Stor fyringsrunde i danske Jet Time

2

Jet Time Boeing 737 lufthavnLUFTFART: Danmarks største flyselskab opsiger hver tredje ansatte og indstiller næste år sine flyvninger for SAS. Jet Time vil tilbage til sin kerneforretning med at flyve charter samt flyvninger for andre selskaber.

Den kommende fyringsrunde vil ifølge Jet Time ramme 253 fuldtidsstillinger, men da nogle af stillingerne varetages af medarbejdere på deltid, betyder det reelt farvel til 278. Det svarer til ca. 35 pct. af de ansatte. De berørte modtager deres opsigelse i december og forlader firmaet senest næste efterår.

Baggrunden for de mange opsigelser er, at Jet Time fjerner to af selskabets fire forretningsområder, de såkaldte ACMI-flyvninger med otte ATR-72 for SAS samt fragtflyvninger.

Fremover skal Jet Time have en enhedsflåde med otte Boeing 737-700 passagerfly. Selskabet skal udelukkende beskæftige sig med BTB charterproduktion for nordeuropæiske turoperatører og ACMI, hvor Jet Time flyver på vegne af andre flyselskaber.

ACMI-flyvninger (Aircraft, Crew, Maintenance og Insurance) betyder, at Jet Time stiller med fly og besætning, står for teknisk vedligehold og har forsikring af flyene. Kunden betaler bl.a. for catering, brændstof og landingsafgifter.

Udfasningen af de to forretningsområder i Jet Time sker næste år. Jet Time og SAS har i fællesskab planlagt den gradvise udfasning af de otte ATR-72, som Jet Time opererer for SAS. De sidste ATR72-600 forlader Jet Time i september næste år.

Planen for fragtområdet er en gradvis neddrosling af fragtflyvninger. Jet Time opererer i dag fem fragtfly af typen B737-400. Det er endnu ikke fastlagt, hvor hurtigt fragtsegmentet udfases.

’Den rigtige vej for Jet Time’

Jet Times hovedaktionær og bestyrelsesmedlem, Lars Thuesen, siger til standby.dk: “Det er selvfølgelig absolut trist at lukke disse to forretningsområder med de konsekvenser det får for mange ansatte. Men grundige undersøgelser, analyser og interne og eksterne forbedringsforslag gjorde det klart, at dette er den rigtige vej for Jet Time.”

“Hvad vi gør nu, er 100 pct. afstemt med kunder, leverandører, kreditgivere og aktionærer, som den bedste løsning, omstændighederne taget i betragtning,” siger Lars Thuesen og tilføjer: “Vi har sikret den fornødne arbejdskapital til, at Jet Time kan foretage dette “hamskifte” indenfor de næste 12 måneder. Dermed har vi en plan for fremtiden som alle er med på, ellers var den jo ikke finansieret.”

Turnaround i Jet Time

Ændringerne sker som del af den store turnaround-plan, som Jet Time har arbejdet med det seneste år.

Fokus har været at forbedre selskabets økonomi gennem en mindskning af kompleksiteten i produktionsapparatet, men også selve forretningsdelen med i alt fire segmenter er for kompleks, oplyser Jet Time.

Jet Times adm. direktør, Jørgen Holme, siger: ”Vi vender tilbage til Jet Times oprindelige kerneforretning, charterflyvninger, som lagde grundstenen for selskabets succes. Jet Time har fortsat en relevans i markedet for passagerflyvninger, og i dette segment har vi en unik serviceprofil.”

”Forretningsområderne Fragt og ACMI på ATR72-fly har skabt for stor en kompleksitet i Jet Time og har været direkte årsag til, at selskabet de seneste år har opereret med store underskud. Nu tager vi de nødvendige skridt, så Jet Time igen bliver en rentabel forretning med en forenklet forretningsmodel og kun én flytype i flåden,” siger Jørgen Holme.

Om de mange opsigelser, siger Jet Times adm. direktør, Jørgen Holme: ”Det er drastisk at skulle afskedige så mange loyale og dygtige medarbejdere. Det er desværre også nødvendigt, hvis Jet Time skal overleve på længere sigt. Vi vil gøre vores bedste for, at de berørte medarbejdere får den bedst mulige støtte og de bedste muligheder for at komme videre.”

Jet Time bevarer over 300 stillinger i Danmark og Finland. Jet Time, der blev grundlagt for ti år siden, omsætter årligt for over 1,7 mia. kr. I dag har Jet Time 23 fly af typerne Boeing 737 og ATR72.

2 COMMENTS

  1. Der var mange ATR fly som blev malet i SAS farver – og nu stopper det… jeg tror der er mere til historien, gad vide om JetTime gav SAS en urealistisk pris for flyvningerne – som de små 300 JetTime ansatte nu betaler prisen for?

LEAVE A REPLY