Stadig intet spor af MH370

MH370-flyet, der forsvandt, Malaysia Airlines-flyet fotograferet tidligere.

MH370-flyet, der forsvandt, Malaysia Airlines-flyet fotograferet tidligere.

LUFTFART: I går var det to år siden Malaysia Airlines flight MH370 forsvandt sporløst. Der søges stadig efter B777-flyet – men efterforskerne har intet bud på, hvad der skete. ICAO stiller nye krav til sikkerhed.

Boeing 777-200ER flyet skulle fra Malaysias hovedstad Kuala Lumpur til Beijing. Ombord var 239 passagerer og besætningsmedlemmer. Kort efter start ændrede det kurs og efter flere kursændringer, menes det at være styrtet i havet udfor Australiens vestkyst. Men trods omfattende eftersøgninger, der stadig står på, er flyet ikke fundet. En del fra et af flyets vinger skyllede sidste år op på kysten ved den fransk ø Reunion tæt på Madagaskar.

En gruppe efterforskere fortsætter med at finde ud af, hvad der skete. Men det er meget svært, eftersom flyet, og dermed de sorte bokse, ikke er fundet. Undersøgerne sagde i rapport sidste år, at der ikke var noget mistænkeligt i den økonomiske, helbredsmæssige eller personlige baggrund blandt flyets piloter og øvrige besætningsmedlemmer.

Foreløbig er der brugt op mod en milliard kr. på at finde flyet – der søges i flere sektorer ud for Australiens vestkyst i et område på 120.000 kvadratkilometer, skriver Reuters.

FNs civile luftfartsorganisation, International Civil Aviation Organization, har efter MH370 forsvandt udstukket nye retningslinjer, som flyselskaberne senest i 2021 skal have efterkommet. Blandt andet ønsker ICAO ny teknik der hvert minut kan spore hvor civile trafikfly er baseret på signaler sendt fra flyet. Ligeledes vil ICAO have, at optagelserne fra cockpit i en af flyets to såkaldte sorte bokse skal gå 25 timer tilbage – mod i dag et par timer.

Selve Malaysia Airlines har det ikke godt efter de to hændelser i 2014. Dels flyet der forsvandt, dels i juli samme år nedskydningen af flight MH17, også en B777, over det østlige Ukraine. Flyet var på vej fra Amsterdam til Kuala Lumpur – alle 298 ombord omkom.

Malaysia Airlines har skåret ned på udgifterne ved at fyre hver tredje ansat og lukket tabsgivende ruter, i dag flyver selskabet i Europa kun til London.