Taxibranchen vil have lovændring

6
Ejvind Olesen.
Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Ugens gode nyhed kom fra taxibranchen i Danmark, som går sammen om at kræve ændring af den 40-årige gamle lovgivning. Det kan ikke ske for hurtigt.

Af Ejvind Olesen 

Tænk er det virkelig sandt? At den samlede danske taxibranche i frustration over Uber vil have ændret taxilovgivningen, som stammer helt tilbage fra 40’erne!? Det var dengang under krigen, at bilerne kørte på gasgeneratorer, fyret op med træ- og grankogler i mangel af bedre.

Når man gennem årene har fulgt, hvordan københavnske taxavognmænd har hængt fast i stive regler, der strittede imod alle moderne tiltag for mere konkurrence og marketing, er det en øjenåbner, der vil noget.

I følge dagbladet Børsen sagde formanden for 4×35, Palle Christensen, forleden: ”Vi har en taxalov med alvorlige begrænsninger på, hvad vi må og ikke må. Samtidig kommer så Uber lige ind fra højre uden at anerkende nogen form for lov.”

Og hvad kunne man så fremhæve fra den gamle, men fortsat gældende lov? Et bestillingskontor skal fordele taxature ligeligt mellem de vognmænd, der er tilsluttet. Det betyder igen, at den vogn, hvor man får den bedste service, blot skal ind i køen. Der er ingen belønning, alle er lige gode eller lige dårlige, når turen uddeles.

Selve prissætningen fastsættes efter helt stringente regler. Udbud og efterspørgsel er en by i Rusland. Konkurrencen ligeså. Skal vi sætte priserne ned i weekenden, ligesom flyselskaber og hoteller? Nej, siger lovgivningen (og de gamle vognmænd). Hvis nogen gerne ville forsøge? Det må de ikke.

Nu ønsker et nyt netværk, Dansk Taxi, en ny lovgivning og har skrevet til ministeren. De vil ligesom hos Uber udnytte teknologiske muligheder. Kunderne skal have lov til at bedømme chaufførerne, så det bliver attraktivt at være blandt de bedste.

Uber er også kommet til Nevada i USA. Her er der sat en analyse i gang om, hvor slemt det står til, og nu sker der ændringer.

Chaufførerne lægger tre dollars på hver kreditkort transaktion (selv om prisen er 0,8 cents), de lægger større olietillæg på samtidig med, at prisen på olie rasler ned. Og en tredjedel af chaufførerne kører snørklede omveje i Nevada-byen med de mange lige gader – for at få prisen op.

Nej, nej, sådan er det heldigvis ikke i Danmark, men det er dog fantastisk, at vi skulle have en virksomhed som Uber ind i trafikken, før en forstokket lovgivning kan skrottes. Lad det ske hurtigt. Vi har ventet i over 70 år.

God weekend

6 KOMMENTARER

  1. Ejvind Olesen har i mange år plæderer for en nedsættelse af prisen i weekenden, men så må prisen jo op til hverdag, ingen lever jo af luft.
    Skal vi gøre lige som hotellerne og tredoble priserne når der er konferencer?
    Ejvind Olesen glemmer at maksimalpriserne faktisk er en forbrugerbeskyttelse, der beskytter forbrugerne mod at blive flået når metroen holder stille og der er et tog der skal nåes.
    I Sverige liberaliserede man taxi- erhvervet fuldstændig i slut- halvfemserne og lige siden har man skridt for skridt tilbage- reguleret branchen igen.
    I Arlanda advares der mod at sætte sig ind i en taxi uden at have aftalt prisen, og hotellerne i Stockholm advarer mod de taxier der holder udenfor og opfordrer til kun at bestille via hotellet.
    Sikke dog en service overfor turister og forretningsfolk.

    Hvis Ejvind Olesen så gerne vil spare penge i weekenden så bestil dog en udrangeret Uber og spar de 20%. Husk bare også at bestille Uber når der regner og prisen er fordoblet eller tredoblet.
    Hvis Ejvind Olesen er heldig får han måske en af de mange Uber der kører i København i svensk- indregistrerede biler.

    • Spis så brød til, og hold dig til HELE sandheden – ikke valgte dele !!!

      Citat fra SWEDAVIA. (Findes også på engelsk)
      https://www.swedavia.se/arlanda/till-och-fran/taxi/?_ga=1.246622852.1243716884.1454068112

      Taxi finns i direkt anslutning till samtliga terminaler. På taxistationen finns endast taxi som har avtal med Stockholm Arlanda Airport. Taxivärdar finns tillgängliga och du kontaktar dem om du vill ha ett särskilt taxibolag eller om du undrar över något.

      Priser
      Här får du information om priset på din taxiresa, jämförpris, betalning, kvitton med mera.

      Priszon för taxiresor
      •Inom markerad zongräns gäller maxpris 675 kr. (Zongænsen er fra Uppsala i Nord til centrale Stockholm/Södermalm i syd. Ref https://www.swedavia.com/PageFiles/152/taxiinformation-arlanda.pdf)
      •Priset gäller för 1-4 personer och till en adress. (Jeg har ved flere tilfælden uden problem med prisen delt taxi til vidt forskellige adresser – dog indenfor den totale maks. km)
      •För 5-8 personer tillkommer 40-50 % på angivet pris.
      •Kontakta taxivärden vid behov av storbil.
      •Fråga alltid chauffören före resans start om vilket pris som gäller.
      •Utanför markerad zongräns gäller taxameterpris.

      Fri prissättning
      Det är fri prissättning på resor med taxi i Sverige eftersom taximarknaden är avreglerad. Välj det bolag som passar dig bäst, du behöver inte ta bilen som står först i taxikön.

      Jämförpris
      Alla taxibolag måste ange jämförpriser för alla typer av resor. Jämförpriset räknas alltid ut för en så kallad typresa med en sträcka på 10 kilometer som tar 15 minuter. Jämförpriset anges med stora svarta siffror på gul botten. Det högsta jämförpriset som tillämpas av taxifordonet ska vidare anges med extra stora siffror.

      Fast pris
      Fråga alltid taxiföraren om taxibolaget tillämpar fasta priser. Har du fått fast pris ska det vara inlagt och synligt i taxametern innan resan startar och taxametern måste alltid vara aktiverad under resan.

      Kortbetalning
      Betalar du med kort och taxibilen har en lös kontokortsläsare ska du få både en följesedel på kontokortsbeloppet och ett kvitto från taxametern.

      Taxameterkvitto
      Se till att du får ett taxameterkvitto efter avslutad resa. På kvittot står bilens registreringsnummer tillsammans med uppgifter om taxiföretaget och föraren, till exempel förarkoden som finns på taxiförarlegitimationen.
      Spara kvittot, det behövs om du har glömt kvar något i bilen eller om du måste reklamera din resa. Vänd dig i första hand till taxibolagets växel.

      Tillstånd och tillsynsmyndighet för taxi i Sverige är Transportstyrelsen.

  2. Claes – skal det forstås på den måde at du mener den nuværende taxilovgivning er tidssvarende og konkurrencedygtig? Så vidt jeg kan se handler dette indlæg om at lovgivningen skal tages op til revision snarere end at selskaberne skal arbejde på fuldstændig frie vilkår.
    Er du forresten klar over at Uber stiller en række krav til deres chauffører? Deriblandt er der også krav til bilens standard og alder, hvilket betyder at man aldrig havner I en “udrangeret” Uber.
    Jeg kan dog sagtens undvære at køre i en dyr Mercedes, hvis det betyder at jeg kan få lavere priser på min tur.

  3. Ejvind Olesen var også hurtig på tasterne sidste gang da bla. priserne var til diskussion.

    Her plagieret E.O. om priser på over 1000 1200 kr fra Hørsholm til Kastrup.

    Hvilket på alm dage aldrig er tilfældet. Jeg har kørt i Hørsholm i 21 år og kun på helligdage eller med flere opsamlinger kunne komme i nærheden af disse vilde beløb.

    Fakta var og er ca 850 kr via motorvejen og ca. 700 via Københavns centrum uden for myldretiden.

    ………..

  4. “stammer helt tilbage fra 40’erne!?” Nej altså hvornår lær de at regne.

    Dessuden er det løgn at taxiloven er 40 år gammel. Den er i sin nuværende grundform fra 1997. Og som de første og stædig eneste i verden har vi en klar definition af samkørsel helt fra 1999 hvilket burde ha sat Uber på porten for 12 måneder siden.

  5. Ejvind Olesen. .. taxa lovgivningen er bestemt ikke fra 40’erne på nogen måde.

    Grundformen stammer fra midt 70’erne og een er blevet sat up to date i 1997.

    Det er lidt tankevækkende at de ikke sætter dem mere ind i fakta.

    De gamle vognmænd vil ikke sætte priserne ned… hvad er det for noget sludder at stille op med her. Har de overhovedet noget indblik i en taxa økonomi?

    Hvis de også her havde sat dem ind i fakta så ville de hurtigt kunne se at det afkast der er på timevis af taxakørsel er så lille at det stort set ikke er muligt med nuværende skatteloft og afgifter at sætte priserne ned..

    Bemærk venligst at en chauffør betjent taxa har et afkast på ca 8-9% !!!

    Nå de ganske som deres forfejlet information om deres taxa kørsel fra Hørsholm til Kastrup med priser der også blev overdrevet ganske så meget, får rettet op på disse fakta vil de måske kunne se hvad en vognmand og chauffør laver i deres 260 timer om måneden bag rattet i en lovlig taxa.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn