Stort svensk rejsebureau i fint selskab

Fra den nordiske reception i aftes i New Orleans, fra venstre Tommy Swanson, Karin Gert Nielsen, direktør for den danske Discover America-komite, og Doug Killian, international turismedirektør for USAs største shoppingcenter, Mall of America, i Bloomington ved Minneapolis.

Fra den nordiske reception i aftes i New Orleans, fra venstre Tommy Swanson, Karin Gert Nielsen, direktør for den danske Discover America-komite, og Doug Killian, international turismedirektør for USAs største shoppingcenter, Mall of America, i Bloomington ved Minneapolis.

TURISME: Som eneste nordiske rejsebureau er Sveriges største rejsebureau med speciale i rejser til USA atter på listen over de 50 vigtigste rejsebureauer.

(New Orleans, standby.dk) Svenske Swanson’s Travel kom igen i år på den fornemme liste Chairman’s Circle Honorees, udpeget af U.S. Travel Association, der arrangerer USAs store årlige fagmesse for rejsebranchen, International Pow Wow.

IPW holdes i år i New Orleans – og på listen har U.S. Travel Association og Brand USA, der markedsfører USA som turismedestination på nøglemarkeder, de 50 vigtigste rejsebureauer fra 16 lande verden over når det gælder om at sælge rejser til USA.

Dem solgte Swansons for 160 mio. kr. af sidste år, sagde ejer og adm. direktør, Tommy Swanson i aftes til standby.dk ved den store årlige nordiske reception inden IPW for alvor begynder i dag, mandag. Sidste år sendte Swanson knap 9.000 gæster til USA – primært fløjet med SAS.

”Ganske vist har Norwegian fået mange USA-ruter, men vi må prioritere leverandøransvar hos flyselskaber, og Norwegian har ingen back up, hvis de får problemer og f.eks. må forsinke eller aflyse fly. De tager ikke ansvar for deres passagerer,” sagde Tommy Swanson og tilføjede: ”Vi er glade for samarbejdet med SAS, der senest har åbnet mellem Stockholm og Los Angeles – og som senere i år åbner mellem Oslo/København og Miami.”

Tommy Swanson medgiver, at ”traditionelle” rejsebureauer som hans er påvirket af fremmarchen af bookingmaskiner, OTAer, men fastholder, at der er et marked for at sælge USA-rejser købt i et specialist-rejsebureau.

Tommy Swanson er en veteran indenfor deltagelse i IPW – dette er hans 41. Han har ikke misset nogen siden hans debut i 1976 i Salt Lake City.

Kun fire svenske rejsebureauer deltager, med seks repræsentanter – både Swanson’s og Escape Travel stiller med to deltagere – ved dette års IPW.

Om den manglende deltagelse fra svenske rejsebureauer til IPW sagde Tommy Swanson i går: ”Jeg forstår ikke, hvad de tænker på. Det er ubeskriveligt godt at være til IPW, hvor man på blot tre dage møder så mange nuværende som potentielle amerikanske samarbejdspartnere.”

Tommy Swanson undrer sig også over, hvorfor Brand USA ikke bruger flere penge på markedsføring af USA i Norden – samlet er Norden 4. største incoming-marked til USA fra Europa.