Større risiko med udenlandsk besætning

9

norwegian b787 dreamlinerLUFTFART: Forslag om ny norsk lovgivning med lettere adgang til, at f.eks. Norwegian kan bruge udenlandske besætningsmedlemmer, giver debat om flysikkerhed.

Fagforeningen Norsk Flygerforbund og det norske LO mener, at den foreslåede norske lovændring truer flysikkerheden.

I marts besluttede den norske regering at ændre reglerne, så det ikke længere vil være nødvendigt med arbejdstilladelse for at arbejde på norske fly i international trafik. Det udløste protester fra Norsk Flygerforbund og LO overfor det norske transportministerium, Samferdselsdepartementet.

”Lovforslaget vil ikke sikre god sikkerhedskontrol af ansatte fra tredjeverdenslande,” siger formand for

Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, til E24.no og tilføjer: ”Som lovændringen er opbygget, har de nationale myndigheder ansvaret for at give sine statsborgere i luftfart adgang til et såkaldt kritisk sikkerhedsbegrænset område, et CSRA, i en lufthavn. For at få adgang til CSRA-områder må personerne gennem et grundigt myndighedscheck, herunder fra politiet. Men bruger norske flyselskaber besætningsmedlemmer fra tredjeverdenslande, har norske myndigheder ikke adgang til at gennemføre disse sikkerhedscheck.”

Fra Norwegian siger presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson i mail til E24.no, at flyselskabet ikke kan genkende disse krav.

Og Samferdselsdepartementet siger, at de ikke ser kravet om udenlandske besætningsmedlemmer vil sætte flysikkerheden i fare.

9 KOMMENTARER

  1. Kan eller vil ikke sikkerhedstjekke?

    Da jeg blev ansat i udlandet skulle jeg indhente politi/kriminal rapporter fra samtlige lande jeg havde opholdt mig i mere end 3 måneder, de sidste 5 år. ( og der var oversøiske lande imellem )

    Der hed det, det er et krav, eller du kan ikke flyve!

    Så hvis det sættes som krav/lov, så er det vel op til den enkelte ansatte, om han/hun kan fremvise det, for at få job.

  2. Det må vel først og fremmest dreje sig om uddannelse og sprogkundskaber når det gælder sikkerhed. Sprogkundskaber er sikkert den største hurdle, da jeg ikke kan forestille mig at Norwegian skulle være så torskedumme at flyve rundt med besætninger som ikke har den rette uddannelse.

  3. @Ok – man kan sagtens have glimrende sprogegenskaber og være en sikkerhedsrisiko samtidigt, naturligvis er der en øget risiko, hvorfor ikke bare indrømme det er en blot del af de elementer hvor der spares? Jeg vil da som kunde være sikker på at besætningerne er sikkerhedsgodkendt!

  4. Skal vinkle bare blive enige om at ønsket om billigere billetter vil komme til at betyde dårligere sikkerhed. Heldigvis er sikkerheden så høj at det er fra et enormt højt leje at sikkerheden kommer til at falde, men falde vil den. Tjae, vi lever jo med en meget større risiko når vi tager bilen til lufthavnen, så det er vel bare fair at denne forskel bliver udlignet så det er lige så risiko betonet at køre i bil som det er at flyve… Vi skal bare venne os til oftere flyulykker og flere der dør ad gangen. Eks et dansk flystyrt om året med mere end 200 døde…

  5. Noe så idiotisk, og rasistisk! Det er overhode ikke noe større risiko med utenlandsk besetning. Hvor mange bisarre påstander skal Norwegian få fra militante fagforeninger og misunnelige konkurrenter? Norwegian rangerer høyere enn SAS i alle offisielle sikkerhetsrankinger. Når skal man begynne å rapporterer fakta?

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn