Stor fyringsrunde i VisitDenmark

kinesiske-turisterTURISME: Regeringen beskærer igen tilskuddet til VisitDenmark – det betyder at ca. 22 af 100 stillinger nedlægges. Reelt bliver der ca. 11 færre årsværk. Fyringerne rammer hovedkontoret og markedskontorer.

Danmark har en årlig omsætning på tæt på 100 milliarder kr. fra turisme, hvilket giver ca. 115.000 arbejdspladser, viser tal fra VisitDenmark. Op mod 40 milliarder kr. kommer fra udenlandske turister. Det gør turisme til Danmarks fjerdestørste indtjener af fremmed valuta, har VisitDenmark tidligere oplyst.

Også staten tjener godt på turisme: Provenu via moms, afgifter og skatter var i 2014 på 39 milliarder kr. Alligevel har regeringen måske uforstandigt valgt at beskære tilskuddet til VisitDenmark med flere mio. kr. Småpenge i forhold til hvad VisitDenmark indtjener til den danske økonomi.

Regeringen har i sit nye finanslovsforslag reduceret midlerne til VisitDenmark med mange millioner kr. – samtidig med regeringen ønsker millioner af flere udenlandske hotelovernatninger!

Men reduktionen betyder fyringer i VisitDenmark, der i går præsenterede sin nye organisation. VisitDenmark ændrer 1. oktober sin organisation, så den er bedre rustet til fremtiden og de globale tendenser på turismeområdet.

Digitalisering, globalisering og deleøkonomi er nogle af de tendenser som kendetegner turismeområdet verden over, hedder det fra VisitDenmark.

Den nye organisation har fokus på forenkling og ensretning af arbejdsgange og optimering af processer samt styrkelse af digitale kompetencer, hedder det.

Medarbejderne i VisitDenmark fik i går besked om ændringerne. Her blev de også præsenteret for ny strategi for 2017-2019. Den præsenteres i november. Fremover vil VisitDenmark i højere grad have fokus på digitale markedsføringsindsatser.

Adm. direktør i VisitDenmark, Jan Olsen, siger: ”Organisationsændringen og vores nye strategi skal fremtidssikre VisitDenmark og gøre, at vi er rustet til den accelererende forandringshastighed, som bl.a. digitaliseringen skaber. Det er nødvendigt, hvis vi skal vedblive med at være konkurrencedygtige og tilbyde konkurrencedygtige platforme og markedsføring af høj kvalitet til vores samarbejdspartnere.”

Ligesom resten af den offentlige sektor er VisitDenmark underlagt besparelseskrav, der betyder årligt fald i bevillingen fra 2016-2019. Men de økonomiske vilkår er ikke den primære drivkraft bag den nye organisation, siger Jan Olsen:

”Færre ressourcer kræver optimering og et øget samarbejde i organisationen, det har vi taget højde for, vi bliver færre medarbejdere. Men den nye organisation er et led i den proces, vi har arbejdet på for at skabe et mere markedsorienteret VisitDenmark.”

Projekt- og aktivitetsudvikling i forhold til private turismepartnere, nonturisme-partnere, offentlige partnere mv. samles i Forretningsudvikling.

VisitDenmark (Business Events Denmark) vil ikke længere have opsøgende salgsbearbejdning, men i stedet fokusere online og på mødemesser som IMEX, IBTM og The Meeting Show.

VisitDenmark vil yderligere styrke sin digitale markedsføringskompetence ved at ansætte en videoproducer og content managers samt en digital forretningsudvikler.

I forbindelse med ændringerne nedlægger VisitDenmark ca. 22 stillinger, heraf syv ved naturlig afgang. Der er tale om en nettonedgang i arbejdsstyrke på ca. 11 årsværk. De stillinger, der nedlægges i VisitDenmark, omfatter to chefstillinger, ca. 14 medarbejderstillinger på markedskontorerne og ca. otte på hovedkontoret – også direktionen nedlægges. Samlet giver det netto besparelse på ca. 5,8 mio. kr.

Forleden oplyste VisitDenmark, at dets viceadm. direktør, Lars Erik Jønsson, stopper.

Standby.dk erfarer, at der ikke er sammenhæng mellem, at Lars Erik Jønsson stopper – og nyheden fra forleden om, at Lars Ramme Nielsen efter fire år som markedschef for VisitDenmark i Tyskland, Danmarks største turistleverandør, forlader VisitDenmark 1. oktober. Lars Ramme Nielsen skal være ny salgsdirektør for DanCenter og Danland, der udbyder 8.000 feriehuse og 28 feriecentre i Skandinavien og Nordtyskland.

Sidste uge fik VisitDenmark ved Cirkusbygnings store partnergalla Puzzle-prisen, den går til aktør ”der agerer ud over det sædvanlige.”

VisitDenmark belønnes for at have gjort 2016 til det bedste år for kongresser nogensinde i København. Kongresserne tiltrækker over 100.000 gæster. I snit bruger de hver 3.100 kr. pr. døgn på overnatning, mad, transport, shopping og fornøjelser. De 101.000 kongresgæster vil i år give København 400.000 hotelovernatninger og omsætning på ca. 1,2 milliarder kr.

Prisen til VisitDenmark blev modtaget af Steen Møller, endnu en topchef i VisitDenmark, der har opsagt sin stilling med udgangen af denne måned som chef for VisitDenmarks erhvervsturisme. Fremover vil han være konsulent med eget firma.

VisitDenmark har ca. 100 ansatte på hovedkontoret i København samt på otte markedskontorer i Europa, USA og Asien.