet den fulde trafik – og formentlig mere – bare vendes om.

Den næste gruppe tabere er danskere (jyderne), som snart mister ruterne til Kreta og Kos og på længere sigt en udbygning af flere lavprisruter.

Til gengæld tror jeg nok, at både charterselskaber og mange ruteselskaber græder tørre tårer. De har afleveret mange passagerer til Ryanair på grund af prispolitikken.

Man kan også spørge sig om, hvorfor Ryanair absolut skal provokere og ikke kan opføre sig som easyJet, Vueling og Norwegian, der er i det samme marked.

Derfor er status en lidt ambivalent opfattelse af situationen og en smule undren over, at alle øvrige EU-lande kan have fuldstændigt andre regler for arbejdsmarkedets fri bevægelighed end i Danmark. Når der nu er så meget andet, vi skal være fælles om.

13 KOMMENTARER

  1. Man må formode at denne klumme er et talerør for både dette medie og for skribenten. Et sted hvor en fælles holdning kommer frem.

    Med det udgangspunkt må jeg indrømme at standby/takeoff i den senere tid er rykket en del ned af min rangliste som foretrukkent branchemedie. I fremstår jo ualmindeligt usympatiske med de holdninger I kommer frem med i denne sag. Ikke en eneste gang har I forholdt jer til de kummerlige vilkår som senest DR har påvist kabinepersonalet levede under. Ikke en gang har I set det som en overordnet kamp der i sidste ende kan ende med at blive et endeligt for anstændige vilkår for danske arbejdere. Hver eneste gang har fokus været på at det nu ikke bliver så nemt for jyderne at komme billigt ud og flyve og det, trods alt, begrænsede antal arbejdspladser der forsvinder i Billund pga. Ryanairs tilbagetog.

    Det er på ingen måde klædeligt for et branchemedie der gerne skulle belyse brancherelevante sager set fra hele branchens niveau. Ikke blot nogle få.

    Far er ikke sur, far er skuffet.

  2. Underoverskriften er forkert formuleret. Fagforeninger fjerner ikke kundegrundlaget. Ryan er en højtråbende kryster, der stikker halen mellem benene, når han skal konkurrere på lige vilkår.

  3. Selvom jeg sjældent er enige i mange af LO og 3Fs metoder, så vil jeg i dette tilfælde mene, at de har mere forstand på luftfart end skribenten her – selvom man kan argumentere for, at sagen om Ryanair egentlig intet har med luftfart at gøre, men mere om den måde vi har valgt at indrette vores samfund. Personligt betaler jeg en hel del topskat og har holdninger om det – men jeg vil gerne bidrage til et gratis skolesystem, hospitals-væsen og andre velfærds-ordninger. Derfor kan vi ikke acceptere social dumping (inkl Norwegian, specielt deres longhaul) i Danmark, med mindre vi vil have et samfund som vil være mere ekstremt indrettet på dem som tjener mest. Se nu igennem deres fantasi-narrativer!

  4. Lad os endelig give Djævelen (Ryanair) en lillefinger, så han kan skalte og valte med alles velfærd, fremme social dumping og sørge for, at danskerne for småpenge (de store er betalt af bl.a. Ryanairs personale) kan rejse (men ikke ryge) til London og andre europæiske destinationer.
    Det her drejer sig om “den danske model”.
    Mit håb er, at fagbevægelsen på andre europæiske destinationer lærer af det her og sætter Ryanair stolen for døren. Gøgeungen må ud af reden!

  5. Det er svært at forstå, at den såkaldte klummeskribent harcelerer over LO’s næstformands udtalelser, som man tilsyneladende mener er indsigtsløse og overfladiske. For det er da netop dét, som skribenten selv har excelleret i gennem nu en længere årrække.
    Det kan i den forbindelse ikke forbigå nogens opmærksomhed, at fordelen ved at gemme sig bagved en “klumme” er, at man ikke skal efterleve selv de almindeligste journalistiske principper. Man kan frit kommentere tendentiøst og uden belæg om hvad som helst.

  6. Ros til klummeskribenten, for nogle kloge ord. Hvor er det træls, at en stedse mindre grupppe af fagforeningsfolk, skal ind og påvirke udviklingen i rejsebranchen i Danmark. Det er selskaber som Norwegian, Easyjet, AirBerlin og ikke mindst Ryanair, der i mange år har stået for nytænkning og innovation i luftfartsbranchen, og vundet over forstenede og forkælede “flag-carriers”. De har gjort det muligt for alle at rejse, og det er dem vi skylder en tak. Tegn en graf over disse selskabers udvikling over de seneste 10 år og match den op imod fagbevægelsens medlemstal – så er konklusionen klar på, hvad danskerne ønsker – også den danske arbejder! Og tænkt, at Lizette Risgaard pludselig udtaler sig med (forsøgt) autoritet om at drive lufthavne. Så gør hun nok trods alt mindre skade som næstformand for LO.

  7. Kære chefredaktør for Standby Nordic

    Jeres skribent, Ejvind Olsen, giver i denne klumme udtryk for, at han synes, at Ryanairs lønpolitik er i orden. Han må være enhver arbejdsgivers drøm, en fantastisk medarbejder, som jeg ville ønske, jeg havde flere af hans slags ansat hos mig. Det må I som arbejdsgiver bare udnytte – jeg foreslår derfor, at Ejvind Olsen fremover får en lønpakke svarende til de generelle betingelser hos Ryanair:
    – 1.000 EUR om måneden
    – Ingen løn under sygdom og ferie
    – Ansæt ham som freelancer, så han kan fifle med skatten og sociale bidrag
    – Pension ordner han selv
    – Mulighed for at blive forflyttet til jeres søstermedier i Norge og Sverige med en uges varsel
    – Selv betale for entreen til forskellige arrangementer i rejsebranchen
    – Selv betale for flybilletterne, når han rejser udenlands i arbejdsøjemed
    – Ikke omfattet af overenskomsten med DJ eller andre fagforeninger

    Målet om at give læserne gratis kvalitetsnyheder må hellige enhver middel. Det er dejligt med gode og loyale medarbejdere, som er villige til at gå foran og være gode eksempler i forhold til resten af branchens “overbetalte” journalister. En oplagt mulighed for besparelse er hermed givet videre. Når han/I er gået foran og banet vejen, kan jeg og andre onde arbejdsgivere følge efter og skære i vores medarbejderes løn og ansættelsesforhold.

    Mvh

    En trofast læser

  8. Da konkurrencen indenfor luftfart var på sit højeste kunne man flyve fra Bll/Cph/Aal for ca. 100 kr, en fuldstændig uholdbar situation, det var tilbage i 2008, alle lufthavne blev advaret mod dette, men man var bare i ekstase over de fine trafiktal.
    Sterling/Maersk kunne ikke konkurrerer mod den sociale dumping som Ryan og Norwegian bibragte markedet, derfor mistede over 1100 sit job da firmaet gik konkurs, en af Danmarks største konkurser, hvad tror i den har kostet skatteyderne, men pyt bare man kan få billetter til 100 kr. Endvidere hvor var hvor opbakningen fra Bll Lufthavn og Jyderne dengang? Nej der var nemlig ingen.

    Utrolig mange af de ansatte er i dag flyttet til udlandet så alle skattekronerne bliver ikke længere betalt til Danmark, det gør de for øvrigt heller ikke fra Ryan for de ansatte betaler ikke skat til Danmark. Ryan og Bll lufthavns ledelse er notoriske løgnere, ingen af de tal eller fakta de præsenterer er korrekte. Ydermere er det jo grotesk at Dir Zacho JØrgensen i Bll lufthavn offentligt bifalder social dumping, når netop hele EU kæmper for at begrænse det nu, og i fremtiden. Manden burde være fyret på stedet og erstattet af Direktøren fra Aalborg lufthavn. Siden han bifalder social dumping må det jo betyde at han selv er klar til at arbejde under samme vilkår?

    Hvis der er et passager grundlag vil andre overtage ruterne, hvis ikke må i cykle!

  9. Det ser ud til at mange mennesker har en kortsigtet syn på arbejdsmarkedsudvikling. Vil man have kvantitet på kort sigt får man ikke et stabilt og stærkt arbejdsmarked på længere sigt, Eller gør man det? Hvis man kigger på arbejdsmarkedshistorien i fx tyskland, Italien og DK, bliver det tydeligt for enhver, at DK på længere sigt har en mere robust arbejdsmarked. Dette fordi vi har den danske model. Mange af mine gode venner og bekendte fra Tyskland og Italien har mere lyst til at arbejde under de danske vilkår end under de tyske og italienske. Et par af dem valgte, da de studerede, at tilegne sig dansk sprog og kultur pga. vores vilkår. Vi skal være glade for den danske model, og i stedet for at angribe den bør vi arbejde på at sprede den til resten af EU.

  10. Kære Ejvind, Håber at du læser alle disse kommentarer på nær en. De har fat i den lange ende alle sammen, imodsætning til din klumme. Jeg beklager, men en sådan klumme er simpelthen ikke god nok. Ryanair har ikke overholdt de regler der gælder i DK, de har nu fået en påtale for at skulle overholde disse regler, det nægter de og det er deres valg og deres ansvar.
    Den danske model er en af de mest liberale modeller i EU. Den giver arbejdsgiverne vide beføjelser til at skille sig af med arbejdskraft i nedgangstider, dette er til fordel for hele det danske samfund og en af årsagerne til at der ikke er en eneste dansker ansat i kabinen i Ryanair i DK. Ja de har aldrig søgt ansatte i DK. Hvorfor? Fordi vi har klaret krisen langt bedre end de fleste andre lande i EU.
    Ryanair bruger slavelignende vilkår ved at binde deres ansatte til firmaet igennem uddannelses gæld der skal afdrages på eller betales til fulde ved opsigelse. Så de fleste af de ansatte der arbejder igennem eks. Crew link har ikke mulighed for at sige op. Tro mig, det gør de så snart de har betalt deres gæld, men indtil da er de bundet til firmaet. ER DET SÅDANNE FORHOLD DU ØNSKER I DK?

  11. Set udefra, en meget usympatisk indfaldsvinkel fra klummeskribenten. Der må ligge noget andet bag.

  12. Det forbavser mig at Hr. Olesen føler større solidaritet med en aktør der bl.a., ved sine forretningsmetoder og ringe ansættelsesforhold, har medvirket til at mange medarbejdere hos de “gamle” flyselskaber og hos rejsebureauer er blevet afskediget.

  13. I København vender man ruterne om, for stadigvæk at tjene de penge, der kan tjenes. Det kunne man jo også gøre i Billund, hvis man altså tjente penge ruterne. Mon ikke det er manglen på indtjening på disse ruter, der gør at de lukkes. Så er det selvfølgelig belejligt at man lige kan bruge det som en “straf”.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn