Stort potentiale mellem København og Hong Kong

2

OLYMPUS DIGITAL CAMERATURISME: Søgemaskinen Skyscanner havde sidste år 65.000 søgninger på København-Hong Kong eller omvendt. Ruten findes ikke, men regnes som en mulighed når Cathay Pacific øger i Europa.

Sidste år skiftede rejsende mellem København og Hong Kong fly i over 30 lufthavne – fordi der endnu ikke er direkte rute. De tre mest benyttede transfer-lufthavne var London Heathrow (24 pct.), Helsinki (16 pct.) og Moskvas Sheremetyevo-lufthavn med 8 pct.

Hjemmesiden anna.aero er i samarbejde med Skyscanner.net begyndt at udpege de største ubetjente flyruter – i denne uge blev det København-Hong Kong. SAS betjente strækningen i over 10 år, men lukkede i 2004.

Men ifølge Anne.aero var der sidste år 65.000 søgninger alene hos Skyscanner på at flyve mellem de to byer. Hjemmesiden noterer, at det kunne være en rute for Norwegian, der foreløbig kun i Asien flyver til Bangkok, eller Hong Kong-flyselskabet Cathay Pacific, der er i Oneworld-alliancen.

Der tvivles på, at SAS vil genåbne ruten, også fordi SAS sidste efterår begyndte at flyve fem gange om ugen mellem Stockholm og Hong Kong.

Det var Stockholms ”tur” til at få en langrute, og ved at bruge Stockholm kan SAS hive fat i nogle af de passagerer, der tager til Helsinki og flyver med Finnair til Hong Kong – og så kunne SAS også spare et mindre tocifret millionbeløb om året, som det ville koste i afgifter at åbne ruten fra Københavns Lufthavn, der er dyrere end f.eks. Stockholm.

Anna.aero peger på, at Cathay fortsætter med at åbne nye destinationer i Europa, og at København menes at være på listen over mulige nye destinationer.

Sidste år åbnede Cathay på Zürich og Düsseldorf – i år starter Oneworld-medlemmet nye ruter til Madrid i juni og til London Gatwick i september – begge får fire fly om ugen.

Cathay er rigtig stor på Europa med op til 85 ugentlige fly. London Heathrow er størst med fem fly om dagen.

De nye ruter til Madrid og Gatwick får begge fire fly om ugen med selskabets nye Airbus A350.

Cathay klarer sig rigtig godt i Danmark og satte sidste år booking-rekord. De fleste danske rejsende med Cathay skal til Hong Kong eller videre til Fillippinerne, Vietnam, Australien samt indenrigs i Kina. Cathay har til og fra Danmark feeder-aftaler Air Berlin, Lufthansa og SAS, mens selskabet har codeshare med British Airways.

København er endnu ikke på menukortet hos Cathay, men regnes som klar ”bobler” når Cathay fra i år begynder at modtage sine 48 Airbus A350, der f.eks. kan bruges på mindre passagertunge ruter.

I øvrigt er Cathay Pacific ved at omdøbe sit datterselskab Dragonair til Cathay Dragon. Navneændringen til Cathay Dragon skyldes bl.a. at Cathay er et mere kendt varemærke, mens færre kender Dragonair.

2 KOMMENTARER

  1. Tilsyneladende er potentialet større på Stockholm-Hong Kong, ellers havde SAS næppe valgt dette.
    Men tør jeres øjne, det er trods alt væsentligt nemmere at skifte fly
    på Stockholm Arlanda end på en storlufthavnene AMS, CDG , FRA, LHR.
    For ikke at tale om Moskva..

  2. Fjern skyklapperne og læs SAS – Svensk Alt Sammen – Gud ske lov findes der andre fine flyselskaber der har gode transitlufthavne end de nævnte – tag f.eks. HEL – ZÜR – DOH – VIE – DUS hvor transittiden foregår i rekordfart. Således undgår man SAS og kan flyve med selskaber hvor passagerer og service er i højsædet og samtidig kommer rettidigt frem til Hong Kong. Skulle glæde mig hvis Cathay dukkede op i CPH 🙂

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn