Store forventninger til ny BA-rute

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

LUFTFART: 3. maj næste år får Billund endelig sin mest ønskede direkte rute til Europas største lufthavn, London Heathrow. Fløjet 11 gange om ugen af British Airways.

Der var oprigtig glæde i Billund Lufthavn, da den sammen med British Airways i går oplyste om den nye rute. Med BA-ruten til London Heathrow har Billund direkte ruter til de tre store nordeuropæiske hovedlufthavne, ud over Heathrow også Amsterdam og Frankfurt. Der er også Air France rute til f.eks. Paris de Gaulle.

British Airways-ruten får fra starten 11 fly om ugen med Airbus A319 og A320. To gange mandag, tirsdag, torsdag og fredag – samt en gang de øvrige tre dage. Flyvningerne er til og fra BA’s egen ganske imponerende Terminal5 i Heathrow.

British Airways-varemærket er bestemt ikke nyt i Billund, da BA’s danske franchisepartner, Sun-Air, i snart 20 år har fløjet i BA-farverne. Hyper-effektive Sun-Air bruger kun Dornier 328-fly på sine ruter ud af bl.a. Billund med plads til 32 passagerer.

På årsplan har Sun-Air ca. 120.000 passagerer til og fra Billund Lufthavn, der forventer at selve British Airways-ruten til London Heathrow vil have omkring 135.000 rejsende om året med en gennemsnitlig belægning på 75 pct. British Airways var sidste år 6. største flyselskab i Københavns Lufthavn med over 480.000 rejsende.

Peter Rasmussen, nordeuropæisk chef for British Airways, sagde på pressemødet i Billund Lufthavn i går, at han ved alle møder med f.eks. travel managers i Jylland gennem årene er blevet spurgt, hvornår får Billund en BA-rute til London Heathrow?

Peter Rasmussen roste det store hjemmearbejde, Billund Lufthavn og Sun-Air har udført for at overbevise ruteplanlæggerne hos British Airways om at åbne på Billund. Peter Rasmussen sagde til standby.dk, at han forventer at over halvdelen af de rejsende på den nye rute skal videre fra London Heathrow.

”Sun-Air har gennem årene opbygget en loyalitet blandt vestjyske rejsende, som er uvurderlig når vi nu åbner fra London Heathrow. BA tror på ruten fra London Heathrow til Billund Lufthavn, ellers åbnede vi den ikke,” sagde Peter Rasmussen. BA’s bonusprogram, Executive Club, har alene i Jylland 50.000 medlemmer.

Billund Lufthavns marketingschef, Jesper Klausholm, sagde på pressemødet i går, at lufthavnen i fem år har ”bearbejdet” British Airways til at åbne ruten. Jesper Klausholm forventer også mange rejsende på den nye rute – f.eks. passagerer. der skal besøge store virksomheder i regionen som Lego.

På pressemødet roste Billund Lufthavns adm. direktør, Kjeld Zacho Jørgensen, BA for at bruge nogle af sine dyrebare start- og landingstilladelser, de såkaldte slots, i Heathrow på Billund-ruten. En ”slot” kunne også være brugt på en af British Airways’ megajumbos, dobbeltdækkeren Airbus A380, der har plads til tre gange så mange passagerer som Airbus A320-flyet, der skal betjene Billund-ruten. Flere andre lufthavne i Europa var i spil til at få de slot-tider, British Airways nu bruger på Billund.

Kjeld Zacho Jørgensen understregede, at Billund Lufthavn aldrig ville ”prakke” en rute på flyselskab, hvis ikke lufthavnen var sikker på rutens forretningsgrundlag.

Sun-Airs kommercielle direktør, Kristian Tvergaard, sagde på pressemødet bl.a.: ”Jeg er ikke i tvivl om, at British Airways’ nye Heathrow-rute styrker Sun-Airs position på vores jyske hjemmemarked. Samtidig vil den formentlig hente mange danske rejsende, der i dag tager til Hamborg, for derfra at flyve med den eksisterende BA-rute til Heathrow.” Sun-Air har allerede to London-ruter, begge til London City Airport fra Billund og Hamborg.

BA-chef Peter Rasmussen sagde, at den nye rute vil tiltrække danske rejsende, der i dag rejser via Københavns Lufthavn for at komme til London Heathrow.

Sun-Airs ejer og adm. direktør, Niels Sundberg, deltog også i pressemødet, hvor han sagde, at Sun-Air gennem årene har prøvet at få slot-tider i Heathrow, men at de tilbudte ikke var attraktive. ”Vi fik f.eks. tilbudt én slot lørdag kl. 22.30, men dér er der ikke mange forretningsrejsende. Sun-Air flyver måske ikke billigt, men vi flyver godt,” sagde Niels Sundberg.

Billund Lufthavn oplyste i går til standby.dk, at 40 pct. af dets over tre mio. årlige passagerer flyver med ruteflyselskaber, hvor KLM er størst med over 300.000;

25 pct. af lufthavnens rejsende er med lavprisselskaber som Ryanair, 30 pct. flyver med charter og fem procent på indenrigsruten til primært Københavns Lufthavn.

British Airways netop har lanceret tre ugentlige fly mellem Islands hovedlufthavn, Keflavik, og London og udvider med flere afgange fra Göteborg og Stockholm. British Airways’ rutenet i Norden omfatter desuden Stavanger, Oslo og Bergen, Helsinki og København.

Billund Lufthavn har det seneste års tid fået nye ruter fra Air Berlin og Brussels Airlines. Til april næste år åbner også Finnair rute til Danmarks næststørste lufthavn.